Riktigt konstigt stereo/baslåda problem.

kwamex
23 maj 2013 · 221 Inlägg

Hej.

Jag har då en Saab 9-5 årsmodell 2001 med stora ljudpaketetet.
Köpte en stereo från brl i Karlstad för cirka 3 veckor sedan. Allting fungerade superbra tills jag kopplade in slutsteg+baslåda.

Här är problemet: baslådan spelar INTE. Slutsteget lyser grönt.
Åker då till brl, de kopplar lite hit och dit. Provar en ny stereo - nu spelar BARA baslådan men men ingen av de 9 högtalarna i bilen spelar.

Så kortfattat:
Stereo 1 (Pioneer)
Alla högtalare i bilen spelar, inte baslåda.

Stereo 2 (Pioneer)
Enbart baslåda spelar.

Varför vänder jag mig till er?
Han på brl sa att han skulle fundera på saken och höra av sig, detta har gått 2 veckor sedan. Jag hörde av mig ytterligare en gång förra veckan, han skulle fundera och höra av sig sa han då med. Känns helt ärligt som att han slutat fundera och bara skiter i mig som konsument.

Senaste jag gjorde (nyss) var att prova en kompis stereo, även detta en pioneer - ENBART baslådan spelar. Ingen av högtalarna i bilen spelar. Hmm.

Jag antar att vi kan utesluta att det är något fel på hur jag kopplat baslåda, slutsteg och att alla kablar är intakta eftersom baslådan kan spela. Men inte med min nuvarande stereo, och om jag byter stereo så spelar enbarat baslådan.. Hmm!

Skulle uppskatta hjälp enormt. Jag är en novis inom billjud och detta är långt utöver min erfarenhet haha.

Mvh

edit: För att förtydliga - jag smutskastar inte brl, nämnde den historien då jag antar att flera annars skulle sagt att jag skulle vända mig till brl.

Senast redigerat av kwamex (23 maj 2013)

Mommo1990
23 maj 2013 · 257 Inlägg

Hmm, har stereon flera lågnivå ut? Vad händer om du byter plats på lågnivåkablarna?

BMW 325 coupe e92 "Falsk säkerhet" (2007)
Toyota Celica T sport "DESOLATE" (2001)
kwamex
23 maj 2013 · 221 Inlägg

Mommo1990 skrev:
Hmm, har stereon flera lågnivå ut? Vad händer om du byter plats på lågnivåkablarna?

Ja, 2 stycken lågnivå.
Händer ingenting, enbart högtalare i bilen spelar.

Och på den andra stereon: bara baslåda, ingen annan högtalare innuti bilen spelar då..

Mommo1990
23 maj 2013 · 257 Inlägg

Spelar du högtalarna på slutsteg?

Toyota Celica T sport "DESOLATE" (2001)
BMW 325 coupe e92 "Falsk säkerhet" (2007)
mittonen
24 maj 2013 · 99 Inlägg

Ring till killarna på brl i Örebro!!!!

Jonnsard
24 maj 2013 · 458 Inlägg

Känns som remoteproblem / säkring till orginal slutsteg smile

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
kwamex
24 maj 2013 · 221 Inlägg

mittonen skrev:
Ring till killarna på brl i Örebro!!!!

Är dom väldigt kunniga? (tänkte på eftersom jag köpte ju dom i Karlstad)

lighter22
24 maj 2013 · 436 Inlägg

hur är högtalarna inkopplade?? går dem direkt på stereon (kopplade via iso kablaget) eller går dem via SAABs original slutsteg?? om dem går via original slutsteget kan det inte vara så att när du kopplar in lågnivån så kopplas orignal slutsteget ut? e juh en del speical funktioner i dessa bilar

mittonen
24 maj 2013 · 99 Inlägg

Ja dom är riktigt bra o ha o göra med. Prata med Niklas Quick .
Mvh mittonen

AndrAAx
24 maj 2013 · 742 Inlägg

Inställningar i stereon? Delingsfilter, lågnivå nivåer, inbyggda slutsteg avstängda, subwoofer avstängd, subwoofer level, mm, mm

Senast redigerat av AndrAAx (24 maj 2013)

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
kwamex
24 maj 2013 · 221 Inlägg

Hörde av mig till brl nu, de tror att det är originalsteget i bilen som gör så att det spökar.
Vi skulle kolla lite närmare på det på måndag.

Ni får gärna slänga fram massa annat möjligt som jag kan framföra till honom ifall det inte löser sig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang