Köpt en avställd lågmilare. Måste kamrem och olja bytas?

powerfix
7 oktober 2013 · 3 Inlägg

Hej!

Har nyligen köpt en Peugeot 406 -03 som gått under 4000 mil. Den hade varit avställd sen 2012 och har alltså inte körts sen dess. Det enda jag åtgärdat än så länge är att byta batteri eftersom det gamla hade gjort sitt. Väl på besiktningen gick den igenom utan anmärkningar och blev till och med berömd för sitt skick.

Jag lämnade in den på en verkstad för konsultation om eventuella åtgärder som behöver göras. Ett par frågor väcktes efter att ha läst vad de föreslog. Uppskattar all hjälp ni kan ge mig på dessa punkter!

KAMREMMEN
Kamremmen (+vattenpump mm.) måste bytas. Total kostnad allt som allt: 5 500kr
Info: Har aldrig bytts. De föreslår att man byter efter 4 år eller 12 000 mil.
Fråga: Måste kamremmen bytas pga. ålder eller kan man gå på 12 000 mil?

GRUNDSERVICE
Motorolja, oljefilter och pollenfilter måste bytas. Total kostnad: 2 500kr
Info: Enligt servicepapprena gjordes senaste servicen 2010. då byttes allt detta. Den har gått ca 200 mil sen dess
Fråga: Åldras motorolja, oljefilter och pollenfilter, eller kan man köra ett år till med samma?

Tacksam för svar!

mb_pucken
7 oktober 2013 · 5 087 Inlägg

På remmen så bör man byta pga av ålder. Dom åldras precis som allt annat som innehåller gummi.
Ja olja åldras och blir även den dålig pga av ålder. Iaf om man ska tro på oljebolagen. Oljefilter byts i samband med oljan.
Friskluft/pollenfiltret åldras kanske inte men dom brukar bli ganska äckliga med tiden då dom brukar vilja dra i sig en del fukt osv smile

Jag säger byt remmen och gör servicen så har du det gjort och vet att allt är i ordning. Dessutom ser det bra ut i historiken vid en ev. Försäljning och hos försäkringsbolaget vid tex en motorskada smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
powerfix
7 oktober 2013 · 3 Inlägg

Ok, vad du säger låter vettigt. Ville mest bara dubbelkolla så att jag inte går på någon enkel onödig kostnad som verkstaden säger är ett måste. De vill ju tjäna pengar de också smile

Så som jag tänker nu är att jag lämnar in bilen för kamremsbyte, men fixar det med motoroljan och filtren själv (Vilket inte verkar vara något allt för avancerat?).

Tack för snabbt svar!

Förresten, de vill även att jag ska byta en sensorring för ABS:en. Jag är ju inte en jätteerfaren bilmekaniker precis, men inte heller helt bakom flötet, så kan jag fixa detta själv, tror ni? Det kostar ca 1400 varav det mesta är arbetskostnad.

jaka54
8 oktober 2013 · 5 731 Inlägg

Hej!
Oljefilter behöver du inte byta, men byt olja och kamrem liksom pollenfiltret. Kamrem är lätt att byta men det krävs att man Vågar... första gången man gör det. Byter man kamrem ska /bör man också byta vattenpump, för går vattenpumpen sönder ( impellern på vattenpumpsaxeln lossar) går också kamremen åt h...
ABSkransen byter du lätt själv.

Naslund93
8 oktober 2013 · 297 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Oljefilter behöver du inte byta, men byt olja och kamrem liksom pollenfiltret. Kamrem är lätt att byta men det krävs att man Vågar... första gången man gör det. Byter man kamrem ska /bör man också byta vattenpump, för går vattenpumpen sönder ( impellern på vattenpumpsaxeln lossar) går också kamremen åt h...
ABSkransen byter du lätt själv.

Varför ska han inte byta oljefilter? då kan man ju skita i att byta oljan också.

byter man olja så byter man ALLTID oljefilter också.

Henkix
8 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

Naslund93 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Oljefilter behöver du inte byta, men byt olja och kamrem liksom pollenfiltret. Kamrem är lätt att byta men det krävs att man Vågar... första gången man gör det. Byter man kamrem ska /bör man också byta vattenpump, för går vattenpumpen sönder ( impellern på vattenpumpsaxeln lossar) går också kamremen åt h...
ABSkransen byter du lätt själv.

Varför ska han inte byta oljefilter? då kan man ju skita i att byta oljan också.

byter man olja så byter man ALLTID oljefilter också.

tänkte samma sak jag tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
xXSammy
8 oktober 2013 · 6 570 Inlägg

Skulle nästan våga skippa byta vattenpump om det inte är en skör punkt på 406orna. Om den inte gått mer är 4000 mil så är den ju knappast sliten.

De/Dem
Germax
8 oktober 2013 · 12 086 Inlägg

Jag har aldrig hört talas om bäst före på kamremmar (?). Dessutom låter ju 4 år ganska krystat.
En 10 år gammal peugeot är inte värd mycket, om den dessutom va obesiktad och avställd hoppas jag inte du gav mycket för den. De låg milen kan väl öka värdet en aning då.

Jag hade aldrig bytt remmen och vattenpumpen. Jag tror inte en sekund på att den skulle va dålig, dessutom kommer du aldrig få tillbaka pengarna så det är 5500kr för inget.

Ny olja är väl ingen dum idé, speciellt med tanke på årstiden. Dyrt är det inte heller, jag hade ju förvisso betalt 500-600kr för samma saker om jag gör jobbet själv.

Evildan
8 oktober 2013 ·

powerfix skrev:
Hej!

Har nyligen köpt en Peugeot 406 -03 som gått under 4000 mil. Den hade varit avställd sen 2012 och har alltså inte körts sen dess. Det enda jag åtgärdat än så länge är att byta batteri eftersom det gamla hade gjort sitt. Väl på besiktningen gick den igenom utan anmärkningar och blev till och med berömd för sitt skick.

Jag lämnade in den på en verkstad för konsultation om eventuella åtgärder som behöver göras. Ett par frågor väcktes efter att ha läst vad de föreslog. Uppskattar all hjälp ni kan ge mig på dessa punkter!

KAMREMMEN
Kamremmen (+vattenpump mm.) måste bytas. Total kostnad allt som allt: 5 500kr
Info: Har aldrig bytts. De föreslår att man byter efter 4 år eller 12 000 mil.
Fråga: Måste kamremmen bytas pga. ålder eller kan man gå på 12 000 mil?

GRUNDSERVICE
Motorolja, oljefilter och pollenfilter måste bytas. Total kostnad: 2 500kr
Info: Enligt servicepapprena gjordes senaste servicen 2010. då byttes allt detta. Den har gått ca 200 mil sen dess
Fråga: Åldras motorolja, oljefilter och pollenfilter, eller kan man köra ett år till med samma?

Tacksam för svar!

Hej och välkommen hit.

Roligt du fått tag på en fin 406, bekväma bilar så som franskor brukar vara.

Angående kamrem: Jo jag anser att du bör byta den, speciellt som den är 6år över tiden gången.
Peugeots intervaller på bensinmotorerna i 406 är 4år eller 12000mil vilket som nu inträffar först.
(detta med tidsintervaller kontra milintervaller är ingenting som Peugeot är ensamma om på något vis utan är väldigt vanligt förekommande hos de flesta biltillverkare)
5500kr är betydligt mindre pengar än vad du får punga ut med vid ett eventuellt brott på kamremmen, finns säkert någon verkstad som gör det billigare, du får ringa runt och höra med "småskuttarna" i din närhet.

Grundservice: Ja motorolja åldras direkt den kommer i kontakt med föroreningarna i motorn och bör således bytas minst en gång/år oavsett miltal för att säkerställa funktionen hos oljan.
Oljefilter byts även det, då det innehåller några deciliter gammal olja och föroreningar även efter ynka 200mil.
Pollenfilter är även det en god idé för att säkerställa en god ventilation speciellt nu när den fuktiga perioden börjar, det är inget kul att åka runt med dåligt flås i kupéfläkten.
Även detta jobb bör du kunna få utfört till en lägre kostnad hos någon lokal firma som inte är ansluten till en franschise.

Lycka till med din ovanligt lågmilade 406.

RGH
8 oktober 2013 · 134 Inlägg

Germax skrev:
Jag har aldrig hört talas om bäst före på kamremmar (?). Dessutom låter ju 4 år ganska krystat.
En 10 år gammal peugeot är inte värd mycket, om den dessutom va obesiktad och avställd hoppas jag inte du gav mycket för den. De låg milen kan väl öka värdet en aning då.

Jag hade aldrig bytt remmen och vattenpumpen. Jag tror inte en sekund på att den skulle va dålig, dessutom kommer du aldrig få tillbaka pengarna så det är 5500kr för inget.

Ny olja är väl ingen dum idé, speciellt med tanke på årstiden. Dyrt är det inte heller, jag hade ju förvisso betalt 500-600kr för samma saker om jag gör jobbet själv.

Det är bäst före på nästan alla kamremmar. VAG har till och med expire date på remmar, den får altså inte ligga på lager låt oss säga 5 år innan den säljs.

BMW 318iS "T" (1990)
DanneGTV6
15 oktober 2013 · 270 Inlägg

Jag hade en exakt likadan för inte så länge sen som bara hade gått 10.000 mil. Jag bytte kamremsats och olja + filter, men struntade i vattenpumpen. Det var busenkelt att göra allt själv. Och sensor ringen är ännu enklare. Men glöm inte limmet

powerfix
16 oktober 2013 · 3 Inlägg

Tack för all hjälp!

Det blir att antagligen att lämna in bilen för kamremsbyte inom de närmaste dagarna. Tyvärr vågar jag nog inte lita på DanneGTV6 som säger att det är "busenkelt" att fixa själv smile
Det hade ifs varit roligt att ge det ett försök, men jag hittar ingen bra steg-för-steg manual för kamremsbyte på peugeot 406.

Men det blir att läsa på lite om sensorringen mm. för att kunna fixa det själv iaf.

Tack igen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang