4794
Sök

Passar en Garret 3171 turbo i en Volvo s60

48 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
Nån som vet ifall en garret 3171 turbo passar i en Volvo s60r ? Och vad mer som måste bytas om jag sitter i en sådan turbo ?

Dahlgren
450 Inlägg
4 augusti 2013
Turbon passar nog inte "Bult on" inte läst om den än, men antar bara det.
Större spridare.
Större/bättre ic, "S60 R har väll inte världens bästa kylning..
Ny mapp.
soppapump.

Sedan kan man ju mata på ganska rejält med denna turbo.
Och då bör man nog även börja titta på nya kolvar/stakar
Samt om drivlinan håller.

#GoodToBeBad
856 Inlägg
9 augusti 2013
Inte för att pissa på tårtan men..

1. Garrett har inte gjort någon turbo som benämns som 3171. Däremot har de en GT- och GTX-serie benämnd 3071 & 3076. Ska du montera de på vår plattform behöver du en T3-adapter typ denna: http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mv … y_Code=FLG
Sen får du säkerligen modda oljematning och sånt med, men det förutsätter jag att du vet om du vill gå denna väg. Finns vad jag vet inga boltonturbos till våra bilar tyvärr.

2. Vet inte varför du funderar på större turbo dock? Folk i klubben har med rätt enkla medel nått en bra bit över 400hk med originalsnurran, och med tanke på hur mycket problem du har haft med din R (tänker främst på de trådar du lagt ut här..) vore det kanske inte optimalt att fläska på med stor snurra. Kör en ny K24:a och gör steg 0 i motorn för att få driftsäkerhet, och vill du ha mer så kör på Elevate AMS, större spridare och ATM E85-mapp. Koppling och AWD kommer inte palla mycket mer ändå, och då blir det snabbt väldigt dyrt.

Som sagt, inget illa menat men.. Jag tror jag förstår tanken med att du behöver en ny turbo och då tänker du att du lika gärna kan köpa en större med en gång, men tyvärr tror inte jag att det blir bra alls.

48 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
Det blev en ny k24 och till våren blir det E85 mappning med 650 simens deca spridare samt AMS systemet hos autotech smile tack för hjälpen !smile
Har haft problem med den nu men orsaken har varit turbon hela tiden å inget annat men på fredag smäller jag i en ny !smile
Btw vad kan man ha i laddtryck på dessa turbos jag har just nu 1.4

#GoodToBeBad
856 Inlägg
12 augusti 2013
Jag antar att du kan köra 1.4 bar (20psi) men jag skulle inte rekommendera det. Jag hade inte lagt mig över 1.2 med den mappen du kör på nu, och helst inte högre ens på E85. Hellre trimma mer med fler och bättre delar än att bara flåsa på med högt laddtryck och försöka motverka spikningar i den grad det går.. smile
Givetvis kan du ladda 1.4 bar ett tag, men frågan är ju snarare - hur länge? Längre med en ny K24 än en som gått en massa såklart, men.. ändå.. smile

Ring ATM och kolla med de, de har bra koll på R-bilarna och var du ska lägga dig. Sen är det alltid upp till dig ändå, men de har ju bevisat att 422hk går att fixa med en turbo som gått många mil.. smile

3 860 Inlägg
13 augusti 2013
Men han kan väl inte justera laddet som han vill ändå, styrs ju via mjukvaran?!
Men hur mycket man vågar ladda... ja. Inte mycket mer antagligen! tongue Men undrar om inte någon av T5orna här låg på ca 1.7 bar i tryck.. kan ha varit Drunk som körde med det.

Min laddar med ca 1.3 - 1.4. Ska den göra med min mjukvara enl ATM också.
Senast redigerat av spokenratt (13 augusti 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

48 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
1.4 i ladd var inga problem sa ATM iaf smile får i nya turbon på fredag för gik skickade naturligtvis fel turbo till mig så blir å vänta en vecka till ..

#GoodToBeBad
856 Inlägg
17 augusti 2013
Hoppas bilen börjar gå bättre efter bytet! Alltid tråkigt med krabb, och dessa bilar är jäkligt underhållande när de väl fungerar.. wink

48 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
Den funkar kanon går som ett skott ! Nästa helg blir det sommarlands träffen i skara smile

Sök