28 september 2013
Trådstartare
Hallå!
Inhandlade nyligen en Swift från 01 ytterst billigt. Den hade rullat 26 000 försiktiga mil, kan man säga. Och nu för några månader sen fick den en enkel anmärkning på besiktningen. Längsgående bromsrör var rostiga. Så vi lämnade in den hos en bilmeck som skulle byta både bromsrör och svetsa ihop avgasröret som gått av på mitten. Men när vi skulle köra hem den från mecken så startade den jävla bilen inte!
Allt kollades, själv var jag inte närvarande men det har sagts mig åtminstone. Batteri ok, alla säkringar ok, bensin i tanken osv. OBServera dock att när den kördes hem från den tidigare ägaren så stannade motorn plötsligt och föraren fick starta om bilen i farten. Det antog vi berodde på en dålig tändspole men som fungerade när de skulle starta bilen nu senast.
Första gången jag hörde den startade den och gick utmärkt fler minuter precis som de dagarna den stod hemma. Startade direkt och gick fint. Den gick utmärkt ner till bilmecken men fungerar inte när den ska därifrån. Enligt mig konstigt sammanträffande! Men skit samma. Vill få igång den nu!
Den startar och går om man sprutar in startgas i luftintaget men slutar så fort man slutar med startgasen!
Någon talade om förgasaren. Kan det vara något? Vad är det i så fall? Ska den bytas? Göras rent? Vad vet jag?
Själv är jag inte så kunnig så förklara grundligt vad ni tror det kan vara! Tack så mycket på förhand!