3523
Sök

Montera oljekyl B230FT - demontera org. "oljebrygga" ?

Large Cap
1 816 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
Behövs "oljebryggan/adaptern" (se bild nedan) till oljefiltret eller är det bara att demontera bort och montera oljefiltret direkt på blocket? Vad krävs isf? Det går ju vattenkanaler in i "oljebryggan", är det någon form av org. kylning? Bara att koppla ihop vattenslangarna till "oljebryggan" vid en ev. demontering?

För ska slänga på oljekyl och en adapter som styr oljeflödet och blev då fundersam om den där "oljebryggan" behövdes då... Tänkte även att det skulle underlätta lite för slangbyte till oljetillförseln på turbon (är ju bakom den där "bryggan" nu, svår att komma åt)..

http://i43.tinypic.com/2e6fwpj.jpg
(bild lånad från google)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 augusti 2013
Använd den vattenmantlade originalkylaren (som bilden). De funkar jättebra om de är till en gatbil.

Ska bilen plågas varv efter varv på bana så kan en större luftkyld vara bra.

Oljeslangen kommer man åt lätt ändå. Och tycker du det är för trångt så är de bara att lossa på skruven till staget och den stora skruven till adaptern sen vinklar man bara ner kylaren.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Large Cap
1 816 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
Boostrider skrev:
Använd den vattenmantlade originalkylaren (som bilden). De funkar jättebra om de är till en gatbil.

Oljeslangen kommer man åt lätt ändå. Och tycker du det är för trångt så är de bara att lossa på skruven till staget och den stora skruven till adaptern sen vinklar man bara ner kylaren.

Okej, tackar för svaret smile Är tänkt att gå som "gatbil" så då antar jag att org. kylaren får sitta kvar då...
Om jag ska koppla in oljetrycksmätare och oljetempsmätare, är det bara att köpa en adapter och montera på mellan filter och "bryggan/kylaren", eller ska adaptern in mellan blocket och "bryggan/kylaren"?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 augusti 2013
Westergren skrev:
Boostrider skrev:

Okej, tackar för svaret smile Är tänkt att gå som "gatbil" så då antar jag att org. kylaren får sitta kvar då...
Om jag ska koppla in oljetrycksmätare och oljetempsmätare, är det bara att köpa en adapter och montera på mellan filter och "bryggan/kylaren", eller ska adaptern in mellan blocket och "bryggan/kylaren"?

Oljetemp kan du mäta i tråget. Men annars köper du ett y-kors och sätter den där original tryckgivare sitter.

Jag har gjort så här på min 244. Original VDO med som funka till både lampan och mätaren. Kör du med en liknande så får du ju plats med oljetemp i y-korset
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65911/65911-034f7989f9ed72c1037a88a2d30bdaa9.jpg

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök