Volvo 740 sänka men väghållning

kjellsson_4
18 december 2013 · 32 Inlägg

Hej!

Har lite funderingar på hur jag ska få en duglig väghållning men ändå åka lite lägre på min 744 turbo. Har kört på kapade fjädrar i sommar men är inget för mig... Har köpt sänkningssats på kl racing och 740 stötdämpare bak men 240 fram på biltema. Har läst en del men får inte fram bra info.

vissa pratar om att korta fjäderbenen och trycka i 240 stötdämpare fram?

sen har jag läst att man kan borra hål i dämparna och byta till motoroljan till tex 10/40 mineral för att få styvare väghållning?

Är det någon som har info och kunskaper om det här så skriv gärna!

Tack i förhand!

Volvo 740 turbo "hya" (1988)
Simcagarvarn Simcaentusiast på heltid
18 december 2013 · 166 Inlägg

inte för att vara elak eller dryg men ska man ha väghållning ska man ha en annan bil smile

Simca power!! inge Turboskit, ska vara Weber!!!!!
Dirtymike
18 december 2013 · 1 532 Inlägg

Jag körde själv me kortade Koni dämpare o kapade Cobra fjädrar på min gamla 740 turbo fram och bak.
Blev helt sjukt bra väghållning mot kapade fjädrar.

Det ända jag lämnade bort var att gänga om toppen på stängerna fram och om svetsning av topparna på bak dämparna.

Allt som allt om jag inte minns fel kostade det mig 6000kr inkl dämparna o fjädrarna o då var det seriöst gjort.

Jeep J20 (1978)
kjellsson_4
18 december 2013 · 32 Inlägg

Dirtymike skrev:
Jag körde själv me kortade Koni dämpare o kapade Cobra fjädrar på min gamla 740 turbo fram och bak.
Blev helt sjukt bra väghållning mot kapade fjädrar.

Det ända jag lämnade bort var att gänga om toppen på stängerna fram och om svetsning av topparna på bak dämparna.

Allt som allt om jag inte minns fel kostade det mig 6000kr inkl dämparna o fjädrarna o då var det seriöst gjort.

har du någon erfarenhet om byta olja och "göra biltema dämparna bättre?"

Volvo 740 turbo "hya" (1988)
Dirtymike
18 december 2013 · 1 532 Inlägg

kjellsson_4 skrev:

Dirtymike skrev:
Jag körde själv me kortade Koni dämpare o kapade Cobra fjädrar på min gamla 740 turbo fram och bak.
Blev helt sjukt bra väghållning mot kapade fjädrar.

Det ända jag lämnade bort var att gänga om toppen på stängerna fram och om svetsning av topparna på bak dämparna.

Allt som allt om jag inte minns fel kostade det mig 6000kr inkl dämparna o fjädrarna o då var det seriöst gjort.

har du någon erfarenhet om byta olja och "göra biltema dämparna bättre?"

Nej tyvärr inte hmm

Jeep J20 (1978)
JM_R
18 december 2013 · 5 Inlägg

Bygg om till justerbar coilover. Finns ju billiga gör de själv kit.. Lättare att hitta fjädrar med olika hårdhet då.
Annars upp med lädret.. Finns nog ingen som tillverkar bra och billigt.

Volkswagen bubbla "Boppe" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang