Lacka lister 9-5 -01

kwamex
18 juli 2013 · 221 Inlägg

Jag är GRYMT sugen på att lacka mina lister på min Saab.
http://bildr.no/view/SzZ0T1JF

Dvs till samma färg som bilen.
Är det svårt att få det till samma färg? Då min bils lack är ju 12 år gammal och sen spraya på helt ny lack. Eller att få den att "glänsa" så att inte färgen blir matt..

Någon som har bild på någon som gjort det på samma modell & färg som min?
Skulle vara kul att se färdigresultat först.

edit: vad heter "lacka list" på engelska? Vill söka för att se engelska resultat.

Senast redigerat av kwamex (18 juli 2013)

kwamex
18 juli 2013 · 221 Inlägg

Hittade en bild på en vit 9-5.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … dckelu.jpg

Sjukt snyggt!

Linkans
18 juli 2013 · 11 Inlägg

Hej, jag tror du kan få en liten nyansskillnad, men som inte kommer vara direkt märkbar. Polerar och vaxar du sedan bilen tror jag inte du kommer se någon skillnad alls.

Har själv lackat listerna på min Saab 9-5:a, fast då inte i samma färg som resten av bilen. Köpte färgen från Speedparts, hyffsat billigt.
Var noga med förarbetet och lägg gärna ett lager primer innan, annars flagnar färgen lätt av. Köpte Biltemas plastprimer för 69:- om jag inte minns fel och la sedan Saabs färg på. Har inte haft något problem med att färgen släpper sedan dess.

Lycka till med ditt projekt!

Senast redigerat av Linkans (18 juli 2013)

Saab 9-3 Aero 2,8T "Huggormen" (2007)
kwamex
19 juli 2013 · 221 Inlägg

Jag fixade nyligen lite rost på bilen så har redan grundfärg, färg och klarlack.

Är det bara att maskera och sedan spraya? Eller ska jag ta av listerna?
Tackar!

Toddemannen
19 juli 2013 · 664 Inlägg

Ta bort listerna , slipa ned , tvätta med silicontvätt torka av, lägg plast primer och sedan färg.
Bor du nära sthlm skulle jag kunna fixa det för en liten peng om du betalar färgen (lösvikt) ifrån autoherba/billackering.eu eller nåt liknande... smile

kwamex
19 juli 2013 · 221 Inlägg

Satan va otur att jag bort riktigt långt ifrån stockholm. Hur lång tid skulle det ta dig tror du att fixa?
Kanske kan ordna en roadtrip med flickvännen till stockholm inom snar framtid isf och lämna av bilen hos dig smile

Ingen annars som är bra på detta och bor i närheten av värmland (karlstad)?

Toddemannen
19 juli 2013 · 664 Inlägg

Om jag slipar ned , och lackar tar det väl runt 25-26 timmar inkl torktid på lacken.
Men det blir ju rätt dyrt för dig då om du ska åka hit med listerna tongue

Försök hitta nån hobbylackerare i dina trakter eller fråga nån lackeringsfirma om svartjobb så blir det ju lite skillnad på pris.

Lackat med sprayburk jämfört med spruta o riktig färg är som natt och dag, det kan jag lova!
Annars kan du ju testa dig fram på en liten list , blir det bra så kör vidare!

Linkans
19 juli 2013 · 11 Inlägg

Toddemannen skrev:
Ta bort listerna , slipa ned , tvätta med silicontvätt torka av, lägg plast primer och sedan färg.
Bor du nära sthlm skulle jag kunna fixa det för en liten peng om du betalar färgen (lösvikt) ifrån autoherba/billackering.eu eller nåt liknande... smile

Jo gör som Toddemannen skriver och ta bort sidolisterna!
MVH

Saab 9-3 Aero 2,8T "Huggormen" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang