Hur fungerar en fläkt i en läskkyl?

RichiB
4 september 2013 · 1 866 Inlägg

Hur fungerar denna fläkt?
Hörde ett skramlande ljud häromdagen... plockade av fläkten och spände skruven som håller bladen. fläkten tystnade ett tag men började sedan skramla igen.... Plockade av fläkten igen o märkte då att bladet har stor möjlighet att röra sig "in o ut". Ska bladen kunna röra sig flera mm in o ut? eller ska den sitta helt fast?
Om så är fallet, hur fixar jag detta? ska jag öppna upp fläkten/motorn o göra något där inne?




https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31847/31847-9d07285fa8b4f2fd5f2d9e5c8186ff14.jpg

Swedenrockers Living life on two wheels.....
4 september 2013 · 835 Inlägg

Rör sig hela axeln in och ut i motorn också eller är det 'bara' bladen (och dess fäste) som rör sig på axeln?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
RichiB
4 september 2013 · 1 866 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Rör sig hela axeln in och ut i motorn också eller är det 'bara' bladen (och dess fäste) som rör sig på axeln?

hela axeln tror jag

Swedenrockers Living life on two wheels.....
4 september 2013 · 835 Inlägg

Det är nog inga större problem så länge den inte är i närheten av värmeväxlaren (förångaren/kondensorn).
Tystnade skramlandet när du drog åt bladpaketet?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Germax
4 september 2013 · 12 086 Inlägg

Elmotorer har en förmåga att kunna röra sig mer eller mindre axiellt, så det är inte ovanligt iaf.

Swedenrockers Living life on two wheels.....
7 september 2013 · 835 Inlägg

'Sprang' på en liknande elmotor idag när jag var på marknad, jag kände på spelet i axeln och den var kring 5 mm. Detta var på en till synes oanvänd motor.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
RichiB
8 september 2013 · 1 866 Inlägg

Swedenrockers skrev:
'Sprang' på en liknande elmotor idag när jag var på marknad, jag kände på spelet i axeln och den var kring 5 mm. Detta var på en till synes oanvänd motor.

jasså det låter skumt... vad är det då som gör att min väsnas tro`?

RichiB
8 september 2013 · 1 866 Inlägg

Bullet--- skrev:

RichiB skrev:

Swedenrockers skrev:
'Sprang' på en liknande elmotor idag när jag var på marknad, jag kände på spelet i axeln och den var kring 5 mm. Detta var på en till synes oanvänd motor.

jasså det låter skumt... vad är det då som gör att min väsnas tro`?

Är det glapp in o ut eller upp o ner? In o ut brukar det vara ett litet glapp men annars ska det ju inte vara glapp upp o ner.

det är glapp in o ut!

RichiB
8 september 2013 · 1 866 Inlägg

Bullet--- skrev:

RichiB skrev:

Bullet--- skrev:

Är det glapp in o ut eller upp o ner? In o ut brukar det vara ett litet glapp men annars ska det ju inte vara glapp upp o ner.

det är glapp in o ut!

Aha, okej, men då ska det nog inte vara problem med motorn, men det skramlade ljudet, kom det från motorn,bladen el. något annat?

tror det kommer från motorn eftersom att muttern till bladen har jag spännt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang