Brago
8 januari 2013
· 1 574 Inlägg
robin90 skrev:
Brago skrev:
robin90 skrev:
jo alla gör olika å det finns en version till hur man ska och inte göra. jag kör på den teknik som en som kör dragracing som jag sponsrar. det är densamma metod som jag alltid kört på. men varför skulle det inte vara en fördel med denna metod?
Är ytan visst grov så finfördelas bensinen mer och blandas effektivare med luften.. Med grov menas givetvist inte nån skrövlig yta, men den ska nog knappast vara polerad så den är spegelblank..
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 … 1b55a782fc
Nu är de ju inte så att din är helt spegelblank, men ja tänkte bara säga de ja tycker & har fått berättat för mig!
Ja har sett & har några toppar som e portad av större motortrimmare, dom är glasblästrad i kanalerna..
jo men det du pratar om nu är trimning för förgasarmotorer. det är anorlunda när man använder insprutning å i mitt fall så är bensinen i rörelse i ca 6-7 cm satt den hinner inte blandas på det sättet som du beskriver. det optimala är ju att ha spridaren direkt ovanför ventilen så den kommer in så fort som möjligt. som sagt ju högre fart på luften ju mer bränsle och dvs ju mer effekt. men detta är naturligtvis bara för folk som inte kan få ut mer effekt ur motorn genom annat än å laborera men bränleblandningen. och om man ska vara så noga ska det även vara samma motstånd och samma luftmängd i alla insugs kanalerna men mitt plenum är inte opptimerat för det.
Jajust, men tycker bara är lite knepigt då att flera inte polerar sina kanalerna?
Logiskt sett så bör ytan vara lite skrovlig för att minska luftmotståndet...
De jättesmå luftvirvlar som bildas längs kanterna "hjälper" framfarten för den stora strömmen och bidrar till bättre flöde än vid polerad yta.
Har ja fatta det helt fel?
Senast redigerat av Brago (8 januari 2013)