3545
Sök

Volvo 240 1982 motorbyte till 85ans B230et motronic

664 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
Tjabba!
Hittade ingen tråd som hade exakt svar på det jag ville vet...
Men håller på och byter motor i bilen, från b23a till b230et ifrån en 740 Tic i 240in

Det jag vill ha hjälp med/veta är:

Mekaniska pumpen på blocket (vänster sida bakom fördelaren) ska flyttas övet till b230 blocket?

Exakt hur skall härvan kopplas? Har hittat kopplingsschema till motronic dock -89 går det ändå att följa?
Härvan är klippt på 2 ställen kan lägga upp bild imorgon.

Sen så har vi tankpump / soppa pump vid tanken enligt det kopplingsschema jag hittat , är det något yttligare som måste dit på min bil?

Det är allt jag kommer på just nu... cool
Senast redigerat av Toddemannen (5 augusti 2013)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 augusti 2013
Ska du regga bilen med motorbytet? Isåfall kan du glöma ET motorn. Du måste ha en med katalysator, tex. B230FT/FK

Jonas

664 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Ska du regga bilen med motorbytet? Isåfall kan du glöma ET motorn. Du måste ha en med katalysator, tex. B230FT/FK

Det var det som var halva grejen med motorbytet, fan då tänkte inte på det...
Lustigt att jag måste sätta i motor med kat när min B23a knappast har någon och den släpper nog ut jävligt mycket mer än turbomotorn.

Får luska ihop något mygel så den går igenom ska du se wink

3 354 Inlägg
6 augusti 2013
Toddemannen skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Lustigt att jag måste sätta i motor med kat när min B23a knappast har någon och den släpper nog ut jävligt mycket mer än turbomotorn.

inte alls lustigt, utbytt motor måste ha original katalysator efter årsmodell -75
Senast redigerat av Seth (6 augusti 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

664 Inlägg
6 augusti 2013
Trådstartare
Seth skrev:
Toddemannen skrev:
Volvo_Mannen skrev:

inte alls lustigt, utbytt motor måste ha original katalysator efter årsmodell -75

Ja ja , nu var det elhärvan o sånt där skit som ska flyttas över som jag ville ha hjälp med, inte om den går igenom reg bes. Eller inte pga det här eller det där... Det får jag mygla med sen!

Sök