Bilen laddar dåligt när man kör i "crusingfart"? Buick Electra -65

850heden
12 maj 2013 · 557 Inlägg

Hej!

Var på crusing med bilen i helgen. Första gången som jag kör med denna bil i crusingtempo.

Men en sak  jag märkte var att när man ligger med "Driven" i och kör sakta framåt. (Bromsar) Så sjunker spänningen så långt ner som till 9 Volt. Lägger man då i Neutral och gasar till så kommer den upp till 13,8 volt.

Körde då med: Bilstereon på. (normal volym) Aktiv sub under framsätet. (150W) Parkeringslyse. Sen hade jag elfläkten på. (Ska dra ca 13 A)

Jag tycker att detta borde generatorn hinner med att ladda eller?

Generatorn är bara 1,5 år gammal. 

Kan det vara laddningsrelät som börjar ge upp? 

Eller får man leva med detta?

mb_pucken
12 maj 2013 · 5 088 Inlägg

en generator laddar sämre på lägre varv, eftersom du har bra laddning på lite högre varv så skulle ja tro att allt är som det ska. det du skulle kunna göra är att ändra utväxlingen till generatorn och tex byta till ett mindre remhjul.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zleepy Trucker
12 maj 2013 · 1 392 Inlägg

hade samma problem med chevan, hade då en 63A generator, så bytte till en 105A och större pluskabel, och nu så får den mer laddning med driven i, och man bromsar och lyssnar på stereo och så, tidigare så blev det som du skrev, strömmen vandrade neråt 9-10-10.5V och basen osv försvann...

Som Mb_pucken skrev, antaligen montera mindre remhjul så generatorn snurrar mer och därmed laddar mer på lägre varv, eller byt generator till en som ger mera ström smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
850heden
12 maj 2013 · 557 Inlägg

Okej. För det känns sådär att driva stereo och liknande på så låg spänning. Men då ska jag undersöka detta och se vad som blir smidigast. Är sugen på att kasta i baslåda och grejer men de kommer inte hålla om de ska vara så här låg spänning.

850heden
12 maj 2013 · 557 Inlägg

En generator är inte speciellt modellanpassat antar jag? Borde gå att leta rätt på en 105 A och kasta i bilen

850heden
12 maj 2013 · 557 Inlägg

Tex en sån här borde kunna passa antar jag? http://www.x-parts.se/gm-cs130-for-mont … 5a/20498-0

Drönirettab
12 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Men med de förbrukare du hade igång så borde inte batterispänningen sjunka så där lågt även fast generatorn inte orkar ge laddning, jag rekommenderar att du kollar upp batteriet hur det egentligen mår. smile

Annars så är väl detta fenomen med dålig laddning på tomgång inte helt ovanligt på "crusingbilar" eftersom de har väldigt låg tomgång.

Senast redigerat av Drönirettab (12 maj 2013)

zleepy Trucker
12 maj 2013 · 1 392 Inlägg

850heden skrev:
Tex en sån här borde kunna passa antar jag? http://www.x-parts.se/gm-cs130-for-mont … 5a/20498-0

precis sån köpte jag smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
850heden
12 maj 2013 · 557 Inlägg

Drönirettab skrev:
Men med de förbrukare du hade igång så borde inte batterispänningen sjunka så där lågt även fast generatorn inte orkar ge laddning, jag rekommenderar att du kollar upp batteriet hur det egentligen mår. smile

Annars så är väl detta fenomen med dålig laddning på tomgång inte helt ovanligt på "crusingbilar" eftersom de har väldigt låg tomgång.

Batteriet ska vara bra. Men jag ska prova ett annat med och se. Men de lutar nog att de är generatorn som sagt. Den varvar ju inte mycket i den farten

850heden
12 maj 2013 · 557 Inlägg

zleepy skrev:

850heden skrev:
Tex en sån här borde kunna passa antar jag? http://www.x-parts.se/gm-cs130-for-mont … 5a/20498-0

precis sån köpte jag smile

Perfekt då vet man vilken man kan köpa om de skulle bli så. big_smile

volyota
12 maj 2013 · 241 Inlägg

65a buick då sitter det en likströmgen på den  bättre med en riktig växelströmmare

850heden
13 maj 2013 · 557 Inlägg

Såg att det går att välja på 1-kabels eller 2-kabels till generatorn. Osäker på vilken man ska ha? Skiljer ju 1000:- i pris med. Borde dock vara den med 2-kabel, med laddlampa.

zleepy Trucker
13 maj 2013 · 1 392 Inlägg

850heden skrev:
Såg att det går att välja på 1-kabels eller 2-kabels till generatorn. Osäker på vilken man ska ha? Skiljer ju 1000:- i pris med. Borde dock vara den med 2-kabel, med laddlampa.

Måste även vara en 4W (ladd)lampa, annars laddar inte generatorn som den ska...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
850heden
13 maj 2013 · 557 Inlägg

zleepy skrev:

850heden skrev:
Såg att det går att välja på 1-kabels eller 2-kabels till generatorn. Osäker på vilken man ska ha? Skiljer ju 1000:- i pris med. Borde dock vara den med 2-kabel, med laddlampa.

Måste även vara en 4W (ladd)lampa, annars laddar inte generatorn som den ska...

Okej. Är de nått man bara kan sätta dit nånstans då eller?

zleepy Trucker
13 maj 2013 · 1 392 Inlägg

850heden skrev:

zleepy skrev:

850heden skrev:
Såg att det går att välja på 1-kabels eller 2-kabels till generatorn. Osäker på vilken man ska ha? Skiljer ju 1000:- i pris med. Borde dock vara den med 2-kabel, med laddlampa.

Måste även vara en 4W (ladd)lampa, annars laddar inte generatorn som den ska...

Okej. Är de nått man bara kan sätta dit nånstans då eller?

Jag satte i en 4W lampa där "orginallampan" satt i mätarhuset, samt drog ny kabel från generatorn till kupen då orginalkabeln verkade ha strömfall nånstans, då den lyste halvt med orginal och fullt med nya kabeln...

Bor runt hörnet från Xparts så fick hjälp av en som knegar där med både felsökning och diverese då grejerna först inte ville lira ordentligt (pga avsaknad av 4W lampan)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
850heden
13 maj 2013 · 557 Inlägg

zleepy skrev:

850heden skrev:

zleepy skrev:

Måste även vara en 4W (ladd)lampa, annars laddar inte generatorn som den ska...

Okej. Är de nått man bara kan sätta dit nånstans då eller?

Jag satte i en 4W lampa där "orginallampan" satt i mätarhuset, samt drog ny kabel från generatorn till kupen då orginalkabeln verkade ha strömfall nånstans, då den lyste halvt med orginal och fullt med nya kabeln...

Bor runt hörnet från Xparts så fick hjälp av en som knegar där med både felsökning och diverese då grejerna först inte ville lira ordentligt (pga avsaknad av 4W lampan)

Okaj. Men de låter bra de. Då ska jag nog beställa en såndär så kan man få lite mera snurr i batteriet.

zleepy Trucker
13 maj 2013 · 1 392 Inlägg

850heden skrev:

zleepy skrev:

850heden skrev:

Okej. Är de nått man bara kan sätta dit nånstans då eller?

Jag satte i en 4W lampa där "orginallampan" satt i mätarhuset, samt drog ny kabel från generatorn till kupen då orginalkabeln verkade ha strömfall nånstans, då den lyste halvt med orginal och fullt med nya kabeln...

Bor runt hörnet från Xparts så fick hjälp av en som knegar där med både felsökning och diverese då grejerna först inte ville lira ordentligt (pga avsaknad av 4W lampan)

Okaj. Men de låter bra de. Då ska jag nog beställa en såndär så kan man få lite mera snurr i batteriet.

Du har ingen som säljer generatorer i närheten av dig då?

fördelen med att handla över disk är att man alltid enklare kan få hjälp med ev felsökning (ganska prisvärt när man står där och kliar sig i huvudet) och därför jag inte handlade på nätet utan direkt på Xparts smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
850heden
13 maj 2013 · 557 Inlägg

zleepy skrev:

850heden skrev:

zleepy skrev:

Jag satte i en 4W lampa där "orginallampan" satt i mätarhuset, samt drog ny kabel från generatorn till kupen då orginalkabeln verkade ha strömfall nånstans, då den lyste halvt med orginal och fullt med nya kabeln...

Bor runt hörnet från Xparts så fick hjälp av en som knegar där med både felsökning och diverese då grejerna först inte ville lira ordentligt (pga avsaknad av 4W lampan)

Okaj. Men de låter bra de. Då ska jag nog beställa en såndär så kan man få lite mera snurr i batteriet.

Du har ingen som säljer generatorer i närheten av dig då?

fördelen med att handla över disk är att man alltid enklare kan få hjälp med ev felsökning (ganska prisvärt när man står där och kliar sig i huvudet) och därför jag inte handlade på nätet utan direkt på Xparts smile

Jag ska kolla runt lite häromkring vad som finns att köpa. Tack för tipsen!

zleepy Trucker
13 maj 2013 · 1 392 Inlägg

850heden skrev:

zleepy skrev:

850heden skrev:

Okaj. Men de låter bra de. Då ska jag nog beställa en såndär så kan man få lite mera snurr i batteriet.

Du har ingen som säljer generatorer i närheten av dig då?

fördelen med att handla över disk är att man alltid enklare kan få hjälp med ev felsökning (ganska prisvärt när man står där och kliar sig i huvudet) och därför jag inte handlade på nätet utan direkt på Xparts smile

Jag ska kolla runt lite häromkring vad som finns att köpa. Tack för tipsen!

Så lite så, hoppas det funkar prima sen!

Rock N Roll!

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang