3158
Sök

Wastegate Volvo 940 ltt

1 011 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej!

En bekant till mig har en Volvo 940 Ltt som han vill få bättre fart på och han vill få turbon att jobba som en FTT.

Om han köper en ny ställbar wastegate http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … turbo.html

Kommer turbon att jobba som en LTT fortfarande fast med starkare ladd eller kommer turbon att börja ladda vid 3 000 varv som en FTT?

Han vill ju få turbon att börja på högre varvtal.

Hur går vi tillväga?

På FTT-turbos så är ju tryckklockan också ställbar, men inte på LTT.

Tacksam för snabba svar!

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

460 Inlägg
26 juni 2013
#2
Det där med att få turbon att jobba som på ftt är ju inte så svårt..
det är ju samma turbo, bara laddtrycket som skiljer..

men för att få fart på den så krävs ett högre laddtryck såklart och ett bränslechip är att rekomendera då smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 011 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#3
GasGlad1337 skrev:
Det där med att få turbon att jobba som på ftt är ju inte så svårt..
det är ju samma turbo, bara laddtrycket som skiljer..

men för att få fart på den så krävs ett högre laddtryck såklart och ett bränslechip är att rekomendera då smile

Men ändras det med en sådan wastgate? Han vill inte att turbon ska börja jobba vid 1300 varv som en LTT, utan han vill ha laddtrycket vid senare varvtal. Chip är ju en självklarhet smile

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

klabbarpan
3 041 Inlägg
OVERBOOSTED
852 Inlägg
26 juni 2013
#5
varför vill han ha laddet på högre varvtal?? man vill ju inte bli en dement 90 årig innan man har ladd!!


annars är de större turbo som gäller om man vill ha sent ladd!!

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

1 011 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#6
jh-hindersson skrev:
varför vill han ha laddet på högre varvtal?? man vill ju inte bli en dement 90 årig innan man har ladd!!


annars är de större turbo som gäller om man vill ha sent ladd!!

Han har en A-Kam monterad och den jobbar starkt på låga varv och dåligt på högre varv. Därav är en FTT suveränt då turbon får hjälpa till sista biten tongue

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

1 011 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#7
nixon89 skrev:
den laddar som en vanlig ftt ja.

Med en sådan klocka?

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

klabbarpan
3 041 Inlägg
26 juni 2013
#8
den hjälper inte ett skit om han har fel kam i. om kammen inte ger något nämnvärt i högre registren så hjälper det inget även om du så matar 20 bar genom toppen. Gör rätt istället. skaffa en riktig kam som drar på mellan och topp.


klabbarpan
3 041 Inlägg
26 juni 2013
#9
Chrrille skrev:
nixon89 skrev:
den laddar som en vanlig ftt ja.

Med en sådan klocka?

ja eller så knallar man in på rejmes och köper en original ftt klocka. färdig inställd


1 938 Inlägg
27 juni 2013
#10
Att en FTT laddar senare håller jag inte med om, den uppnår samma laddtryck vid låga varv som en LTT, men den laddar mera vid några varv till på mätaren, med en FTT tryckklocka så beter sig turbon som på en FTT.

Ju mer laddtryck du vill ha, desto längre tid tar det för turbon att bygga upp detta, om än marignellt på en såhär liten turbo.

460 Inlägg
27 juni 2013
#11
Det du nämner om att turbon börjar jobba mer efter 3000varv är på turbo+.. sitter en magnetventil som styr det.. vilket inte finns på LTT/FTT

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)


Sök