Vill få tidigare laddtryck, hur?

MikkoHansen
8 september 2013 · 265 Inlägg

Tjena!

Har idag en S70 2.5T från 99.
- 3 tum hela vägen ( utan katt för tillfället )
- KKK24 turbo
- Modelanpassad intercooler 60mm
- Lite andra stakar osv.

Laddtrycket kommer vid 4500 varv. vilket jag tycker är riktigt slött..
Turbon funkar som den skall, inget glapp och snurrar väldigt lätt!
Inga oljud. Dumpen är tät, magnetventilen funkar som den skall verkar det som.

Kan man på något sätt få laddtryck tidigare utan att ändra i programvaran?

Har motsvarande steg 2. Runt 270HK på vevaxeln men men vill ju ha ut dessa lite tidigare dock.

Kör på 98 oktan blandat med Etanol 30% ungefär och bilen går bättre än aldrig förr på detta.

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Christian S
8 september 2013 · 4 816 Inlägg

precis, borde ha fullt laddtryck runt 3000rpm

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MikkoHansen
9 september 2013 · 265 Inlägg

Tittat idag och finns inga läckage.

O spänner jag Wastegatestången pytte pytte lite så blir de plötsligt skenladd

wastegaten verkar inte direkt klen heller..

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
ExtremeBoost
9 september 2013 · 312 Inlägg

Att titta efter läckage funkar inte utan man måste trycktesta systemet upp till minst det laddtrycket man ska köra.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
MikkoHansen
9 september 2013 · 265 Inlägg

Finns de nåt annat sätt en med tryckluft man kan testa med?

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
lollipopper
9 september 2013 · 23 Inlägg

Ta en rörstump som passar mot turbon där luftfiltret ska sitta och så svetsar du ett lock röret och borrar hål och  sätter en däckventil där och sen drar du fast röret med en bit silikonslang så kör du upp trycket med tryckluft till 2-3 bar lyssnar om det läcker nånstans. Mvh oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
MikkoHansen
9 september 2013 · 265 Inlägg

Ska testa det Oliver!

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
HenrikR
9 september 2013 · 87 Inlägg

lollipopper skrev:
Ta en rörstump som passar mot turbon där luftfiltret ska sitta och så svetsar du ett lock röret och borrar hål och  sätter en däckventil där och sen drar du fast röret med en bit silikonslang så kör du upp trycket med tryckluft till 2-3 bar lyssnar om det läcker nånstans. Mvh oliver

kan till lägga att det är inte jätte bra att bara trycksätta snurran på en sida då det inte är något avgas tryck på den andra så finns det risk att man trycker inte packningen för antingen oljan eller vatten bästa att att tryck sätta efter snurran....

Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
MikkoHansen
10 september 2013 · 265 Inlägg

HenrikR skrev:

lollipopper skrev:
Ta en rörstump som passar mot turbon där luftfiltret ska sitta och så svetsar du ett lock röret och borrar hål och  sätter en däckventil där och sen drar du fast röret med en bit silikonslang så kör du upp trycket med tryckluft till 2-3 bar lyssnar om det läcker nånstans. Mvh oliver

kan till lägga att det är inte jätte bra att bara trycksätta snurran på en sida då det inte är något avgas tryck på den andra så finns det risk att man trycker inte packningen för antingen oljan eller vatten bästa att att tryck sätta efter snurran....

Där sa du något! mycket smart!

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Blyfot_Racing
10 september 2013 · 904 Inlägg

Du borde ju kunna ladda 1.5 läste på din sida angående laddet vilka kammar kör du med är det ingen läcka så vet jag inte va det kan va

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
MikkoHansen
10 september 2013 · 265 Inlägg

Jag kör med original kammar, finns la inga andra kammar o få tag i just till 2.5T med nya motorn?

Men märker ju klar skillnad på min bil mot en original som har en 13T som är betydligt rappare i start.

Ang. ladd så laddar jag inte mer än 1.0 Bar, chans att cylinderväggarna spricker. Polaren körde med S60R motor o hans cylinderväggar sprack o då körde han på runt 1.4 Bar.

Men hellre driftsäkert än inte.

Ska testa de med tryckluft o upp mot 2 bar.

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
lollipopper
10 september 2013 · 23 Inlägg

HenrikR skrev:

lollipopper skrev:
Ta en rörstump som passar mot turbon där luftfiltret ska sitta och så svetsar du ett lock röret och borrar hål och  sätter en däckventil där och sen drar du fast röret med en bit silikonslang så kör du upp trycket med tryckluft till 2-3 bar lyssnar om det läcker nånstans. Mvh oliver

kan till lägga att det är inte jätte bra att bara trycksätta snurran på en sida då det inte är något avgas tryck på den andra så finns det risk att man trycker inte packningen för antingen oljan eller vatten bästa att att tryck sätta efter snurran....

Har aldrig haft något problem med det..

Mvh Oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang