Aspen akrylatbensin vid besiktning?

MT-Adam
28 juli 2013 · 272 Inlägg

Hej!

Vad säger ni sk. miljöbensin i bil, och hur skulle de påverka avgasvärdena som bilprovningen vill ha värden på?

Pininfarina406
28 juli 2013 · 539 Inlägg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkylatbensin

Ingen större nytta...
Alkylat, inte akrylat

Mvh

MT-Adam skrev:
Hej!

Vad säger ni sk. miljöbensin i bil, och hur skulle de påverka avgasvärdena som bilprovningen vill ha värden på?

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
MT-Adam
28 juli 2013 · 272 Inlägg

thilo skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkylatbensin

Ingen större nytta...
Alkylat, inte akrylat

Mvh

MT-Adam skrev:
Hej!

Vad säger ni sk. miljöbensin i bil, och hur skulle de påverka avgasvärdena som bilprovningen vill ha värden på?

Hahaha ja jösses, lite snurrig idag, precis som alla andra dagar!

Står ju dock inte speciellt utförligt på wikipedia. Det finns ingen som har testat?

Slash Saabifierad
31 juli 2013 · 2 026 Inlägg

Du uppnår nog ett bättre resultat med tillräcklig mängd etanol. Alkylatbensin verkar mer vara för motorer utan avgasrening.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
BudgetDunkaren Osponsrad
31 juli 2013 · 1 631 Inlägg

En kollega säger sig ha haft i två liter aspen till fulltank och bilen fick bra värde (vid ombes)
Men jag tror inte på han, däremot en varm motor och katt samt 20 liter E85 till fulltank har hjälpt mig många ggr.

! På många bilar !

Senast redigerat av BudgetDunkaren (31 juli 2013)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
gamlingen
31 juli 2013 · 5 198 Inlägg

Det bästa för värdena är dock, ,se till att avgassystemet är tätt.. ordentlig service (innan bes) och se till att bilen är riktigt varmkörd.. sen att värdena kan fallera ändå är ju en annan sak,, men är grunderna gjord så är förutsättningarna rätt.

MT-Adam
31 juli 2013 · 272 Inlägg

Ja visst, E85s påverkan på avgasvärdena är jag helt med på, dock låg mitt lambdavärde på 1,10, (tror dock det kommer sänkas rejält nu när systemet är tätat) men vill inte ha för hög inblandning då värdet låg på 1.03 (gränsen) besiktningen innan denna. Därför jag tänkte om miljöbensin kan hjälpa till att sänka övriga värden, utan att höja lambdavärdet.
Service ska göras i helgen, vet dock inte hur stor skillnad det kommer göra?

Självklart e bilen stekhet innan avgasvärdena ska mätas wink

2l miljöbensin på en fulltank känns spontant ganska meningslöst, hade väl tänkt 100% miljöbensin isf.. ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang