Frågor om pulverlacka fälgar

Jespur
23 mars 2009 · 63 Inlägg

Har du ringt och kollar? Är med nyfiken, bor i tuna...

Siqqe Besserwisser
23 mars 2009 · 263 Inlägg

Att de blir gula beror på dåligt underarbete. Förmodligen inte blästrade ordentligt eller så har det tillkommit smuts eller dyl. efter blästring innan pulverlack (detta kan man dock kringgå genom att använda en bra pulverprimer först).

Att färgen flagnar beror förmodligen inte för att det är våtlack under pulverlacken, utan för att färgen inte är ordentligt härdad alternativt att det är fett eller dyl. under pulverlacken. En pulverlack biter precis lika bra på våtlack som på en blästrad yta (förutsatt att den är helt ren).

Det material som ska pulverlackas behöver ej slipas eller blästras förutsatt att materialet är kliniskt rent. Detta gäller även material som redan är ytbehandlade (våtlack/pulverlack) men då krävs det att underarbetet innan våtlack/pulverlack är 100% korrekt. En referens på detta kan t.ex. vara både Scania och Volvo som långt ifrån blästrar alla sina artiklar som pulverlackeras. En del artiklar genomgår inte ens en förbehandling (avfettning, zinkbehandling, pasifiering, osv) innan de pulverlackeras. Att allt som ska pulverlackeras måste genomgå en blästring är alltså en ren och skär myt.

Anledningen till att de flesta företag inte har så många kulörer i lager beror på att exempelvis Duponts sortiment kostar mellan 30-60 sek per kilo + moms, och att de dessutom endast packeteras i 20 och 25kg kartonger. Inom industribranschen finns det inget som heter lagerhållning nuförtiden, just pga. alla innestående kostnader.

Jag har dock experimenterat en del med blandning av olika kulörer med gott resultat. Att blanda en Dupontkulör med en annan dupontkulör fungerar alltså helt utmärkt. Akzo Nobel som också är en stor aktör inom pulverlack har jag dock inte hunnit prova än.

Blanda en klarsvart kulör med silvermetallic (det är väldigt vanligt att företag har dessa två färger i lager) så har du en grå/svartmetallic. En annan kombination som jag gillar är klarsvart, vit och silvermetallic. En blandning som blir riktigt snyggt. I och med att pulverlack inte blandas på samma sätt som våtlack så blir effekten riktigt grym. Prova så får ni se.

Förutsättningen för att blanda olika pulverfärger med varandra är dock att man har ett modernt fluoriserande kärl som dessutom roterar färgen och att man har en modern tribopistol som klarar av att ställa ner pulvermängden ordentligt mycket.


Ja, just det ja. Det nämndes någonting om att fälgen skulle ta stryk i härdugnen. Och ja, det stämmer. Detta har förekommit men då under för höga temperaturer (över 250°C) samt en alldeles för lång härdtid. Den tjockaste delen på fälgen ska hålla mellan 150-200°C mellan 10-20min beroende på färg. Överhärdning är till och med sämre för färgen än för kort härdtid.

Senast redigerat av Siqqe (23 mars 2009)

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
DLS
24 mars 2009 · 258 Inlägg

Nope ringde aldrig till dom, hittade en firma i örebro istället.
har fått problem med att jag måste laga en fälg först som jag skrivit i en annan tråd

"She said its just a car, I said you're just a girl"
evil-one
24 mars 2009 · 350 Inlägg

nån som pulverlackerar fälgar i gbg ?

removal PULVERLACKERAR
24 mars 2009 · 605 Inlägg

Vi tar 400kr för 4 fälgar=)

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Kesler
24 mars 2009 · 3 650 Inlägg

removal skrev:
Vi tar 400kr för 4 fälgar=)

vart i sala? kommer direkt fan tongue

removal PULVERLACKERAR
24 mars 2009 · 605 Inlägg

Kesler skrev:

removal skrev:
Vi tar 400kr för 4 fälgar=)

vart i sala? kommer direkt fan tongue

färger finns i vitt/svart/mattsvart/blank röd/matt röd/grå/asea grå...
400kr om fälgarna ÄR blästrade..
800kr för färg och blästring=)

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
ford1934
17 juli 2013 · 1 Inlägg

Hei går det å pulverlakka på kromfelger.. vil lakke  bare ringen ikke eikene..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang