Hobbylackering

Muzzle
4 juli 2013 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har en Golf IV - 99 som har lite rost runt hjulhusen. Ser sjukt trist ut med rost och jag har inte verktygen eller kunskapen att ge mig på det själv. Finns det någon i Stockholms-trakten (helst Bromma) som har någon enklare blästringsutrustning som jag kan pröjsa en slant för att hjälpa mig? Jag fixar rätt färg och kommer förbi med bilen!

Det behöver inte vara nått proffsjobb, utan jag är glad om det håller 2 år innan det kommer tillbaka.

Skicka ett pm om någon är intresserad!


Mvh

kwamex
4 juli 2013 · 221 Inlägg

Jag gav mig på att fixa rost för första gången i mitt liv för 2 dagar sedan.

Finns punktbläster på biltema för 170kr, om du nu har / känner någon med kompressor.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … ter-17354/

Sedan köper du blästersand med aluminiumsilikat för 129kronor

Sedan är det bara börja blästra, tog cirka 2 minuter, gick bort otroligt fort. På med maskeringstejp, grundfärg flera lager, sedan din bils färg, ta bort maskeringstejp och spraya lite fritt för att få bort färgkanterna, samma sak med klarlacken.

KLART.

Tog dock 7-8 timmar för mig totalt, då jag gjorde det otroligt nogrannt. Blev dock väldigt bra måste jag säga.

Muzzle
4 juli 2013 · 4 Inlägg

Tack för tipsen!

Monterade du av plåtdelarna då, eller körde du rakt på bara? Det sitter ju lite illa till vid däcken.. svårt att komma åt.

Hur länge tänkte du att det skulle hålla?

kwamex
4 juli 2013 · 221 Inlägg

Det beror på hur rosten sitter, men för mig så fick jag ta av en plåt som satt i en skruv (torx) under skärmkanten och då kom jag åt all rost hur enkelt som helst. Och blästra är superenkelt, sätter bara munstycket mot plåten och kör på och det går riktigt fort och enkelt. Kan NÄSTAN jämföras med att ta bort smuts med en högtryckstvätt haha, lika fort går det.

Ingen aning faktiskt, jag fick ju bort exakt all rost och körde på med glasfiberspackel och sen slipade ner det till en fin yta och sedan flera lager grundfärg, flera lager steel grey och flera lager klarlack.. Så hoppas det håller flera år iaf!

Senast redigerat av kwamex (4 juli 2013)

Toddemannen
4 juli 2013 · 664 Inlägg

kwamex skrev:
Det beror på hur rosten sitter, men för mig så fick jag ta av en plåt som satt i en skruv (torx) under skärmkanten och då kom jag åt all rost hur enkelt som helst. Och blästra är superenkelt, sätter bara munstycket mot plåten och kör på och det går riktigt fort och enkelt. Kan NÄSTAN jämföras med att ta bort smuts med en högtryckstvätt haha, lika fort går det.

Ingen aning faktiskt, jag fick ju bort exakt all rost och körde på med glasfiberspackel och sen slipade ner det till en fin yta och sedan flera lager grundfärg, flera lager steel grey och flera lager klarlack.. Så hoppas det håller flera år iaf!

Bör hålla längre om du fått porerna riktigt rena! smile

kwamex
4 juli 2013 · 221 Inlägg

Toddemannen skrev:

kwamex skrev:
Det beror på hur rosten sitter, men för mig så fick jag ta av en plåt som satt i en skruv (torx) under skärmkanten och då kom jag åt all rost hur enkelt som helst. Och blästra är superenkelt, sätter bara munstycket mot plåten och kör på och det går riktigt fort och enkelt. Kan NÄSTAN jämföras med att ta bort smuts med en högtryckstvätt haha, lika fort går det.

Ingen aning faktiskt, jag fick ju bort exakt all rost och körde på med glasfiberspackel och sen slipade ner det till en fin yta och sedan flera lager grundfärg, flera lager steel grey och flera lager klarlack.. Så hoppas det håller flera år iaf!

Bör hålla längre om du fått porerna riktigt rena! smile

Vad menar du? Blästrade ner hela vägen till ren plåt, så borde fått allting helt rent iaf! smile

Muzzle
4 juli 2013 · 4 Inlägg

På Golfen kommer det något slags järn(?) på insidan av hjulhuset. Plåten ligger an mot det, så det kommer inte gå att komma åt i den övergången helt utan att man monterar loss heta biten som ska lackas..

Var på bilen lackade du?

kwamex
4 juli 2013 · 221 Inlägg

Insidan av bagageluckan och på skärmkanten (undersidan)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang