powerfix skrev:
Hej!
Har nyligen köpt en Peugeot 406 -03 som gått under 4000 mil. Den hade varit avställd sen 2012 och har alltså inte körts sen dess. Det enda jag åtgärdat än så länge är att byta batteri eftersom det gamla hade gjort sitt. Väl på besiktningen gick den igenom utan anmärkningar och blev till och med berömd för sitt skick.
Jag lämnade in den på en verkstad för konsultation om eventuella åtgärder som behöver göras. Ett par frågor väcktes efter att ha läst vad de föreslog. Uppskattar all hjälp ni kan ge mig på dessa punkter!
KAMREMMEN
Kamremmen (+vattenpump mm.) måste bytas. Total kostnad allt som allt: 5 500kr
Info: Har aldrig bytts. De föreslår att man byter efter 4 år eller 12 000 mil.
Fråga: Måste kamremmen bytas pga. ålder eller kan man gå på 12 000 mil?
GRUNDSERVICE
Motorolja, oljefilter och pollenfilter måste bytas. Total kostnad: 2 500kr
Info: Enligt servicepapprena gjordes senaste servicen 2010. då byttes allt detta. Den har gått ca 200 mil sen dess
Fråga: Åldras motorolja, oljefilter och pollenfilter, eller kan man köra ett år till med samma?
Tacksam för svar!
Hej och välkommen hit.
Roligt du fått tag på en fin 406, bekväma bilar så som franskor brukar vara.
Angående kamrem: Jo jag anser att du bör byta den, speciellt som den är 6år över tiden gången.
Peugeots intervaller på bensinmotorerna i 406 är 4år eller 12000mil vilket som nu inträffar först.
(detta med tidsintervaller kontra milintervaller är ingenting som Peugeot är ensamma om på något vis utan är väldigt vanligt förekommande hos de flesta biltillverkare)
5500kr är betydligt mindre pengar än vad du får punga ut med vid ett eventuellt brott på kamremmen, finns säkert någon verkstad som gör det billigare, du får ringa runt och höra med "småskuttarna" i din närhet.
Grundservice: Ja motorolja åldras direkt den kommer i kontakt med föroreningarna i motorn och bör således bytas minst en gång/år oavsett miltal för att säkerställa funktionen hos oljan.
Oljefilter byts även det, då det innehåller några deciliter gammal olja och föroreningar även efter ynka 200mil.
Pollenfilter är även det en god idé för att säkerställa en god ventilation speciellt nu när den fuktiga perioden börjar, det är inget kul att åka runt med dåligt flås i kupéfläkten.
Även detta jobb bör du kunna få utfört till en lägre kostnad hos någon lokal firma som inte är ansluten till en franschise.
Lycka till med din ovanligt lågmilade 406.