Hjälp med att välja rätt batteri.

crescentcompact
4 oktober 2013 · 280 Inlägg

Har skaffat en batteridriven sopmaskin och undrar vad det ska vara för batteri i. Har testat med ett bilbatteri 12v 44ah och den funkade men verkade som att motorn och kablar/laddhandske blev varm o började lukta lite bränt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4089/4089-12c24373fd5c693ade39794e70d45c21.jpg
Någon som kan tipsa om lämpligt batteri som passar till kablar och motor?


https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4089/4089-4883082790b18902c9d0ff25304a8346.jpg
Har kopplat in batteriet som på bilden, rätt eller fel?

Tacksam för hjälp.

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (4 oktober 2013)

Drönirettab
4 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Eftersom motorn enligt skylten verkar vara gjord för 12 V så borde det vara 12 V batteri som ska användas, däremot är inte ett vanligt bilbatteri lämpligt med tanke på att sån där användning innebär djupa urladdningar. Varför kablarna och laddhandsken blir varma kan jag dock inte svara på.

Vad heter maskinen, märke och modellnamn?
Följde det inte med någon instruktionsbok?

Eventuellt går det att hitta info om den på nätet och på så sätt kunna lista ut vilket batteri som är tänkt att användas. På jobbet har vi eldrivna skurmaskiner och de har Gelbatterier, vilket brukar vara en av de bättre batterityperna för tex eldrivna skur/sopmaskiner och golfbilar. smile

Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2013)

crescentcompact
4 oktober 2013 · 280 Inlägg

Tack för svar.

Såg skylten på motorn annars hade jag inte vågat koppla in bilbatteriet, men det verkar konstigt att allt blir varmt och jag är rädd att bränna motorn.

Märket verkar vara Amros men hittar inget vidare på det. Maskinen är supergammal och har inte använts på ett bra tag så instruktionsbok finns inte tyvärr.

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (4 oktober 2013)

sleepyoh
4 oktober 2013 · 1 319 Inlägg

Blir det så hett att du bränner dig/plasten nästan smälter? Att kablar kan bli ganska varma är inte jätte konstigt annars. Om den även är ganska gammal kanske det är dålig isolation i kablar någonstans så att ström läcker/kortslutning.

Senast redigerat av sleepyoh (4 oktober 2013)

_----------'
Drönirettab
4 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Ja, "supergammal" maskin innebär förstås risk för söndertorkade kabelhöljen och en massa ärg/oxid. Är nog bäst att försöka kika på alla kablar som går att komma åt. smile

Hittar inget vettigt när jag googlar lite snabbt på Amros, då är det nog ett märke som inte existerar längre.

crescentcompact
5 oktober 2013 · 280 Inlägg

"Supergammal" var kanske fel ord men alla kablar ser fräscha ut. Blir inte så varmt att man bränner sig men inte långt ifrån och då har jag inte kört mer än några minuter.

Det står V12 W250 A26 på motorn, kan då ett 12volts batteri på 44Ah vara för mycket?

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (5 oktober 2013)

Drönirettab
5 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Nja, motorn tar så mycket ström den behöver så att säga. Det är inte så att batteriet "trycker in" strömmen om man har ett kraftigt batteri.

Jag kan nog inte ge ett riktigt bra svar på varför kablarna och motorn blir varma, möjligen går motorn trögt och drar extra mycket ström pga att maskinen har stått stilla ett långt tag. Om du har tillgång till en tångamperemätare så kan du mäta på pluskabeln hur mycket ström den drar och vilken spänning batteriet har när du kör maskinen, då borde du få ett hum om ifall allting är okej. smile

Drönirettab
6 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Den ström som står på motorn har inget med batteriets amperetimmar att göra. Ett "moppebatteri" är inte gjord för djupa urladdningar, dessutom är kapaciteten för liten. smile

Senast redigerat av Drönirettab (6 oktober 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang