Byta kamrem och vattenpump på Citroen c2

Bernsson
3 maj 2013 · 25 Inlägg

Hej!

Tänkte hjälpa en kompis att byta kamrem och vattenpump på sin Citroen C2 VTS 1,6. Anledningen till att jag skapade tråden är väl egentligen för att kolla om det är någon som har några erfarenheter av dessa motorer, om det är lätt att byta osv. Har bytt kamrem och spännrulle/löprulle på en volvo 460 2,0 en gång, så jag är väl inte helt borta när det gäller motorer, men som sagt, är det något särskillt jag behöver tänka på? Sen har jag aldrig bytt vattenpump heller. Antar att jag behöver dränera kylsystemet? Alla svar är uppskattade! Byter även löprulle och spännrulle samtidigt.

AutoCool
4 maj 2013 · 197 Inlägg

Finns 3st 1,6L motorer till C2, vilken är den? 1,6 HDI, 1,6i TU5JP4 eller 1,6i TU5JP4S?

Om du inte vet om man ska tömma kylsystemet när man ska byta vattempumpen, du borde köpa en reparationshandbok, finns en till C3 men du borde hitta info till samma motorn som på C2an. TU5 är även lik massor av andra Citrogeot motorer.

http://www.youtube.com/watch?v=VCe7r-Ke_wQ

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Rille0
4 maj 2013 · 2 021 Inlägg

inte alls svårt på dessa motorer.
Kamaxlarna låser du med en m6 bult i kamdreven, finns även märken på kamdreven samt vevaxeldreven som ska stämma överens med strecken på nya kamremen.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Harrig
4 maj 2013 · 54 Inlägg

Vid byte av vattenpump brukar största problemet vara att få ut den tongue

Brukar sitta gängade hål i bultmönstret där man skruvar in dem och pressar ut pumpen. Ev måste ni lufta vatten systemet när ni bytt pumpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang