2290
Sök

Volvo 965 "Italienarn" med B204FT, generella tips och trix.

165 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
Hej där kära garaget medlemmar, sista jag bad om er hjälp gällde det en SAAB, nu är det dock annorlunda!

Köpte mig precis en 965 importerad ifrån Italien, och i den sitter ju ett av volvos alla mästervärk, en B20 med 16-ventilers topp och fulltrycksturbo med intercooler!

Motorn har gått ca 25.000mil, och är precis inkörd.

Skämt åsido, motorn är faktiskt ganska ren, men den trycker ut olja ifrån många ställen, vid insug, vevhusventilation o.s.v, förra ägaren sade att turbon läcker, men det är ingen fara om man "bara gasar till klockan 12 på laddtrycksmätaren". så dom senaste 5 åren har motorn gått väldigt snällt.

Men om man har kört en sväng, så att bilen får jobba lite och sedan stänger av, väntar en stund och sedan startar så kommer det ofantliga mängder vit rök, det är ett turboras på g eller?

Vad finns det att veta om dessa motorer, jag skulle vara oerhört tacksam om all info som går att få tag om dem, har läst lite om dom, och jag är ganska så kunnig på B23/18/20, men inget som har med överladdning att göra.

Tack!

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!

8 277 Inlägg
26 juli 2013
xenon skrev:
en B20 med 16-ventilers topp och fulltrycksturbo med intercooler!

Ett B20-block lär det inte vara wink

xenon skrev:
Men om man har kört en sväng, så att bilen får jobba lite och sedan stänger av, väntar en stund och sedan startar så kommer det ofantliga mängder vit rök, det är ett turboras på g eller?

Vit rök tyder på vatten, vilket kan vara toppackning, turbo eller spräckt topp. Förutsatt att det är mycket såklart, vatten bildas ju som biprodukt i katalysatorn och ger en vit rök men den ska ju försvinna rätt fort.

xenon skrev:
Vad finns det att veta om dessa motorer, jag skulle vara oerhört tacksam om all info som går att få tag om dem, har läst lite om dom, och jag är ganska så kunnig på B23/18/20, men inget som har med överladdning att göra.

16V har ett eget block som skiljer sig lite från dem vanliga B230-blocken. Är du inte rädd för text på engelska kan detta vara något: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

165 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
xenon skrev:
en B20 med 16-ventilers topp och fulltrycksturbo med intercooler!

Ett B20-block lär det inte vara wink

xenon skrev:

Vit rök tyder på vatten, vilket kan vara toppackning, turbo eller spräckt topp. Förutsatt att det är mycket såklart, vatten bildas ju som biprodukt i katalysatorn och ger en vit rök men den ska ju försvinna rätt fort.

xenon skrev:

16V har ett eget block som skiljer sig lite från dem vanliga B230-blocken. Är du inte rädd för text på engelska kan detta vara något: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=173001

Men den heter ju B20? big_smile

Tack i alla fall, bra info!
Vad jag nu har förstått så är dom topparna ganska fina, med hårda fjädrar och sådant, hur ofta borde man ta av toppen och slipa ner ventilerna och ventilsätena?

Hur skulle man kunna få ut lite mera effekt?

Om jag skulle plana toppen och se över den, då antar jag att man får tillbaka några häst förlorade igenom åren?

I och med att det var lite special elektronik för knackning och sådant så antar jag att det inte bara är att fippla på wastegate stången längre?
Chippar man en sådan här bil?

Jag är inte ute efter att få ut mycket effekt, utan bara göra den lite starkare när man ska ut och dra tunga släp.
Även om jag har fattat det som att ett par hundra häst till inte vart något problem...

Jag kikade i luftburken innan, det låg lite plastbitar och skumgummi, vad är det till för, och sitter det någon insugsljuddämpning i dessa insugsrör?

mycket frågor, men är oerhört tacksam!

Mvh

8 277 Inlägg
27 juli 2013
xenon skrev:

B20 gick ur produktion 15 år innan 900-serien började byggas. B204 är en helt annan motorfamilj.

xenon skrev:
Vad jag nu har förstått så är dom topparna ganska fina, med hårda fjädrar och sådant, hur ofta borde man ta av toppen och slipa ner ventilerna och ventilsätena?

Beror väl på hur pass ofta man orkar. Svaret på den frågan torde bero på vem du frågar.

xenon skrev:

Det beror på hur mycket man vill lägga ner och vad man vill få ut av det.

xenon skrev:
Om jag skulle plana toppen och se över den, då antar jag att man får tillbaka några häst förlorade igenom åren?

Plana gör man enbart om behov föreligger. Och ja, en frisk topp ger mer effekt.

xenon skrev:

Ja, det finns chip att få tag i.

xenon skrev:
Även om jag har fattat det som att ett par hundra häst till inte vart något problem...

Möjligheten finns, men utan bekymmer är väl en definitionsfråga.

xenon skrev:
Jag kikade i luftburken innan, det låg lite plastbitar och skumgummi, vad är det till för, och sitter det någon insugsljuddämpning i dessa insugsrör?

Det är någon sorts ljuddämpning.

165 Inlägg
27 juli 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:
xenon skrev:

B20 gick ur produktion 15 år innan 900-serien började byggas. B204 är en helt annan motorfamilj.

xenon skrev:

Beror väl på hur pass ofta man orkar. Svaret på den frågan torde bero på vem du frågar.

xenon skrev:

Det beror på hur mycket man vill lägga ner och vad man vill få ut av det.

xenon skrev:

Plana gör man enbart om behov föreligger. Och ja, en frisk topp ger mer effekt.

xenon skrev:

Ja, det finns chip att få tag i.

xenon skrev:

Möjligheten finns, men utan bekymmer är väl en definitionsfråga.

xenon skrev:

Det är någon sorts ljuddämpning.

Hmmm... tack för bra svar!

Körde upp för backen utanför Jönköping på 40:an idag, pressade den ganska hårt, blev ett stort vitt rökmoln efter bilen, det tyder väl antagligen på att det är dags att byta turbon i den.

948 Inlägg
27 juli 2013
behöver inte var turbon heller kan vara topplockspakningen som är dålig, hur är kylarvätskan är den ren och fin?

165 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
TobbeTT skrev:
behöver inte var turbon heller kan vara topplockspakningen som är dålig, hur är kylarvätskan är den ren och fin?

Den tar inte vatten, inte mycket i alla fall, men den är fin, bra färg på oljan med.

948 Inlägg
28 juli 2013
ah oki då kan det ju vara turbon ändå men dom gångerna man har hört och sett turbo vart dåligt så har det ju mest att det har varit svart rök som blivit alltså bränd olja. Men hoppas det ordnar sig smile

119 Inlägg
28 juli 2013
TobbeTT skrev:
ah oki då kan det ju vara turbon ändå men dom gångerna man har hört och sett turbo vart dåligt så har det ju mest att det har varit svart rök som blivit alltså bränd olja. Men hoppas det ordnar sig smile

Blå rök menar du? svart så går den för fett!

4 670 Inlägg
28 juli 2013
swooosh skrev:
TobbeTT skrev:

O vitt kan tyda på olja också! Jag skulle känna på turbons axel o se om den glappar till att börja med
Senast redigerat av mickius (28 juli 2013)

948 Inlägg
28 juli 2013
swooosh skrev:
TobbeTT skrev:

Ja precis mer blåaktig rök..skyller på trötthet wink

165 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Hej igen allihopa!

har en liten fråga, idag så körde jag och en polare ett race, Han kör en 745 16V (B234) 160hk/220nm och jag i min 190hk/280nm, och han drog mig flera gånger!

Väger min så pass mycket mer, ska det vara så, eller är det något som inte stämmer i motorn?

Tack på förhand.

119 Inlägg
9 augusti 2013
vilka hastigheter körde ni från/till ?

körde 0-100 typ så kan det ju hänga mycket på föraren...

huh?
10 427 Inlägg
9 augusti 2013
xenon skrev:
Hej igen allihopa!

har en liten fråga, idag så körde jag och en polare ett race, Han kör en 745 16V (B234) 160hk/220nm och jag i min 190hk/280nm, och han drog mig flera gånger!

Väger min så pass mycket mer, ska det vara så, eller är det något som inte stämmer i motorn?

Tack på förhand.

Låter mycket skumt! Testade ni segdragning också? Typ 4:an från 70km/h osv

B234F är ju lite trög i starten tills man passerar 4000rpm då händer det grejer, men
lite segt innan som sagt.

165 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
steifan skrev:
xenon skrev:
Hej igen allihopa!

Tack på förhand.

Låter mycket skumt! Testade ni segdragning också? Typ 4:an från 70km/h osv

B234F är ju lite trög i starten tills man passerar 4000rpm då händer det grejer, men
lite segt innan som sagt.

Japp, körde på olika växlar vid olika varvtal,ingen tvekan om att han hade mer kräm, jag tycker jag borde vinna ganska lätt?

Sen en sak till, under insuget sitter det någon grej, en cylinderformad sak, en liten slang går in i insuget och en större slang/plaströr går till strax efter luftburken, det pissar ut olja ur den, vevhusventilation?

den dricker ca 1L olja/månaden...

165 Inlägg
10 augusti 2013
Trådstartare
swooosh skrev:
vilka hastigheter körde ni från/till ?

körde 0-100 typ så kan det ju hänga mycket på föraren...

Absolut, men vi testade mycket olika, och det var ingen tvekan om vem som var snabbast.

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
10 augusti 2013
Hänger mycket på föraren.
Kan ta ett exempel bara för att.
Jag drog en t5 Italien import steg1 (240hk typ?) med min golf mk2 gti 8v (115hk).
Visst, Volvon väger rätt mycket mer, en 855 väger väl 1600kg typ? Och min mk2a 800kg xd

Allmänt körd i huvudet

165 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
Det var Oljesumpen som hade blivit igentäppt! Byttes på ca 3 tim och då passade vi på att göra rent insug och allt samt byta massor av gamla slangar, ryker ingenting nu mera! 360Kr för sumpen och slang hade vi liggandes.

Supertack till alla!

Sök