Ställa av en bil över vintern, tänka på?

Jeesper
1 oktober 2013 · 60 Inlägg

Går i tankarna på att köpa mig en bakhjulsdriven vinterbil och ställa av min SAAB 9-3, bilen i sig är i rätt fint skick, lite rostbubblor här och där.

Vad ska man göra innan man ställer av den och bilen ska stå ute, respektive inne för att den ska må bra och starta lätt vid slutet av våren samt för att inte det ska äta mer än nödvändigt på lacken?

Byta motorolja, växellådsolja, fylla på med spolarvätska, pumpa däcken(så de inte blir platta tänkte jag..), kolla fryspunkten på kylvätskan, ta ut batteriet för att underhålls ladda det är det jag kan komma på.
Sen ge den en ordentlig tvätt överallt samt lackskydd/vax/etc?

Edit : Ska man tanka fullt upp med 95(98 till o med kanske?) eller blanda i lite E85 etc?

Senast redigerat av Jeesper (1 oktober 2013)

andreas_1996
1 oktober 2013 · 951 Inlägg

ställ de inne och gör som du skrev smile. och sen kan du börja trimma den med under vintern wink

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Jockk3
1 oktober 2013 · 1 426 Inlägg

Jeesper skrev:
Går i tankarna på att köpa mig en bakhjulsdriven vinterbil och ställa av min SAAB 9-3, bilen i sig är i rätt fint skick, lite rostbubblor här och där.

Vad ska man göra innan man ställer av den och bilen ska stå ute, respektive inne för att den ska må bra och starta lätt vid slutet av våren samt för att inte det ska äta mer än nödvändigt på lacken?

Byta motorolja, växellådsolja, fylla på med spolarvätska, pumpa däcken(så de inte blir platta tänkte jag..), kolla fryspunkten på kylvätskan, ta ut batteriet för att underhålls ladda det är det jag kan komma på.
Sen ge den en ordentlig tvätt överallt samt lackskydd/vax/etc?

Edit : Ska man tanka fullt upp med 95(98 till o med kanske?) eller blanda i lite E85 etc?

rostlaga bilen sen in i garage >
oljebyten kan du ju när du ska ta ut bilen

Crxkoffe
1 oktober 2013 · 847 Inlägg

ja det e onödigt o byta olja innan tongue men de andra du skrev lät bra, ska själv göra samma sak smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)
Muttley
1 oktober 2013 ·

Oljan bytar man innan för att få ut avlagringar som fräter på detaljer.  Tycker man de är dyrt att slänga i dyrare olja så kör man med biltemas under vintern.

Jeesper
2 oktober 2013 · 60 Inlägg

andreas_1996 skrev:
ställ de inne och gör som du skrev smile. och sen kan du börja trimma den med under vintern wink

Kommer välja garage inomhus beroende på vad det kommer att kosta i sådana fall.

Jockk3 skrev:
rostlaga bilen sen in i garage >
oljebyten kan du ju när du ska ta ut bilen

Hur rostlagar man det snyggt? Alla guider jag har kollat på kräver princip att man kan ta bort delen, ha den i garage, samt resurserna till det, jag bor i radhus med garage för en bil, mer går inte in öht.

Crxkoffe skrev:
ja det e onödigt o byta olja innan tongue men de andra du skrev lät bra, ska själv göra samma sak smile

tkd_rille skrev:
Oljan bytar man innan för att få ut avlagringar som fräter på detaljer.  Tycker man de är dyrt att slänga i dyrare olja så kör man med biltemas under vintern.

Exakt, därav jag vill ha oljebyte på hösten, samt för att det bara ska vara att ta ut bilen och köra iväg när våren/sommaren är framme, samma sätt jag gjort på min motorcykel, fixar allt på hösten så är det bara att ta fram den på våren och köra.

marcus0510
2 oktober 2013 · 243 Inlägg

Jeesper skrev:
Går i tankarna på att köpa mig en bakhjulsdriven vinterbil och ställa av min SAAB 9-3, bilen i sig är i rätt fint skick, lite rostbubblor här och där.

Vad ska man göra innan man ställer av den och bilen ska stå ute, respektive inne för att den ska må bra och starta lätt vid slutet av våren samt för att inte det ska äta mer än nödvändigt på lacken?

Byta motorolja, växellådsolja, fylla på med spolarvätska, pumpa däcken(så de inte blir platta tänkte jag..), kolla fryspunkten på kylvätskan, ta ut batteriet för att underhålls ladda det är det jag kan komma på.
Sen ge den en ordentlig tvätt överallt samt lackskydd/vax/etc?

Edit : Ska man tanka fullt upp med 95(98 till o med kanske?) eller blanda i lite E85 etc?

Låter som du ska ställa av bilen i 25 år. Du kan skippa allt det där, ställa han ute så länge han inte står på gräs och låta han vara hela vintern.

Jeesper
2 oktober 2013 · 60 Inlägg

marcus0510 skrev:
Låter som du ska ställa av bilen i 25 år. Du kan skippa allt det där, ställa han ute så länge han inte står på gräs och låta han vara hela vintern.

Jag vill bara ha en bil som fungerar och skall starta smärtfritt på våren och vara i fint skick då också, försöka minimera så mycket skit som möjligt bara..

BOLIN_
3 oktober 2013 · 2 763 Inlägg

Ska du var snäll mot däcken ska du helst ha bilen på pallbockar smile

Volvo - For Life
marcus0510
3 oktober 2013 · 243 Inlägg

Jeesper skrev:

marcus0510 skrev:
Låter som du ska ställa av bilen i 25 år. Du kan skippa allt det där, ställa han ute så länge han inte står på gräs och låta han vara hela vintern.

Jag vill bara ha en bil som fungerar och skall starta smärtfritt på våren och vara i fint skick då också, försöka minimera så mycket skit som möjligt bara..

Och då är mitt svar, du behöver inte göra någonting..

Henkix
3 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

tanka fullt vettefan om du behöver tongue
min bil har stått 2 vintrar nu med typ 10 liter bensin i tanken o det har inte vart några problem med kondens o sånt smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
marcus0510
3 oktober 2013 · 243 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Ska du var snäll mot däcken ska du helst ha bilen på pallbockar smile

Vad skulle hända med däcken menar du ?
Tror upphängningen skulle ta mer stryk av att stå på pallbockar än däcken mot marken.

soyd
3 oktober 2013 · 1 853 Inlägg

marcus0510 skrev:

BOLIN_ skrev:
Ska du var snäll mot däcken ska du helst ha bilen på pallbockar smile

Vad skulle hända med däcken menar du ?
Tror upphängningen skulle ta mer stryk av att stå på pallbockar än däcken mot marken.

Om du inte vill/kan ha den uppallad, så är det näst bästa du kan göra att rulla den framåt eller bakåt någon gång i månaden. Detta för att slippa att få platta däck och förstöra hjullagren...

Hårt pumpade däck är ju som sagt också bra...

/mvh soyd

Extrazz En 5a är Livet.
3 oktober 2013 · 2 005 Inlägg

Jag funderar på att ställa av en bil över vintern.         Jag hade gärna haft den i garage men så faller det nog dessvärre inte. Hur mycket värre är det att ha den under bar himmel?  Antar att presseningar är no no. Jag kanske kan bygga något sorts simpelt tak över den så att snö inte ligger direkt på men runtomkring.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
BOLIN_
3 oktober 2013 · 2 763 Inlägg

marcus0510 skrev:

BOLIN_ skrev:
Ska du var snäll mot däcken ska du helst ha bilen på pallbockar smile

Vad skulle hända med däcken menar du ?
Tror upphängningen skulle ta mer stryk av att stå på pallbockar än däcken mot marken.

Nja, jag hade hellre haft den på pallbockar så man avlastar dämparna/fjädrarna samt däcken.

Volvo - For Life
Extrazz En 5a är Livet.
3 oktober 2013 · 2 005 Inlägg

står en bil still länge utan att rullas fram lite då och då. Så kan man få en sättning i däcken som gör att det blir ojämt. ibland går det att köra ut vibrationerna så att däcken blir runda igen. Därför många hissar upp bilen eller har ett par dåliga däck på för att skydda däcken och rengöra fälgar då alu fälgar inte är bra att ha vintertid då salt mm letar sig in under "lacken" och sen är de utseende mässigt förstörda.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Muttley
3 oktober 2013 ·

Extrazz skrev:
Jag funderar på att ställa av en bil över vintern.         Jag hade gärna haft den i garage men så faller det nog dessvärre inte. Hur mycket värre är det att ha den under bar himmel?  Antar att presseningar är no no. Jag kanske kan bygga något sorts simpelt tak över den så att snö inte ligger direkt på men runtomkring.

Köp ett enklare partytält och göm den under.  Så kommer du in i bilen om de blir mycket snö.  Sen sätter sig snön (is) hårt i lacken ifall du en dag ska ta bort snön för att kanske starta upp den.

Extrazz En 5a är Livet.
3 oktober 2013 · 2 005 Inlägg

tkd_rille skrev:

Extrazz skrev:
Jag funderar på att ställa av en bil över vintern.         Jag hade gärna haft den i garage men så faller det nog dessvärre inte. Hur mycket värre är det att ha den under bar himmel?  Antar att presseningar är no no. Jag kanske kan bygga något sorts simpelt tak över den så att snö inte ligger direkt på men runtomkring.

Köp ett enklare partytält och göm den under.  Så kommer du in i bilen om de blir mycket snö.  Sen sätter sig snön (is) hårt i lacken ifall du en dag ska ta bort snön för att kanske starta upp den.

Sura är att jag nog blir av med garaget där jag tänkte ha bilen annars hade den stått under tak. Dock ej uppvärmt men några grader varmare där än ute iaf. Jag litar inte på något partytält utan bygger hellre ett lättare tak ned plankor och en kraftig pressning över så att det kan blåsa igenom men inte lägga sig snö direkt på. annars kanske ett par plåtskivor få agera tak. Beror lite på var jag kan sätta bilen med. vill undvika att snö kan rasa ner från närliggande tak på det tillfälliga taket isf.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang