2994
Sök

Frågor och funderingar om volvo 940 turbo

Sladdare
108 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Hej!
har skaffat mig en vinterbil i form av 945 turbo från 1996 Lätt trycks turbo (b230fk) som jag redan på hemfärden tröttnade på effektmässigt.
Kommer köra med en billig turbo som heter t3t4 a/r .60 (ebay turbo) samt eftermarknads IC och eftermarknads grenrör, har även chippade guldboxar på.
Efter som att jag får bygga om lite rör och grejer tänkte jag fråga hur man gör detta på bäst sett, inte jätte van vid turbo motorer men om jag tycker det är kul vill jag fortsätta med uppgraderingar.

Mina frågor.

*Vevhus ventilation, kan jag kasta slangen och sätta en "mini filter" i insuget?

*Rör, om jag sak ha gröna spridare så "måste" jag ha dit 3" lambda, det e ja med på, men nu när jag ska bygga rör från turbo till ic och från ic till insuget, måste dom vara i original dimention för att allt ska fungera? om jag nu skiter i spridarna o lmm.

*Avgas, Bilen i sig kommer att vara helt original, inte ens vita blinkers, ska se ut som en gubb bil, (dock sänkt) går det bra om jag bygger en 3" downpipe och har racekatt och resten original? (vill som sagt att den sak se ut och låta original)

*Bränsle trycks regulator, Tjänar jag något på det med original spridarna?, om jag skaffar en större pump och btr, kan jag köra e85 då? vad ska den vara inställd på isåfall?

Och sen utslags frågan:
*Dumpventil, Viken typ ska jag ha? öppen eller återcirkulerande? Om åter cirkulerande vill jag ha tips på hur man drar rören tillbaka, vanlig slang eller alu rör?

Effekten jag är ute efter till en början är mellan 200 och 250hk, är det rätt grejer jag har för det?
Grenrör
t3t4 .60 turbo
50mm ic
btr
044pump
chippade guldboxar
3" downpipe
race katt

Vilket laddtryck skulle ni köra med denna setup?

Hoppas jag fick med allt, tacksam för bra svar.
Mvh Tim

Ps. använd gärna denna tråd för andra frågor om volvo 27900 turbo

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..

Sök