Lägre laddtryck vid montering av FMIC

baumii
21 oktober 2013 · 98 Inlägg

Tjena!! Vet inte om detta är ett problem eller om de kanske skall vara så.

Men igår monterade jag en FMIC, och när jag provkörde så laddade den inte lika mycket som den gjorde innan, var 1.2-1.3 innan och nu högst 1 bar. Själv tycker jag att om den är inställd på att ladda 1.2-1.3 och borde därför göra det oavsett större IC, eller?
Testade att spruta startgas på alla kopplingar med bilen på tomgång, bör väl varva upp lite om den suger in startgas men där hände inget så jag förmodar att det är tätt.

Kan det ändå vara något fel eller är detta notan av vad som blir med större ic, lägre ladd men samma mängd luft?

Tacksam för svar

JHarnborg Pedantisk Perfektionist
21 oktober 2013 · 232 Inlägg

Du har inte glömt kvar en av tätningarna i IC:n? Det har hänt förr wink

BMW/Alpina - Only the best is good enough
Mitsubishi EVO IX "RalliArt" (2006)
baumii
21 oktober 2013 · 98 Inlägg

Hehe nä dom har jag inte missat tongue Var ute nu en vända och provkörde på tid.
I somras när det var runt 15-18 grader ute körde jag 80-120 på fyrans växel på 4,6 sekunder
idag 5 grader körde jag samma runda på 6 sekunder hmm jag känner hur mycket slöare den har blivit, ladd trycket kommer sent och inte lika mycket..

Börjar nog tro att det jag har köpt är rena skiten hmm men att den kan vara så mycket sämre är ju rätt otroligt.

Spelis
21 oktober 2013 · 1 926 Inlägg

Grövre rör än innan?

Isf får du mer area att fylla, därav kan laddtrycket komma senare. Hur du har fått mindre kan jag däremot inte svara på.

Mvh

baumii
21 oktober 2013 · 98 Inlägg

Samma rör dimension som innan.. och fyllnads mängden av luft är inte jätte mycket mer då luften tidigare gick inuti en balk i fronten och sen in i org ic, så nu ist för i balken går den genom icn hmm får nog testa att trycktesta tryckrören för annars veti fasen..

Janneutanb
21 oktober 2013 · 7 272 Inlägg

Provtryck systemet med tryckluft sen spruta på såpvatten och leta läckage.

baumii
21 oktober 2013 · 98 Inlägg

Får nog bli så, någon som vet en guide eller kan förklara lite hur jag enklast provtrycker? vad man får försluta osv smile tips välkomnas men kom nog på mig själv lite tongue är ju bara från turbo till insug jag ska testa så bara försluta där o köra i lite luft smile

Senast redigerat av drenchyy (21 oktober 2013)

Janneutanb
21 oktober 2013 · 7 272 Inlägg

Skruva bort tryckröret från turbon, köp ett passande rör in där, svetsa på ett lock på ena sidan och sätt dit en däckventil.

baumii
23 oktober 2013 · 98 Inlägg

Hehe jösses att turbon orkade ladda överhuvudtaget förstår ja inte..
Då mitt kit ja köpte inte passa alls och ingen tillgång till svets fick min far den kloka idén att prova avgasslang. Gör inte det! Den är inte speciellt tät! :-P blir att försöka få till detta ändå :-)

baumii
27 oktober 2013 · 98 Inlägg

Fått det tätt nu och bilen laddar som den ska men den känns ändå segare än innan.
Är det pga av laddet kommer senare med större ic?? 80-120 gick på 5,4 sek nu.. 4.6 med org ic

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
27 oktober 2013 · 2 252 Inlägg

drenchyy skrev:
Fått det tätt nu och bilen laddar som den ska men den känns ändå segare än innan.
Är det pga av laddet kommer senare med större ic?? 80-120 gick på 5,4 sek nu.. 4.6 med org ic

att mäta så där blir inte riktigt rättvist då måste du ta med omgivningen också.. exakt samma plats som första testet?, samma däcktryck? samma temperatur ute?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
baumii
27 oktober 2013 · 98 Inlägg

Samma sträcka, samma fälgar med samma däck. Kallare ute vilket borde gynna bättre? Ska provköra imorgon igen för att testa än en gång

SLG
27 oktober 2013 · 498 Inlägg

Rätt däck tryck? Du har inte själv gått upp några kilo? Ligger ingen verktygslåda m.m.. Är det så viktigt att det skiljer det lilla!? smile hehe

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
baumii
27 oktober 2013 · 98 Inlägg

Kanske inte är viktigt men la ju pengar på att det skulle bli något bättre åtminstone samma men att det blev sämre hade jag inte riktigt räknat med :-\

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang