Varför är det så många nya bilar på vägarna när det är så mycket roligare att köra äldre.

volvo-93
30 juni 2013 · 625 Inlägg

Ja varför är det så här? Så nu kan vi alla diskutera detta. Jag har kört många nya bilar när jag har jobbat på verkstad och det är astråkigt och köra jämfört med äldre bilar. Så varför väljer man en framhjulsdriven skit när det är mycket roligare med bakhjulsdrift och det finns gott om äldre bilar och varför tillverkas inte bakhjulsdrift alls? Det jag inte gillar alls det är att allt är datorstyrt och man kan egentligen inte reparera nya bilar då får man ju riva ner hela jävla bilen för att komma åt en sak. Så på 50-70 tal måste det har varit riktigt roligt att köra bil.

pukan2
30 juni 2013 · 3 182 Inlägg

Hade jag haft råd att köpa en äldre jänk hade jag gjort det typ 50- 70tal. antar att folk är trötta på bilar som är brusiga noll komfort drar skit mycket bensin mm mm mm.

Dannis_ VOLVODÅRE<3
30 juni 2013 · 12 Inlägg

Allting var bättre förr så e det bara :smile

Volvodåre <3
Volvo 850 GLT "Volvon - den svarta sommarbilen" (1993)
Peugeot 206 XSI 1,6 3D "Peggan-den silvriga vinterbilen" (2002)
Tommty
30 juni 2013 · 218 Inlägg

för att majoriteten av svenskar/människor faktiskt inte vill meka med bilarna utan vilje spendera tiden på nåt annat.
en bil ska bara fungera är ett någolunda känt uttryck

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Dannis_ VOLVODÅRE<3
30 juni 2013 · 12 Inlägg

Dagens bilar e bara små och fula eller stora och klumpiga :smile

Volvodåre <3
Peugeot 206 XSI 1,6 3D "Peggan-den silvriga vinterbilen" (2002)
Volvo 850 GLT "Volvon - den svarta sommarbilen" (1993)
Dannis_ VOLVODÅRE<3
30 juni 2013 · 12 Inlägg

Tommty skrev:
för att majoriteten av svenskar/människor faktiskt inte vill meka med bilarna utan vilje spendera tiden på nåt annat.
en bil ska bara fungera är ett någolunda känt uttryck

ja tyvärr e de nog så idag att folk kan inte laga bilarna själva nu för tiden utan kör till verkstad så fort de e nått krångel med bilen :smile

Volvodåre <3
Volvo 850 GLT "Volvon - den svarta sommarbilen" (1993)
Peugeot 206 XSI 1,6 3D "Peggan-den silvriga vinterbilen" (2002)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 juni 2013 · 5 650 Inlägg

därför folk av idag har inget intresse för gammalt skit de hade för 30 år sen bla
varför åka tex en sönder kukad 740 som dricker mer i soppa och har dyr skatt och nästan obefintligt riskt att överleva i om du råkar ut för en olycka.

när du kan ha en nyare felfri bil med många problem fira år framför sig som dricker hälften av den gammla sönder kukade 740in och har drygt hälften i års skatt oxå och bra mkt säkrare om olyckan skulle va framme

och sen skulle nått mot all förmodan gå sönder har man garanti

och btw Bmw gör bakhjulsdrivna bilar än idag

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Busgrabb Rejsa ?
30 juni 2013 · 2 959 Inlägg

Jag har en relvativt ny bil (2008) och jag sätter mitt på huvud på att den är roligare att köra än dina gamla häckar och bak driver den med, på båda hjulen t.o.m.

Tycker att i 99% av fallen är en nyare bil roligare, skönare, mer komfortabel och tystare att köra.
Sen finns det ju givetvis en massa tråkiga "nyare" bilar men man måste inte välja en sådan.

Jag skulle forumlera om frågan till varför folk i så fall kör "tråkiga" bilar?

Autotech
BMW 335D (2008)
OpelP1
30 juni 2013 · 1 412 Inlägg

Jag håller med faktiskt, att köra veteranbil kan göra åkturen till affären i snöslasket mitt i vintern kul. smile

Och jag jobbar mot att inte äga någon modern bil alls, snart är min nyaste från 1969 och då har jag nått dit jag vill i bilägandet.

Senast redigerat av OpelP1 (30 juni 2013)

henne_svenne
30 juni 2013 · 668 Inlägg

varför säljer dom ost i affären när det är så äckligt? Varför spelar folk dansband när det är så dåligt? Varför finns det vinröda bilar när dom är så fula? Varför bor folk på landet när det är mycket bättre att bo stan?
*skakar på huvudet*

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
mb_pucken
30 juni 2013 · 5 087 Inlägg

För att 90% av befolkningen vill ta sig från punkt A till punkt B så enkelt, bekvämt, säkert och bekvämt som möjligt. Sen vill och kan dom inte skruva och vill ha en så billig verkstadsnota som möjligt. Och en nyare bil är oftast mycket enklare att fort och lätt hitta felet på för verkstaden.
Sen skiter dom i om det går att sladda runt på lokala korvmojens parkering utan ser hellre att bilen går stadigt och fint i snöslasken på väg till ica och handla fredagsmys. Vilket den gör tack vare både antisladd och anti allt annat farligt.
Har själv tröttnat på att åka "gammalt skit" och därav att ja åker min w202 som är de nyaste ja har råd med. Den är bakhjulsdriven och pigg men omöjlig att leka med pga esp och antispinn vilket är skönt på vintern och slipper leka runt och göra slut på svindyra kumo däck. Så klart man åker på dyra däck då dom går både tystare och säkrare än kina däck.
Fan tror ja börjar bli gammal wink
Nedå gillar bara att ha en säker bruksbil och vill ja mot förmodan gasa så går det med wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Muttley
30 juni 2013 ·

Varför är det så många nya bilar på vägarna när det är så mycket roligare att köra äldre.

Varför kör du 740  GL då?  Logiken går inte ihop för 5 öre.
Även om jag har en liten motor i cadillacen så har jag ju nog mycket roligare än vad du har smile

mb_pucken
30 juni 2013 · 5 087 Inlägg

tkd_rille skrev:
Varför är det så många nya bilar på vägarna när det är så mycket roligare att köra äldre.

Varför kör du 740  GL då?  Logiken går inte ihop för 5 öre.
Även om jag har en liten motor i cadillacen så har jag ju nog mycket roligare än vad du har smile

Haha precis min tanke wink förstod att han åkte volvo 740 utan att ens kolla  smile undrar om alla som kör 740 tror att de är värdens bästa bil eller om dom intalar sig det wink
Ska man ha en "kul" äldre bil är nog en 740 det sista man kollar på tycker jag smile finns mycket roligare om man inte ska bygga dom kul smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Knugcab
30 juni 2013 · 5 111 Inlägg

Varför har du en Saab om framhjulsdrift är så kass?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
30 juni 2013 ·

mb_pucken skrev:

tkd_rille skrev:
Varför är det så många nya bilar på vägarna när det är så mycket roligare att köra äldre.

Varför kör du 740  GL då?  Logiken går inte ihop för 5 öre.
Även om jag har en liten motor i cadillacen så har jag ju nog mycket roligare än vad du har smile

Haha precis min tanke wink förstod att han åkte volvo 740 utan att ens kolla  smile undrar om alla som kör 740 tror att de är värdens bästa bil eller om dom intalar sig det wink
Ska man ha en "kul" äldre bil är nog en 740 det sista man kollar på tycker jag smile finns mycket roligare om man inte ska bygga dom kul smile

Jag testa att äga en 740 en vinter.  Visst man kunde ju bete sig hur som utan att bry sig ett skit om den gick sönder.  Men jag hade inte de intresset så jag gjorde av med den.  Mest för att den var så grymt jädrans tråkig.

Och sen började jag köpa nyare och nyare bilar. För de var roligare och bekvämare att ha en rejäl bil smile

Hade personen haft en bil med lite ös i hade jag inte sagt något.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2013 · 14 042 Inlägg

volvo-93 skrev:
Ja varför är det så här? Så nu kan vi alla diskutera detta. Jag har kört många nya bilar när jag har jobbat på verkstad och det är astråkigt och köra jämfört med äldre bilar. Så varför väljer man en framhjulsdriven skit när det är mycket roligare med bakhjulsdrift och det finns gott om äldre bilar och varför tillverkas inte bakhjulsdrift alls? Det jag inte gillar alls det är att allt är datorstyrt och man kan egentligen inte reparera nya bilar då får man ju riva ner hela jävla bilen för att komma åt en sak. Så på 50-70 tal måste det har varit riktigt roligt att köra bil.

Det är bara biltillverkarna som tjänar på detta. Varför är inte stora lastbilar framhjulsdrivna? Jag tycker det är värdelöst med FWD.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cadillac_The_King
30 juni 2013 ·

pukan2 skrev:
Hade jag haft råd att köpa en äldre jänk hade jag gjort det typ 50- 70tal. antar att folk är trötta på bilar som är brusiga noll komfort drar skit mycket bensin mm mm mm.

Komfort i min jänk är det underbar komfort i är som att köra än ny bil o går rakt o fint på vägen så sitter man som än kung i den:-)

Volvo740-88 Volvo850-92
30 juni 2013 · 1 677 Inlägg

Så mycket status så mycket pengar så dem kan köpa hästens sängar.

Så skulle jag sammanfatta det som.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2013 · 14 042 Inlägg

När det gäller nya bilar så är det alltid lite prestige i bilköpet. Tänk bara en bil för 500000 kr som efter några månader har tappat 150000 kr. Ingen bra affär men man har iaf köpt en ny bil. Det gäller ju att överträffa varann i villaområdet vare sig man har råd eller ej. Många äter säkert nudlar och makaroner bara för att ha en ny bil. Näe, fyfan för detta. Bilarna som tillverkas nu kommer med all sannolikhet inte att bli långlivade med tanke på all den förbannade elektronik den innehåller. För första ägaren spelar det ingen roll men när bilen kommer till andra eller tredje ägaren och det skall repareras och repareras och repareras. Inte många som har råd med detta, då går bilen till skrot. Jag tycker inte detta är speciellt bra för miljön att tillverka bilar som håller 10-15 år.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Knugcab
30 juni 2013 · 5 111 Inlägg

Intressant det du skriver med tanke på att det var just Corvette C4-modellen som gav amerikanska motorjournalister smått panikångest med all sin avancerade teknik som gjorde att den skulle vara omöjlig göra någonting själv med eller äga som begagnad... När trafikmagasinet testade BMW E30 så varnade de för att en så avancerad bil inte var något för hempularen, och nu hempulas få bilar i sån utsträckning som just E30.

Och 1970 så var en bil från 1960 urgammal och för det mesta skrotfärdig. Har du en välskött 03a idag så kan en person som inte är så bilkunnig och hemma på de senaste årsmodellerna osv. för det mesta lika gärna ta den för en ny bil.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang