Besiktiga bilen när den är chippad? Volvo 855 T5 -97

opeldrifter
19 november 2013 · 1 253 Inlägg

Tänkte bara höra hur bes är med chippade bilar... Min är en volvo 855 T5 -97 och den har steg 3 chip autotech, större spridare, GLT kammar, 3" från Katten. Dump och öppet filter. Hur mycket måste jag ändra innan bes i februari? De gillar väl inte öppen dump? Men måste väl trimma ner den antar jag innan man åker in eller vad säger ni. Tips på åtgärder innan bes tas gärna mot smile

Lev livet nu innan det är för sent
Toxicz
19 november 2013 · 64 Inlägg

Jag själv. Och många många andra har bes med trimmat. Och min iaf har gått igenom med 3" hela vägen 19T turbo osv osv ca 320+- hk. Inga bekymmer.

turbodeath
19 november 2013 · 2 452 Inlägg

det enda dom skulle kunna klaga på är den öppna dumpen om besiktningsgubben är tjurig,vet jag att vissa har fått avslag på...annars är det bara o rulla igenom ju..

döden kommer tillbaka
Fredde_Vette JaG
19 november 2013 · 785 Inlägg

Bara den ser orginal ut i motorrummet så brukar det vara lugnt.
Släng tillbaka orginal luftburk för att "dölja" vad du gjort. En nitisk beiktningsgubbe kan börja rota i den om det är för uppenbart.

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
opeldrifter
19 november 2013 · 1 253 Inlägg

så ser det ut

http://forumbilder.se/CG4JA/20130630-164628.jpg?width=150

Lev livet nu innan det är för sent
A-Dahlgren Dahlgren
19 november 2013 · 450 Inlägg

Inga problem att få igenom trimmade bilar.
Men jag hade bytt ut den öppna dumpen mot en återcirkulerande dump.
Då slipper man byta vid besiktning.
Eller ta bort den helt och hållet permanent

Fredde_Vette JaG
19 november 2013 · 785 Inlägg

Byt dumpen så e det mindre i ögonfallande.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2013 · 13 746 Inlägg

turbodeath skrev:
det enda dom skulle kunna klaga på är den öppna dumpen om besiktningsgubben är tjurig,vet jag att vissa har fått avslag på...annars är det bara o rulla igenom ju..

kan alltid hoppas att om den sitter kvar att dom sätter en reggbes så slipper trådskaparen åka och sura ner miljön till ingen nytta..

borde vara förbjudet att ens köpa sånna där ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2013 · 13 746 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Bara den ser orginal ut i motorrummet så brukar det vara lugnt.
Släng tillbaka orginal luftburk för att "dölja" vad du gjort. En nitisk beiktningsgubbe kan börja rota i den om det är för uppenbart.

en nitisk bes gubbe sätter reggning utan att ens öppna locket för dom känner direkt att den är chippad.

fast dom mesta skiter i det. jag föredrar att rulla in orginal tar högst 30sec att byta box så det finns ingen anledning att rulla in chippat och riskera något. så roligt är det inte att krångla efter att ha fått föreläggande om reggbesiktning

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Farleykarley
19 november 2013 · 406 Inlägg

Growe skrev:
en nitisk bes gubbe sätter reggning utan att ens öppna locket för dom känner direkt att den är chippad.

fast dom mesta skiter i det. jag föredrar att rulla in orginal tar högst 30sec att byta box så det finns ingen anledning att rulla in chippat och riskera något. så roligt är det inte att krångla efter att ha fått föreläggande om reggbesiktning

O hur skall han ha belägg för det då menar du? Är det hans tränade högerfot som känner av om laddtrycket har ökat några hekto?
Såvida ingen kommer in med en bil med 500hk som uppenbart är modifierad så har jag ytterst svårt att tro att en bil som är helt original förutom chippad box skulle vara i farozonen för att bli reggad. Finns liksom inget som styrker eventuella effektökningar.

Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Pistonheadz
20 november 2013 · 31 Inlägg

Eftersom Volvo 850 T5 är en väldigt vanlig bil har besiktningsteknikerna lärt sig ett o annat om modellen o vad de ska kolla efter. En öppen dump räknas som öppen vevhusventilation o ska ge nedslag direkt. Men småtrim överlag brukar dom inte säga nått om, men sitter där ett extraktorgrenrör och värsta plenumkammaren etc lär man åka dit på en reg besiktning ^^

Xoff Volvo tönt... =)
20 november 2013 · 2 344 Inlägg

det räcker att montera orginalslang mellan IC och spjäll och sedan original luftburk så kommer de inte se något...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
jocke_gronberg
20 november 2013 · 4 586 Inlägg

När dom öppnade huven på min 850 t5a så kollade dom enbart övre motorfästet. påpekade dock att turbon inte såg orginal ut och att den öppna dumpen var fin.

Steg 3 autotech chip

Lät gott gjorde den med. 3" med en dämpare och ny kat för dagen big_smile

Lät han som besiktade ta en längre tur än bara runt hallen. Nöjd blev han och inget återbesök

Min bil såg ut såhär när jag besiktade

https://www1.garaget.org/archive/25/24718/210924/210924-2231625.jpg

Senast redigerat av jocke_gronberg (20 november 2013)

JimmyAndersson
20 november 2013 · 1 679 Inlägg

Har besiktat min 850R en gång med dump men åkte dit senare av polis och fick ombes av dom.
När jag bytte till återcirkulerande så har bes inte brytt sig,
Har bsr steg 3 chip, 3tum från turbo med sportkat och en dämpare smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang