2662
Sök

Öppen dump på 9-3

98 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
kan man köra med öppen dump på en saab 9-3 01a ?

Truckförare
16 Inlägg
29 april 2007
NÄ du har Trionic 7 så det går inte. men du kan köra med en 50/50 dump

--==OzzY==-

98 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
du menar alltså att den både är återcirkulerande och öppen eller?

Kockafan
224 Inlägg
29 april 2007
Svar nej.. och du ska inte ha hybrid heller.. varför ha en som släpper ut hälften av luften måste ju bli hälften så fel så du borde köra med återcirkulerande..

Kocken

83 Inlägg
29 april 2007
lånar tråden lite, gäller samma sak för saab 900 årsmodel 95? dom har väl åxå trionic systemet?

Kockafan
224 Inlägg
29 april 2007
svar: nej T5 trionic 5 har inte luftmasse mätare så det går bra med öppen dump
Senast redigerat av linusgrabo (29 april 2007)

Kocken

9 Inlägg
30 april 2007
men det beror på vad man har för motor i 9-3 an för 150 hkn lätttryckare har ju tritronic 5 och där finns ingen luftmassemätare jue! men däremot 185 hk är ju svarttändkasset och då tritronic 7 och har luftmasse mätare! så det beror ju på vad du har för nån motor!

10 Inlägg
30 april 2007
http://www.saabturboclub.com/ in i forumet där och kolla .. men svaret är nej .. du kan inte ha öppen dump på din 9-3 .. eller joo du kan ju alltid men inte bra för motorn .. Själv har jag en dubbel verkande dump .. det går utmärkt .. en sådan ligger på ca 3000 kr ...

Örebroare i exil
970 Inlägg
30 april 2007
Jag skulle faktiskt rekommendera att du kör med en helt återcirkulerande. Kan konstatera efter uttestande av en så kallad sekventiell dump på min bil att tomgången blev väldigt orolig och bilen ville gärna tjuvstanna. Enligt Speedparts som säljer den dumpen, ska den dock vara "anpassad" efter T7 motorerna, men nä det är jag nog inte beredd att hålla med om. Håll dig till en återcirkulerande, så slipper du bekymmer!

Hej FRA!

BMW fantast
1 172 Inlägg
30 april 2007
ha en återcirulerande.. när jag köpte min pärla så satt där den dumpen som säljs på speedparts.. den som är hybrid och byggd för att fungera på t7 motorerna.. men det funkade inte. var ingen märkbar försämring av motorgången, bara att den drack lite mer... och motorlampan lös.....bytade sen till återcirkulerande så slocknade den direkt...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Golle
448 Inlägg
30 april 2007
Enkel tumregel: Luftmassemätare = Återcirkulerande
Ej Luftmassemätare = Välj själv smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

(none)
1 725 Inlägg
30 april 2007

--Lev i går som det vore i morgon--

1 231 Inlägg
30 april 2007
WilYawn skrev:

Bullshit är väl det enda jag kan säga där ...
majoriteten av alla bilar i halmstad som har turbo kör med öppen dump å dom funkar perfekt o har inte pajjat nån massemätare eller nått ...

annat skit kan ju lika gärna gå sönder , kamrem , eller nått annat skit ...

BMW fantast
1 172 Inlägg
30 april 2007
Tigerofsweden skrev:
WilYawn skrev:

Bullshit är väl det enda jag kan säga där ...
majoriteten av alla bilar i halmstad som har turbo kör med öppen dump å dom funkar perfekt o har inte pajjat nån massemätare eller nått ...

annat skit kan ju lika gärna gå sönder , kamrem , eller nått annat skit ...

jag vet med många som kör emd öppen dump, mend et funkar inte... ente ens hybrid funka på min... motorlampan lös och den drack mer bensin... sägert skillnad på saabs lmm och audis lmm... ungefär precis som att saabs lådor inte hålelr och audi och bmws lådor håller bra bättre...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"

1 231 Inlägg
30 april 2007
aa det är då mkt möjligt smile
konstigt iaf , saab är ju inget vidare då ju wink
känner iaf 2 saab som har många hk som kör med öppen , vettefan vilken modell iofs men ändå....
o massa japsare o annat gött big_smile
men men ...

BMW fantast
1 172 Inlägg
30 april 2007
känner med många som ahr det.. men dom ahr då lite äldra saabar emd t5.. funkar perfa... hade det på minj gamla 9000.. dumpar fett högt... men inte med lmm.. sad tyvärr.. vill ahd et, men man vill inte köpa ny lmm varje gång den går och att den dricker mer soppa

1 414 Inlägg
30 april 2007
På T7 motor = NEJ, ingen öppen dump och de flesta återcirkulerande eftermarknads dumpar funkar inget vidare... den som sitter standard klarar ganska mycket, 250+ hk funkar fint smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Sök