26 juli 2013
Trådstartare
Hej där kära garaget medlemmar, sista jag bad om er hjälp gällde det en SAAB, nu är det dock annorlunda!
Köpte mig precis en 965 importerad ifrån Italien, och i den sitter ju ett av volvos alla mästervärk, en B20 med 16-ventilers topp och fulltrycksturbo med intercooler!
Motorn har gått ca 25.000mil, och är precis inkörd.
Skämt åsido, motorn är faktiskt ganska ren, men den trycker ut olja ifrån många ställen, vid insug, vevhusventilation o.s.v, förra ägaren sade att turbon läcker, men det är ingen fara om man "bara gasar till klockan 12 på laddtrycksmätaren". så dom senaste 5 åren har motorn gått väldigt snällt.
Men om man har kört en sväng, så att bilen får jobba lite och sedan stänger av, väntar en stund och sedan startar så kommer det ofantliga mängder vit rök, det är ett turboras på g eller?
Vad finns det att veta om dessa motorer, jag skulle vara oerhört tacksam om all info som går att få tag om dem, har läst lite om dom, och jag är ganska så kunnig på B23/18/20, men inget som har med överladdning att göra.
Tack!
Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!