5310
Sök

Lurad på BMW köp i Tyskland - vad göra?

3 Inlägg
11 juni 2013
Trådstartare
Hej
Fann en BMW i Tyskland (530i, 2008) i kanonskick och som endast rullat 5.600mil.
Bilen var verkligen fin, men när jag var hos en BMW auktoriserad verkstad kunde det konstaterats att den rullat 11.000mil redan för ett år sedan...
Handlaren (inte auktoriserad; BAC i Berlin) kunde visa mig en faktura från ett auktionshus BCA där mätarställningen 5.600 angivits.
Visst känns det jättetråkigt och jag har inte varit så vaksam som man skulle ha varit; dvs en idiot!

Alla tips om vad/hur jag kan agera mottages tacksamt.

Mvh-Ante

tummen mitt i handen
189 Inlägg
11 juni 2013
Trist läsning.  sad  Det är alltid lika beklagligt när någon lägger ner tid o pengar på att åka ner o köpa bil i Europa o blir blåst på vägmätarställningen. Var själv nere i Tyskland på 80-talet o tog hem flera MB S-klasse. Dock hade jag en kille där nere som var tysk men som hade bott i Sverige några år o som behärskade svenska mer eller mindre perfekt o som letade upp fina seriösa oskruvade bilar åt mig.

Jag skulle rekommendera dig att be din svenska BMW auktoriserade verkstad att skriva ut ett intyg på att den gått mer än vad den tyska säljaren uppger o sedan får du vända dig till säljaren i Tyskland o se vad han har att säga. Frågan är ju om din tyska säljare har handlat i god tro?

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

3 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Tack för kommentar och empati.
Saken är den att jag har nu skickat en reklamation till auktionshuset BCA (som är väldigt stora med auktioner över hela Europa). I reklamationen bifogar jag rapport från BMW-verkstaden som tom är stämplad med deras företagsstämpel. Intressant och se utvecklingen men jag lär väl få ett svar från BCA att de inte tar ansvar för detaljer/bilar som lämnas till dem. Kvarstår då att skicka min reklamation till en del tidningar som kanske tar upp en story-line i tidningen och då lär det hända saker?

450 Inlägg
12 juni 2013
Ante62 skrev:
Tack för kommentar och empati.
Saken är den att jag har nu skickat en reklamation till auktionshuset BCA (som är väldigt stora med auktioner över hela Europa). I reklamationen bifogar jag rapport från BMW-verkstaden som tom är stämplad med deras företagsstämpel. Intressant och se utvecklingen men jag lär väl få ett svar från BCA att de inte tar ansvar för detaljer/bilar som lämnas till dem. Kvarstår då att skicka min reklamation till en del tidningar som kanske tar upp en story-line i tidningen och då lär det hända saker?

Tror inte tidningarna bryr sig då detta inte är ovanligt

1 071 Inlägg
13 juni 2013
Och dom har inte gjort nått olagligt eftersom det är okey att skruva mätare i tyskland

Onödigt inlägg^^

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
13 juni 2013
partyvan skrev:
Och dom har inte gjort nått olagligt eftersom det är okey att skruva mätare i tyskland

Nu var det iofs ett tag sedan, me vad jag har läst är det inte okej. Klassas som bedrägeri vilket är rätt hårt i tyskland.
Däremot skriver säljaren "Als der tacho" dvs. enligt mätarställning. Så kan de inte garantera att bilen inte är skruvad. Då har de "ryggen fri". Står det inte i annonsen så skall mätarställningen stämma, annars kan det bli tal om bedrägeri. Hur långt det går att driva det som icke tysk medborgare vet jag däremot inte.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

3 Inlägg
14 juni 2013
Trådstartare
Jag håller helt med dig. Jag arbetar på en större koncern och företagets jurister har bekräftat att skruvade mätare är straffbart enligt motsvarande brottsbalken i Tyskland; dvs ett mycket allvarligt brott som tom kan rendera i fängelse. Således mycket allvarligare i Tyskland än i Sverige. Jag har skickar all dokumentation och bevis till auktionshuset BCA såsom en reklamation/claim.
BCA har till mig per telefon bekräftat att de kontrollerar mil-talen, vilket de tyvärr missat bevisligen i mitt fall.
Det är något förbluffande att en av de större aktörerna i Europa (BCA) inte har högre kvalite än att något som detta kan hända.
Jag hoppas de inser att de gjort ett mindre bra arbete utifrån ett kvalitetsperspektiv och kompenserar mig med 30 - 50tsek.

Sök