2284
Sök

Chipa Volvo V50

30 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#1
ZUPP!

tänkte dra igång en rolig tråd där jag egentligen söker svar till min egen bil.

Har en Volvo v50 1.8F, bilen har helt okej prestanda, ganska seg på acceleration. Vad kan man göra med en V50 1.8 för en bättre prestanda?? hört allt som sportfilter, halvsats avgassystem, chiptrima mm. vad kan man egentligen göra? enkla och svårare steg?


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
10 juli 2013
#2
Ska jag vara ärlig utan att vara taskig? SÄLJ bilen och köp en med större motor eller en diesel.
Sportluft filter gör saken sämre oftast och i en trimmad bil med en DYR filter och luft intag så kanske 3-5hk?
Avgassystem kanske ger på sin höjd bättre ljud med din motor om du inte kör en från grenröret DÅ kanske du får säg ca 5hk? Jag lovar dig att du inte kommer att känna av den effekten.

Med en grund motor optimering utav styrenheten så får du ut MAX 6-7hk.

Så för ca 20k så får du 10hk och det kommer inte att kännas wink

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

30 Inlägg
11 juli 2013
Trådstartare
#3
joo låter väldigt vettigt, grejen är att jag har funderat väldigt mycket på att byta bil väldigt länge men då var planen att byta till en mindre på grund att den ska dra mindre.


4 824 Inlägg
11 juli 2013
#4
det räcker att du byter till an annan V50 med en annan motor så drar den mindre då 1.8F inte är direkt bränslesnål wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

jobbar påre
751 Inlägg
12 juli 2013
#5
som alla säger här. köp tex. en 2.5a. sen chip så hamnar du hyfsat bra i effekt. eller en T5. men något man får räkna med är att effekt = förbrukning.

dvs. vill du ha effekt. får du räkna med mer soppa.
alternativ är att köpa en diesel. då får du lite mer kraft i paketet men drar något mindre soppa än T5an. dock är ju skatten lite högre.

så, pest eller kolera:)


30 Inlägg
12 juli 2013
Trådstartare
#6
Christian S skrev:
det räcker att du byter till an annan V50 med en annan motor så drar den mindre då 1.8F inte är direkt bränslesnål wink

Ne det kan jag hålla med om. VÄLDIGT svag motor som fortfarande drar så pass mycket


* Voff voff *
11 019 Inlägg
12 juli 2013
#7
Något törstigare och tristare än 1,8F är nog svårt att hitta sett till prestanda och effekt... Så jag sällar mig till ovanstående skara och säger att du ska byta till en annan V50 om du vill få ner förbrukningen och upp effekten/prestandan.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 824 Inlägg
12 juli 2013
#8
Pro_fxr skrev:
alternativ är att köpa en diesel. då får du lite mer kraft i paketet men drar något mindre soppa än T5an. dock är ju skatten lite högre.

beror helt på vilken diesel man väljer samt vilken årsmodell.
några exempel:
V50 1.6D ´08 Årsskatt, kr: 1787 Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 L/100KM
V50 2.0D ´09 Årsskatt, kr: 3016 Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,8 L/100KM
V50 D5 ´08 Årsskatt, kr: 4211 Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,0 L/100KM
V50 D2 ´11 Årsskatt, kr: 1088 Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,3 L/100KM
V50 D3 ´11 Årsskatt, kr: 1881 Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 L/100KM

ovanstående siffror kommer ifrån transportstyrelsens hemsida.
tror att alla va manuella så skatten och förbrukningen kan skilja lite om det är automatlåda.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

* Voff voff *
11 019 Inlägg
12 juli 2013
#9
Christian S skrev:
Pro_fxr skrev:
alternativ är att köpa en diesel. då får du lite mer kraft i paketet men drar något mindre soppa än T5an. dock är ju skatten lite högre.

beror helt på vilken diesel man väljer samt vilken årsmodell.
några exempel:
V50 1.6D ´08 Årsskatt, kr: 1787 Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 L/100KM
V50 2.0D ´09 Årsskatt, kr: 3016 Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,8 L/100KM
V50 D5 ´08 Årsskatt, kr: 4211 Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,0 L/100KM
V50 D2 ´11 Årsskatt, kr: 1088 Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,3 L/100KM
V50 D3 ´11 Årsskatt, kr: 1881 Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 L/100KM

ovanstående siffror kommer ifrån transportstyrelsens hemsida.
tror att alla va manuella så skatten och förbrukningen kan skilja lite om det är automatlåda.

Kan flika in att fruns D5 -10 automat också kostar 4211:- i årsskatt. Även förbrukningen är rimlig utifrån vad hennes drar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

jobbar påre
751 Inlägg
12 juli 2013
#10
Christian S skrev:
Pro_fxr skrev:
alternativ är att köpa en diesel. då får du lite mer kraft i paketet men drar något mindre soppa än T5an. dock är ju skatten lite högre.

beror helt på vilken diesel man väljer samt vilken årsmodell.
några exempel:
V50 1.6D ´08 Årsskatt, kr: 1787 Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,0 L/100KM
V50 2.0D ´09 Årsskatt, kr: 3016 Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,8 L/100KM
V50 D5 ´08 Årsskatt, kr: 4211 Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,0 L/100KM
V50 D2 ´11 Årsskatt, kr: 1088 Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,3 L/100KM
V50 D3 ´11 Årsskatt, kr: 1881 Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 L/100KM

ovanstående siffror kommer ifrån transportstyrelsens hemsida.
tror att alla va manuella så skatten och förbrukningen kan skilja lite om det är automatlåda.

absolut.
men om du vill ha en Diesel med lite mer åka i så får du nog gå på en som inte kostar 1000kr i skatt. då lär den ändå vara lika trött som hans nuvarande.
ska de röra på sig får man betala. thats it:)

har själv haft en T5 AWD. landsväg snitta den kring 0.8 om man körde som folk. men där emot så kunde man plåga den ganska rejält och ändå drog den knappt över 1.5liter milen. så den gick varken billigt eller jättedyrt.



Sök