Beräkna kompressionsförhållande med knapphändiga uppgifter?

Alecci
26 september 2009 · 2 014 Inlägg

Sitter och funderar lite över kompressionsförhållanden... Har hittat en del kalkylatorer på nätet men de fungerar inte då jag saknar fullständiga uppgifter. Det jag vill veta är hur kompressionsförhållandet påverkas när man kör med en 0,3 mm tjockare toppackning.

De uppgifter jag har är:

Borr 93,0 mm
Slag 85,0 mm
Volym 4 619 cc
Komp 10,5:1

Hjälp mottages tacksamt!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
ZonaX Svetsare
26 september 2009 · 3 150 Inlägg

Tittade igenom byrån och hittade massa gamla papper från skolan.  En uträkning fanns med men man va tvungen att ha kompressionsvolymen med.

Slagvolym + Kompressionsvolym  /  Kompressionsvolym = Kompressionsförhållande.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Garfield
26 september 2009 · 1 019 Inlägg

Du får ungefär 10,2:1.

Marlboroman
2 juni 2010 · 8 229 Inlägg

Strax över 8,5 får du då.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
2 juni 2010 · 8 229 Inlägg

Elda skrev:

Marlboroman skrev:
Strax över 8,5 får du då.

Tackar! hur räknar man ut det?

Har man bara koll på cylindervolymen och kompressionsförhållandet (geometriska) så är det ganska lätt att räkna ut. Har man en cylinder på 500cc och ett kompressionsfåhållade på 10:1 så är alltså volymen över kolven 50cc. Sen får man räkna ut skillnaden i volym som uppstår av den förändrig man gör. Säg att man planar toppen och det försvinner 5cc från volymen över kolven så blir nya kompet 500cc/45cc = 11,1:1

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Auditurbo
2 juli 2013 · 4 Inlägg

Kör in lite nytt liv i denna jag å då.

cylinderdiameter: 78,5mm
Slaglängd: 82mm
slagvolym: 1587cm3
4 cylindrar

Org komp ska vara: 10.7:1
I nuläget har jag:     12.0:1 (obs ca)
Detta med planad topp.

Hur pass tjock toppackning bör jag ha för att komma så nära original som möjligt? Ska byta till smidda högkompskolvar.

Peugeot 106 GTI "Pugster" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang