Halogenkonvertera Xenonlampor

yakozan
15 maj 2008 · 333 Inlägg

Har nu försökt halogenkonvertera mina Xenonlampor vilket var svårare än jag trodde.

Har fått i ett par modifierade H4 lampor istället för D2S och även så att de går att kontrollera med hjälp av spaken bredvid ratten.

problemet är att de lyser för svagt och ljusbilden är alldelles för låg samt det blir en svart blaffa mitt i ljusbilden.

Nån som har nån koll på vad jag kan ha kopplat fel?

Tror att ljusbilden beror på att lampan hamnar fel i "huset" samt att H4 har en rätt stor bit på toppen målad.

Kan ljusstyrkan bero på att jag jordat för dåligt?

har funderat på att sätta dit en H1 lampa istället, men har ingen aning om var jorden sitter på den.
Går det att löda på en kabel på "brickan" och sedan dra jorden ut i chassiet?
Problemet med ljusstyrkan kommer antagligen att kvarstå även fast jag byter lampa.

Varför blir öjuset för svagt.
Är nästan säker på att jag kopplat in lampan på inkommande el innan ballasten.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Lozinmust "Unloaded"
15 maj 2008 · 1 557 Inlägg

De flesta brukar väl konvertera åt andra hållet? Varför "downgrade"? Besiktning?

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
yakozan
15 maj 2008 · 333 Inlägg

Mechanimal skrev:
De flesta brukar väl konvertera åt andra hållet? Varför "downgrade"? Besiktning?

Jepp. sitter original HID lampor på och japanska regler skiljer sig från svenska så de är inte godkända här.
Därför måste jag montera halogenlampor vilket inte var så lätt som jag trodde.

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
fredriq Olika
15 maj 2008 · 907 Inlägg

Det är viktigt att lamporna har samma längd, annars blir ljusbilden fel, försök hitta en halogenlampa med samma längd som D2S, en H1 fungerar nog inget vidare då det bara är "toppen" av den som lyser, på D2S lyser ju hela kroppen.
Möjligen skulle en H7 kunna funka, då slipper du löda fast jorden dessutom, ena stiftet är plus, andra minus, spelar ingen roll hur man vänder kablarna.
Koppla lamporna över ett relä som matas från batteriet så "glöder" inte lamporna, styrspänning till reläet bör du kunna ta från matningen till ballasten.

Senast redigerat av fredriq (15 maj 2008)

Mvh
Fredrik
yakozan
15 maj 2008 · 333 Inlägg

fredriq skrev:
Det är viktigt att lamporna har samma längd, annars blir ljusbilden fel, försök hitta en halogenlampa med samma längd som D2S, en H1 fungerar nog inget vidare då det bara är "toppen" av den som lyser, på D2S lyser ju hela kroppen.
Möjligen skulle en H7 kunna funka, då slipper du löda fast jorden dessutom, ena stiftet är plus, andra minus, spelar ingen roll hur man vänder kablarna.
Koppla lamporna över ett relä som matas från batteriet så "glöder" inte lamporna, styrspänning till reläet bör du kunna ta från matningen till ballasten.

Tack smile
Kan det vara så att jag i dagsläget kopplat in mig på styrströmmen till ballasten eftersom lamporna lyser så svagt?

Är det nåt speciellt relä man ska använda sig av?
Vilka "pinnar" går till vad på relät?

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
fredriq Olika
15 maj 2008 · 907 Inlägg

yakozan skrev:

fredriq skrev:
Det är viktigt att lamporna har samma längd, annars blir ljusbilden fel, försök hitta en halogenlampa med samma längd som D2S, en H1 fungerar nog inget vidare då det bara är "toppen" av den som lyser, på D2S lyser ju hela kroppen.
Möjligen skulle en H7 kunna funka, då slipper du löda fast jorden dessutom, ena stiftet är plus, andra minus, spelar ingen roll hur man vänder kablarna.
Koppla lamporna över ett relä som matas från batteriet så "glöder" inte lamporna, styrspänning till reläet bör du kunna ta från matningen till ballasten.

Tack smile
Kan det vara så att jag i dagsläget kopplat in mig på styrströmmen till ballasten eftersom lamporna lyser så svagt?

Är det nåt speciellt relä man ska använda sig av?
Vilka "pinnar" går till vad på relät?

Ja det är inte säkert att strömmen till ballasten räcker till att driva halogenlampan, kan sitta elektronik som begränsar.
Hittade en bra bild på inkopplingen av relät, går bra med ett vanligt 20A extraljusrelä.
http://www.gadgetjq.com/drivinglight_wiring_diagram.gif
Sätt styrströmmen från ballasten på 86.

Senast redigerat av fredriq (15 maj 2008)

Mvh
Fredrik
yakozan
15 maj 2008 · 333 Inlägg

tack så jättemycket. Ska försöka hinna prova ikväll om jag hinner få tag på grejerna big_smile

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
yakozan
21 maj 2008 · 333 Inlägg

Liten uppdate.
Funkade riktigt bra. Bilen gick igenom utan problem nu på efterkontrollen. De hade nog blivit lite fundersamma om de öppnat huven då jag inte la ner speciellt mycket tid på snygg kabeldragning smile

H7 lamporna passade riktigt bra utan modifieringar. Man kunde tillochmed spänna den lilla bygeln bakom lampan så att den satt fast ordentligt.

Ljusbilden vart ungefär som innan. Vart en liten nyansskillnad i mitten på ljusbilden som knappt var märkbar. Beror nog på att optiken i projektorn är anpassad för Xenon kan jag tänka mig.

tack alla för hjälpen. Speciellt "fredriq" smile

Nu ska jag bara vänta på min nya koppling innan man kan vara ute och köra som vanligt igen smile

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
negue
27 september 2013 · 1 Inlägg

yakozan skrev:
Funkade riktigt bra. Bilen gick igenom utan problem nu på efterkontrollen.

Hej yakozan!

Jag har detsamma problem med min Nissan Murano (Bi Xenon strålkastare som måste downgradera till Halogen pga besiktning).

Jag är ingen mekaniker eller elektriker men förstår jag lite elektronik.
Alltså, vad gjorde du egentligen?
- köpte du en H7 halogen lampa och sen kopplade denna direkt till den ursprungliga kretsen?
- vad andra komponenter använde du?
- måste du göra vissa justeringar innan du använde den nya lamporna?

Tack i förväg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang