Varför är det så många nya bilar på vägarna när det är så mycket roligare att köra äldre.

twin_cam Smålänning
6 juli 2013 · 7 877 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Kan inget annat än hålla med, på många av mina bilar har de flesta reparationerna handlat om att fixa till saker som idioter förstört när de försökt vara händiga och "laga" saker.

Ett mycket stort problem med begbilar överhuvudtaget. Har ingen vart på plats och försökt verka händig så brukar det mesta fungera.

Jag tycker man ska skilja på "modern bil" och "Ny bil".
Mercan tycker jag är en modern bil, den har modern säkerhetsutrustning, är driftsäker, hållbar och stabil.
Men den är lätt att laga.

Det enda, egentligen, som jag har emot "NYA" bilar är alla styrenheter till stort och smått. Inget problem alls med databoxar, men varför använda det till sånt som är mycket enklare att lösa med relän?

Annars är det faktiskt rätt sällan det är problem med elektroniken i bilarna på det stora hela, det argumentet håller inte. Har bara ingen varit och pillat i elen, är det nästan aldrig problem med den.

Jag har vårnaden öven en Opel rekord från 1960. Den är skitrolig att köra. Men jag skulle aldrig vilja ha en som brukis. Den är slö, noll väghållning, bullrig som tusan, svår att få tag i delar till m.m. Men den är verkligen slitkul att köra, ibland smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
OpelP1
6 juli 2013 · 1 412 Inlägg

Sen har ju alla olika åsikter om vad som är en modern/ny bil också.
Många tycker ju att en 5 år gammal bil är stenåldern.

Jag tycker att en volvo 240 är modern.  smile

Senast redigerat av OpelP1 (6 juli 2013)

SportPilot Ubåtsingenjör
6 juli 2013 · 7 229 Inlägg

OpelP1 skrev:
Sen har ju alla olika åsikter om vad som är en modern/ny bil också.
Många tycker ju att en 5 år gammal bil är stenåldern.

Jag tycker att en volvo 240 är modern.  smile

haha sry tongue men volvo 240= modern tongue haha

tycker bilar innan 2000 är gamla

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
OpelP1
6 juli 2013 · 1 412 Inlägg

CHEEVA skrev:

OpelP1 skrev:
Sen har ju alla olika åsikter om vad som är en modern/ny bil också.
Många tycker ju att en 5 år gammal bil är stenåldern.

Jag tycker att en volvo 240 är modern.  smile

haha sry tongue men volvo 240= modern tongue haha

tycker bilar innan 2000 är gamla

Jag tycker faktiskt så.  tongue

När jag kollar blocket efter en bil som jag tänkt ha kvar ett tag så känns bilar nyare än 1970 lite halvkassa att köpa då dom är för nya för att vara vettiga att ha. smile

Senast redigerat av OpelP1 (6 juli 2013)

simlar
6 juli 2013 · 5 524 Inlägg

OpelP1 skrev:

CHEEVA skrev:

OpelP1 skrev:
Sen har ju alla olika åsikter om vad som är en modern/ny bil också.
Många tycker ju att en 5 år gammal bil är stenåldern.

Jag tycker att en volvo 240 är modern.  smile

haha sry tongue men volvo 240= modern tongue haha

tycker bilar innan 2000 är gamla

Jag tycker faktiskt så.  tongue

När jag kollar blocket efter en bil som jag tänkt ha kvar ett tag så känns bilar nyare än 1970 lite halvkassa att köpa då dom är för nya för att vara vettiga att ha. smile

Alla bilar från -90 och nyare kallar jag för moderna bilar.
(var bara tvungen att flika in, sorry för offtopic)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Oskar142
6 juli 2013 · 4 Inlägg

tycker att det är roligt att köra 50 talare på sommaren men på vintern funkar det inte men en 740 går ju alltid bra.

xXSammy
7 juli 2013 · 6 569 Inlägg

twin_cam skrev:
Det enda, egentligen, som jag har emot "NYA" bilar är alla styrenheter till stort och smått. Inget problem alls med databoxar, men varför använda det till sånt som är mycket enklare att lösa med relän?

Går ju att läsa u felen enklare då, mindre kablar och möjligheten att lagra datan. Hur mycket tid tjänar man inte på att läsa ur felkoder? Eller jo..hemmameckar svensson förlorar massa tid då de är för snåla för att låta en verkstad läsa ur felkoderna.

De/Dem
simlar
7 juli 2013 · 5 524 Inlägg

Malheus skrev:

twin_cam skrev:
Det enda, egentligen, som jag har emot "NYA" bilar är alla styrenheter till stort och smått. Inget problem alls med databoxar, men varför använda det till sånt som är mycket enklare att lösa med relän?

Går ju att läsa u felen enklare då, mindre kablar och möjligheten att lagra datan. Hur mycket tid tjänar man inte på att läsa ur felkoder? Eller jo..hemmameckar svensson förlorar massa tid då de är för snåla för att låta en verkstad läsa ur felkoderna.

Eller för snåla för att köpa en felkodsläsare.

Pengarna en felkodsläsare kostar sparar man snabbt ihop på att slippa leta fel i blindo.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mb_pucken
7 juli 2013 · 5 087 Inlägg

sen är inte elen i en ny bil så himla avancerad till stor del. bara man vet hur el funkar. det mesta består av en hel hög med ströminpulser av varierande spänning och tid. enkelt förklarat.
tex en ratt med knappar som bara behöver 2 kablar, höjer du volymen så skickas en impuls på tex 3V medans om du sänker så blir det en impuls på 4V eller byter låt ger en annan spänning på inpulsen osv. sen vet styrdornet att vid en speciell strömstyrka och tid så ska den göra si eller så.. smile mycket bättre än att ha 2 eller 2 kablar till varie knapp. blir mycket kablar i en bil annars.
samma sak med cambus med för den delen bara att ströminpulserna är ännu mindre och snabbare.
linbus funkar ganska lika det med och optibus funkar på samma sätt fast med ljus typ smile
OBS väldigt enkelt förklarat då det senare kan omvanlas till ettor och nollor osv men själva elen är ganska logisk om man vet hur el funkar.
Problemen kommer när det blir spänningsfall osv eller om kalle börjar sätta klämhyllsor och tvinnar kablar smile
prinsipen är den samma vilken el du än pysslar med smile plus och minus smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
caromania Forummoderator
7 juli 2013 · 9 296 Inlägg

Jag undrar om det finns någon parallell mellan denna tråd och alla svar som man ser i felsökningstrådar "Har du kollat felkoder?" De senaste fem åren verkar det som om man glömt att det fortfarande är i bas och grund en förbränningsmotor som bygger på luft, bränsle, gnista. När då "kollafelkods-rådet" dyker upp när det handlar om bilar som går illa och är 20 år gamla och har gått 30.000 mil så blir jag ännu mer fundersam över vad ungdomarna idag faktiskt kan om bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
7 juli 2013 ·

caromania skrev:
Jag undrar om det finns någon parallell mellan denna tråd och alla svar som man ser i felsökningstrådar "Har du kollat felkoder?" De senaste fem åren verkar det som om man glömt att det fortfarande är i bas och grund en förbränningsmotor som bygger på luft, bränsle, gnista. När då "kollafelkods-rådet" dyker upp när det handlar om bilar som går illa och är 20 år gamla och har gått 30.000 mil så blir jag ännu mer fundersam över vad ungdomarna idag faktiskt kan om bilar.

Hakar på här med ett exempel ur verklighetens bilverkstad.

Körde bulle för flera år sedan, denna bensinbil tände sin "motorlampa" och började gå på 3cylindrar.
Märkesverkstad uppsöktes då serviceavtal tecknats.
Felkodsläsare kopplades genast in utan någon övrig kontroll av gnista eller bränsletillförsel.
Koden sade: Katalysator trasig, den byttes direkt.
Motorlampa lös ändå.
Koden sade: Lambdasond trasig, byttes direkt även den.
Motorlampa lös ändå.
Koden sade: Tändspole cylinder 3 trasig, påbörjades byte, då upptäckte mekanikern att tändstiftets isolatorfot var trasig, den isolerade inte längre och därav tändes motorlampan.
Stiftet böts och bilen gick kanon igen.

Har flertalet exempel på denna OBDhysteri istället för systematiskt felsökande.

Med detta vill jag understryka vad caromania skrev, många "moderna" mekaniker klarar inte av att felsöka utan förlitar sig på datorn.
Den "gamla skolan" som jag själv tillhör börjar med att titta på bla stiftens färg, gnista, bränsletillförsel för att på så vis kunna isolera felets ursprung.
Givetvis är det smidigt att kunna koppla in en dosa som berättar var felet är men vi får ändå inte förkasta grunderna i felsökning.

twin_cam Smålänning
7 juli 2013 · 7 877 Inlägg

Många 20 år gamla bilar går det läsa felkoder på, och man ska alltid börja där, för att få en fingervisning om vad det skulle kunna vara, innan man går på den systematiska felsökningen. Sannolikheten är inte så stor att katten är kass på en skapligt ny bil...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang