Höjd på last/bil över 3,2 meter?

nyonyfiken
14 maj 2013 · 10 Inlägg

Såg att bilar i sverige får vara upp till 4,5 meter höga.

Bygger en ramp på min bil nu och staketet på platåerna kan bli en 3,6-3,8 meter från marken.

Jag är en ganska tankspridd person och är rädd att råka köra under en bro så rampen ryker sönder.

Borde väl göra klent staketstolpar så de bara ryker av i sånt fall. Kanske såga av dem en bit så de bryts i fogen om man kör in i en bro. Samtidigt är ett avsågat staket inte ultimat om folk trillar in i det från rampen.

Undrar om någon har koll på en säker höjd som tunnlar nästan aldrig underskrider? Är det 3,2 meter?

Hur vanligt är det med broar lägre än 4,5 meter? Någon som vet? Är ganska säker på att jag sett det både i Halmstad och i Skarpnäck utanför Stockholm.

horbybonnen
14 maj 2013 · 1 160 Inlägg

alla tunnlar o broar under 4,5 m har varningskylt med vilken höjd som gäller.ps klistra upp inne i bilen din höjd

nyonyfiken
22 maj 2013 · 10 Inlägg

Aha ok, så ingen skylt = 4,5, det känns ju tryggt. Gäller det även för bensinmackstaken? såg ett tak igår som var 3,0 med skylt och några andra som inte såg jättehöga ut men saknade skylt. Såg inte ut att vara 4,50 men kan nog ha varit det.

Bra idé, ska sätta upp nåt i bilen, tack!

nyonyfiken
22 maj 2013 · 10 Inlägg

För övrigt har en truck på byggmax redan knäckt en framstolpe nu och det var ett väldigt jobb att byta ut och justera det som är fäst på den, så ska kanske såga snitt eller sätta en linje skruvar som perforering eller nåt, för oavsett hur bra koll jag har så räcker det ju att en truckförare eller någon kompis som kör en sträcka inte har koll i framtiden så är det ju kört.

Caffe
22 maj 2013 · 1 436 Inlägg

nyonyfiken skrev:
Aha ok, så ingen skylt = 4,5, det känns ju tryggt. Gäller det även för bensinmackstaken? såg ett tak igår som var 3,0 med skylt och några andra som inte såg jättehöga ut men saknade skylt. Såg inte ut att vara 4,50 men kan nog ha varit det.

Bra idé, ska sätta upp nåt i bilen, tack!

Det gäller allt i teorin, men i verkligheten kan ju skylten fallit bort eller så har de ansvariga slarvat...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
patrikke
22 maj 2013 · 1 749 Inlägg

Caffe skrev:

nyonyfiken skrev:
Aha ok, så ingen skylt = 4,5, det känns ju tryggt. Gäller det även för bensinmackstaken? såg ett tak igår som var 3,0 med skylt och några andra som inte såg jättehöga ut men saknade skylt. Såg inte ut att vara 4,50 men kan nog ha varit det.

Bra idé, ska sätta upp nåt i bilen, tack!

Det gäller allt i teorin, men i verkligheten kan ju skylten fallit bort eller så har de ansvariga slarvat...

Det kan även vara 1dm packad snö på vägen och då får man tänka till lite igen wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
jockev8
22 maj 2013 · 127 Inlägg

4.5 meter är fri höjd i Sverige, allt under det "ska" ha skyltar som anger höjden. finns dock många ställen som inte har detta så det gäller att vara uppmärksam.

Caffe
23 maj 2013 · 1 436 Inlägg

patrikke skrev:

Caffe skrev:

nyonyfiken skrev:
Aha ok, så ingen skylt = 4,5, det känns ju tryggt. Gäller det även för bensinmackstaken? såg ett tak igår som var 3,0 med skylt och några andra som inte såg jättehöga ut men saknade skylt. Såg inte ut att vara 4,50 men kan nog ha varit det.

Bra idé, ska sätta upp nåt i bilen, tack!

Det gäller allt i teorin, men i verkligheten kan ju skylten fallit bort eller så har de ansvariga slarvat...

Det kan även vara 1dm packad snö på vägen och då får man tänka till lite igen wink

Eller som när skyltarna bara är ungefärliga och man kommer in på gården, lastar ur bilen och när man ska ut så är den tillräckligt mycket högre för att man inte ska kunna åka den vägen ut... Allt för kunden vettu. cool

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
nyonyfiken
1 juni 2013 · 10 Inlägg

Haha, tack för tipsen på undantag, ska vara försiktig och ska också förstärka de viktigaste delarna på stolparna och försvaga en viss "ok" brytpunkt lite så jag vet att inte hela rampen ryker om jag kör på nåt eller blir påkörd av en truck igen. wink

Brådhis * Voff voff *
1 juni 2013 · 10 280 Inlägg

patrikke skrev:

Caffe skrev:

nyonyfiken skrev:
Aha ok, så ingen skylt = 4,5, det känns ju tryggt. Gäller det även för bensinmackstaken? såg ett tak igår som var 3,0 med skylt och några andra som inte såg jättehöga ut men saknade skylt. Såg inte ut att vara 4,50 men kan nog ha varit det.

Bra idé, ska sätta upp nåt i bilen, tack!

Det gäller allt i teorin, men i verkligheten kan ju skylten fallit bort eller så har de ansvariga slarvat...

Det kan även vara 1dm packad snö på vägen och då får man tänka till lite igen wink

Faktum är att man faktiskt räknar med att det kan finnas snö på vägen (kanske inte fullt en dm, men iaf) när man sätter upp skyltarna. Så en liten marginal finns! Men det är inget man ska räkna med. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Glesmark
1 juni 2013 · 1 938 Inlägg

Caffe skrev:

patrikke skrev:

Caffe skrev:

Det gäller allt i teorin, men i verkligheten kan ju skylten fallit bort eller så har de ansvariga slarvat...

Det kan även vara 1dm packad snö på vägen och då får man tänka till lite igen wink

Eller som när skyltarna bara är ungefärliga och man kommer in på gården, lastar ur bilen och när man ska ut så är den tillräckligt mycket högre för att man inte ska kunna åka den vägen ut... Allt för kunden vettu. cool

Då sänker man fjädringen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang