Tillstånd för vanlig bilträff?

Widing_ Ödesutmanare
11 juni 2012 · 389 Inlägg

Hejsan!

Jag som sagt har arrangerat en bilträff här i Nyköping, och nu är datum satt för nästa träff, som dock
verkar bli mycket större än första!

Det är en vanlig "parkerings-bilträff"
Men på förra träffen, så kom farbror blå i slutet av träffen och AVVISADE de som var kvar ifrån platsen, minns inte enligt vilken paragraf.. Men skulle de som va kvar inte åkt skulle de omhändertas.. tur var så var träffen nästan slut och inte alls många kvar, men kanske ett 10-tal bilar!


Men detta kan väl poliserna göra även om de är fullt med folk?!?
Så, ni som har arrangerat vanliga träffar, eller så.. och för att slippa detta..
Behöver/finns det något tillstånd man kan söka??


"Allmän sammankomst
Med en allmän sammankomst menas bland annat sammankomster som utgör demonstrationer.
För att en sammankomst ska anses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den.

Både demonstrationer och allmänna möten kan räknas som allmänna sammankomster."
Allmänna sammankomster på offentliga platser får inte anordnas utan tillstånd.
För det fall det inte krävs tillstånd är man i regel skyldig att istället anmäla sammankomsten.


Allmänna sammankomster som kräver tillstånd:
Demonstration, manifestation, opinionsyttring
Föreläsning, föredrag
Sammankomster för religionsutövning
Teater- och biografföreställning
Konsert
Sammankomst(klassas det som det?!?!), utövande av mötesfrihet
Cirkusföreställning"



Jag vill ha rent mjöl i påsen och hålla detta på den rätta sidan av lagen för att slipa potatisproblem...

ha de bäst! smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
-jakobsson
25 augusti 2013 · 164 Inlägg

Hej! Jag vet att du har fortsatt med träffarna och att det har blivit uppskattat, var nämligen själv på en av träffarna förra sommarn och tyckte det var riktigt bra. Men jag är nyfiken på om du egentligen fick något svar på frågan angående tillstånd, då jag och en polare tänkte försöka dra ihop nån träff?

sachman Arn Racing
26 augusti 2013 · 383 Inlägg

Tjenare!

Jag är med i något vi kallar Arn Racing! Vi har arrangerat träffar i typ 2 år!

Vi kontaktar alltid butiksägare för att få reda på vem som säger parkeringen, ibland är det butiksägare, ibland markägare o ibland kommunen! Blir man nekad så får man helt enkelt byta o välja en annan parkering tills man får ett godkännande! När man väl fått godkännande brukar vi kontakta kommunen samt polisen och berätta att "nu kommer vi ha detta" det har funkat bra för oss smile
Vi gör alltid klart allt innan vi annonserar om träffen ! smile

Får man bara tillstånd en gång och lyckas hålla parkeringen städad o inte sönder-burnad så brukar det bara flyta på sedan smile Lycka till smile

Arn Racing
Peugeot 405 mi16 "PEGASUS avställd" (1990)
KHRacing
29 augusti 2013 ·

Tillstånd av markägaren är inte värt ett skit bara så ni vet

I Sverige är det olagligt att träfas mer än så & så många personer utan tillstånd.

tillstånd kan krävas av följande instanser:

markägaren
p-bolaget
kommunen
Miljönämnden
Polisen
Länsstyrelsen

Samt - Att det "kan" krävas en försäkrning beroende på utförande utav träffen

Med vänlig hälsning Kristian - been there done that got the t-shirt.
.
.
Tilläggas bör:  arrangeras det en olaglig träff o det händer en "olycka"....
så är arrangören/startern den som hålls ansvarig & får betala ALLT ur egen ficka,
allt enligt svensk lag, ...... somsagt: TÄNKVÄRT !

Senast redigerat av KHRacing (29 augusti 2013)

sachman Arn Racing
29 augusti 2013 · 383 Inlägg

KHRacing skrev:
Tillstånd av markägaren är inte värt ett skit bara så ni vet

I Sverige är det olagligt att träfas mer än så & så många personer utan tillstånd.

tillstånd kan krävas av följande instanser:

markägaren
p-bolaget
kommunen
Miljönämnden
Polisen
Länsstyrelsen

Samt - Att det "kan" krävas en försäkrning beroende på utförande utav träffen

Med vänlig hälsning Kristian - been there done that got the t-shirt.
.
.
Tilläggas bör:  arrangeras det en olaglig träff o det händer en "olycka"....
så är arrangören/startern den som hålls ansvarig & får betala ALLT ur egen ficka,
allt enligt svensk lag, ...... somsagt: TÄNKVÄRT !

Aldrig varit något problem för oss! Samtidigt som det är olika att arrangera i olika kommuner!

Polisman har personligen sagt till mig " Är det ok med kommun och markägare är det inget vi säger något om " så vi kör efter det smile

Arn Racing
Peugeot 405 mi16 "PEGASUS avställd" (1990)
KHRacing
29 augusti 2013 ·

sachman skrev:
Aldrig varit något problem för oss! Samtidigt som det är olika att arrangera i olika kommuner!

Polisman har personligen sagt till mig " Är det ok med kommun och markägare är det inget vi säger något om " så vi kör efter det smile

Absolut håller jag med dig: MEN vad en enskild polis säger till dig som svar på din fråga hade aldrig någonsin hållt i rätten om det skulle inträffat en olycka.

Men i övrigt så är det som du säger: olika förfarande beroende på kommun/polis.

men tänk väl på att en omotortävlingsförsäkrning krävs enligt Svensk lag om det skall ens hålls en så liten sak som en parkeringsmanöver-tävling på bilträffen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang