Skillnad på tuning och tuning?

Janneutanb
11 april 2013 · 7 271 Inlägg

rcy skrev:

Brains skrev:
Jag fattar inte hur man kan betala över 3000, max 4000kr för en färdiggjord programvara.
Ett par kronor till och du har en ordentlig mappning gjord.

Och vad är skillnaden på en färdig mjukvara perfekt anpassad till din bil och att göra en mappning?
Dom flesta byter ingen eller väldigt lite hårdvara, så det finns ingen anledning att göra individuella mappar då den färdiga mjukvaran redan finns.
När trimfirmorna tar fram sina färdiga steg så mappar dom ju en originalbil, så i princip är det ju en "mappning på burk" man köper.

Och en mappning för 3-4000 kronor vet jag inte om jag skulle kalla ordentlig. Ett verkligen mappa en bil tar flera dagar i bromsbänk, och inget företag sätter en bil i bromsbänk i flera dagar för några tusenlappar.

Ja en mappning på burk som ska fungera åt alla för priset av en hel dag av individuell mappning.
En bil som redan har bra kallstart och stadskörning tar verkligen inte flera dagar att förbättra mappen.

När en färdig "universal " mapp kostar uppemot 6000kr så anser jag att det är långt över vad det är värt.

Googleye
11 april 2013 · 74 Inlägg

Nu tycker jag att det går åt fel håll, intressant läsning men jag vill fortfarande ha svar smile

Nordic som många är nöjda med, steg 1 för 3 000 kr yes or no?

GL77
11 april 2013 ·

Googleye skrev:
Nu tycker jag att det går åt fel håll, intressant läsning men jag vill fortfarande ha svar smile

Nordic som många är nöjda med, steg 1 för 3 000 kr yes or no?

YES!

rcy
11 april 2013 · 1 705 Inlägg

Brains skrev:
Ja en mappning på burk som ska fungera åt alla för priset av en hel dag av individuell mappning.
En bil som redan har bra kallstart och stadskörning tar verkligen inte flera dagar att förbättra mappen.

När en färdig "universal " mapp kostar uppemot 6000kr så anser jag att det är långt över vad det är värt.

Det är inga "universal" mappar, det är mappar framtagna för en specifik bilmodell med specifik hårdvara.
Ett steg 1 för en 185 hästars 2.0a är mappad för just exakt en 185 hästars 2.0a med just den hårdvara som sitter i en 185 hästars 2.0a.
Visst, det kan finnas marginella skillnader mellan bilar även om det är samma modell, men dom marginalerna är så små att jag garanterar att din 6000 kronors mappare inte hittar dom heller, speciellt inte på en dag.

Ett färdigt program är utprovat under flera års tid, på hundratals bilar av hundratals personer. Det har med all säkerhet testats i varje tänkbar situation och har säkerligen använts hundratusentals timmar.
Hur mycket testkörning och förfining hinner din mappare med på en halvdag tror du?
Programmet i min bil är testat i över 10 år, och jag får fortfarande små uppdateringar då och då som gör det ännu bättre. Ingenting jag märker av då jag tycker bilen går perfekt, men någon av dom tusentals andra användarna har antagligen upptäckt något som inte är 100% optimalt och rapporterat detta till min trimmare som då kan justera sin mjukvara.
Hur ofta ringer din mappare upp dig efter tio år och säger att han kommit på nån liten förbättring?

Jag förstår dom som gillar att bygga något helt eget och mappa individuellt. Jag har själv en bil med en motor som aldrig funnits i den modellen, och den har givetvis ett program anpassat just för den bilen och som inte passar i någon annan bil då det inte finns någon mer likadan bil. Där funkar inte "mappning på burk" av förståeliga anledningar.
Men att enbart därför såga färdiga mappar och på fullt allvar hävda att man för 6000:- och en halvdag i bromsbänken får en bättre mappning än den som trimföretagen lagt ner flera års utveckling och tusentals timmar provkörning på, det är om jag ska vara ärlig helt enkelt korkat.

rcy
11 april 2013 · 1 705 Inlägg

Googleye skrev:
Nu tycker jag att det går åt fel håll, intressant läsning men jag vill fortfarande ha svar smile

Nordic som många är nöjda med, steg 1 för 3 000 kr yes or no?

Jag föredrar som sagt Maptun, men det är din bil. smile

DB81 Lastbilschaufför
11 april 2013 · 176 Inlägg

Googleye skrev:
Nu tycker jag att det går åt fel håll, intressant läsning men jag vill fortfarande ha svar smile

Nordic som många är nöjda med, steg 1 för 3 000 kr yes or no?

YES big_smile

Googleye
11 april 2013 · 74 Inlägg

rcy skrev:

Googleye skrev:
Nu tycker jag att det går åt fel håll, intressant läsning men jag vill fortfarande ha svar smile

Nordic som många är nöjda med, steg 1 för 3 000 kr yes or no?

Jag föredrar som sagt Maptun, men det är din bil. smile

Haha jo föredrar nog även jag maptun, maptunern är ju inget annat än smidig! Men priset hos nordic är avgörande

GL77
11 april 2013 ·

Googleye skrev:

rcy skrev:

Googleye skrev:
Nu tycker jag att det går åt fel håll, intressant läsning men jag vill fortfarande ha svar smile

Nordic som många är nöjda med, steg 1 för 3 000 kr yes or no?

Jag föredrar som sagt Maptun, men det är din bil. smile

Haha jo föredrar nog även jag maptun, maptunern är ju inget annat än smidig! Men priset hos nordic är avgörande

Jag ville oxå ha maptun, men priset avgjorde det hela. De har ingen PPC enhet utan de gör det direkt där borta, de hade PPC enheter men då kostar det extra om man ville ha en sådan.

DB81 Lastbilschaufför
12 april 2013 · 176 Inlägg

Googleye skrev:

rcy skrev:

Googleye skrev:
Nu tycker jag att det går åt fel håll, intressant läsning men jag vill fortfarande ha svar smile

Nordic som många är nöjda med, steg 1 för 3 000 kr yes or no?

Jag föredrar som sagt Maptun, men det är din bil. smile

Haha jo föredrar nog även jag maptun, maptunern är ju inget annat än smidig! Men priset hos nordic är avgörande

Grym service, och bra grejer. Jag tycker du ska välja Nordic big_smile

Googleye
12 april 2013 · 74 Inlägg

-XENLED- skrev:

Googleye skrev:

rcy skrev:

Jag föredrar som sagt Maptun, men det är din bil. smile

Haha jo föredrar nog även jag maptun, maptunern är ju inget annat än smidig! Men priset hos nordic är avgörande

Grym service, och bra grejer. Jag tycker du ska välja Nordic big_smile

Blev precis Nordic smile

GL77
12 april 2013 ·

Googleye skrev:

-XENLED- skrev:

Googleye skrev:

Haha jo föredrar nog även jag maptun, maptunern är ju inget annat än smidig! Men priset hos nordic är avgörande

Grym service, och bra grejer. Jag tycker du ska välja Nordic big_smile

Blev precis Nordic smile

Grattis smile Vi kan väl ses någon gång i helgen? smile

/Gustav

Googleye
13 april 2013 · 74 Inlägg

-GoPro- skrev:

Googleye skrev:

-XENLED- skrev:

Grym service, och bra grejer. Jag tycker du ska välja Nordic big_smile

Blev precis Nordic smile

Grattis smile Vi kan väl ses någon gång i helgen? smile

/Gustav

Tackar, du kan slå en signal, skickar mitt nr!

GL77
13 april 2013 ·

Googleye skrev:

-GoPro- skrev:

Googleye skrev:

Blev precis Nordic smile

Grattis smile Vi kan väl ses någon gång i helgen? smile

/Gustav

Tackar, du kan slå en signal, skickar mitt nr!

Absolut big_smile

DB81 Lastbilschaufför
13 april 2013 · 176 Inlägg

Googleye skrev:

-XENLED- skrev:

Googleye skrev:

Haha jo föredrar nog även jag maptun, maptunern är ju inget annat än smidig! Men priset hos nordic är avgörande

Grym service, och bra grejer. Jag tycker du ska välja Nordic big_smile

Blev precis Nordic smile

Grattis big_smile

Driven08
6 oktober 2013 · 152 Inlägg

Jag får la lägga in en fråga här. Om vi tar att man har ett steg 2 mjukvara. Finns det något svar på hur mycket man kan ändra på hårdvaran innan mjukvaran "ballar" ur.   Ex: eftermontering av bättre IC, Sport kat,  ?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
spokenratt
6 oktober 2013 · 3 860 Inlägg

Jag skulle säga att de mods du nämner funkar till en steg 2 mjukvara utan någon risk att det ballar ur..
Men för att få ut max så kan man nog behöva en ny mjukvara, sen kan det säkert spela roll vilken bil, vilket styrsystem och var mjukvaran kommer ifrån.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
rcy
7 oktober 2013 · 1 705 Inlägg

Driven08 skrev:
Jag får la lägga in en fråga här. Om vi tar att man har ett steg 2 mjukvara. Finns det något svar på hur mycket man kan ändra på hårdvaran innan mjukvaran "ballar" ur.   Ex: eftermontering av bättre IC, Sport kat,  ?

Det beror ju helt på vad du byter.
Att byta till en bättre IC eller sportkat kommer troligtvis inte att göra någon skillnad alls. Bilen går inte sämre, men inte heller bättre eftersom mjukvaran inte är medveten om den nya hårdvaran och därför inte utnyttjar den.
Att byta IC borde ge dig ungefär samma effekt, med den skillnaden att du behåller effekten längre eftersom du har effektivare inluftskylning. Du borde alltså klara betydligt fler fullgasrepor innan du tappar effekten, men du kommer inte att ha *mer* effekt än innan.
Sportkat borde inte heller ge någon nämnvärd skillnad, då det sällan är avgasflödet som bromsar redan vid ett steg 2. Det du borde kunna få är en lägre avgastemp, vilket ger dig lite mer marginaler för att kunna plocka ut mer effekt, men det innebär givetvis att mjukvaran ändras.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang