2817
Sök

Biltema generator volvo 740 problem

132 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
tjena, blir GALEN snart, är ingen nybörjare på bilar men el och jag är inte kompisar.
generatorn är jordad, och på bilen sitter ju en sladd till själva huvudplus, den och en mindre kabel, men när jag sätter i den och startar bilen lyser alla lampor, varning, batterilampan, handbromsen.. sen sitter det ju en till kontakt med ett plus brevid men antog den går till störningskyddet? provade också att byta till den men då lyser batterilampan när bilen är av och nyckel ur, alltså konstant. så jag blir helt galen på detdär! någon som vet vad mitt fel är?

Tack på förhand..

21 761 Inlägg
11 september 2013
Om det gäller någon av Biltemas universalgeneratorer så finns det B+ och D+, förutom den där plusanslutningen som avstörningskondensatorn brukar vara kopplad till. B+ går till batteriet, D+ går till batterilampan. smile

132 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
ja men jag har provat koppla så men då lyser alla lampor när bilen är igång..

21 761 Inlägg
12 september 2013
Prova att plocka loss kabeln på D+, vrid sedan på tändningen och se om batterilampan lyser. I detta läge ska den inte lysa alls, gör den det så är det fel på kabeln (tar mot jord någonstans). smile

132 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
Provat och nej det lyser inte.. Biltemaskräp, har bytt generator innan till beg. Från skroten men den höll inte så länge men den funkade iallafall..

132 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
Men bilen laddar inte ändå.. Nu är den kopplad till d+ hels tiden och nu lyser det inte alls..
Hjälp någon? Trött på att behöva ladda batteri efter batteri varje dag!!!!

21 761 Inlägg
16 september 2013
Ta loss generatorns jordkabel, laddkabel (B+) och förmagnetiseringskabeln (D+), kolla sedan upp kablarna och kontaktytorna på kabelskorna ordentligt. Putsa även helt plåtrent där jordkabeln ska sitta, dels på generatorn och dels på motorn (antar att jordkabeln ska sitta där).

Sätt tillbaka alla kablar utom till D+. Vrid på tändningen i läge 2 och mät att det kommer fram spänning i kabeln som ska sitta på D+, är det rätt spänning så slår du av tändningen och skruvar fast kabeln på D+. Kolla nu att batterilampan lyser med tändningen påslagen i läge 2. Skriv hur det går så får vi ge mer råd. smile

Sök