Saab 9-3 aero laddtryck?

Jockew93
17 december 2013 · 105 Inlägg

Tjenare har en saab 9-3 aero som går som den ska i bland och ibland inte.
när den går som den ska så slår den ifrån vid högt tryck den verkligen hugger till.
och annars går den på grund läge.

kan det vara mv:n som krånglar då eller?

BMW 525i e60 "bimmern" (2005)
Saab 9-3 Aero "Bettan" (2001)
Svampsaft559
17 december 2013 · 37 Inlägg

Hoppar över till din trådsmile
Är det så på alla växlar eller bara på 5an?
Har du en eftermonterad laddtrycksmätare så du ser vad den pendlar mellan?
Hade liknande problem att den laddade fullt ca 1.3 sen sjönk till 0.5-0.6 och det var någon slang som hade satt igen sig.
Ta bort dina poster i min tråd så hjälper jag din i denna så slipper det bli Off topic i den andra

Senast redigerat av Svampsaft559 (17 december 2013)

olof102
17 december 2013 · 342 Inlägg

Om magnetventilen går sönder brukar man bara få grundladd, det är dock väldigt ovanligt att den lägger av.

Kontrollera dom 3 slangarna som ansluts till MV:n, speciellt dom från tryckklockan och kompressorhuset på turbon, är där en spricka eller läcka på dessa resulterar det i att turbon tokladdar, tills laddtrycksvakten slår i.

Jockew93
18 december 2013 · 105 Inlägg

Jag har endast orginal mätaren till turbon. Ska kolla slangarna på rasten men de konstiga är ju att ibland när jag startar laddar den dåligt och ibland går den bra och när den väl går bra så slår den ifrån vid fullt tryck. Och jag vet ju inte riktigt hur en Aero ska gå då de är den första jag äger

Saab 9-3 Aero "Bettan" (2001)
BMW 525i e60 "bimmern" (2005)
Mazdakillen Motormontör
18 december 2013 · 437 Inlägg

Följer denna tråd, har ungefär samma problem på min 9-3 ltt.
Min hugger till så att numera står det Saab Scania i pannan på mig big_smile
Däremot tror jag inte heller på magnetventilen eftersom min inte har någon sådan.
Hur ofta hugger din till?
Min hugger vid ca 4000 rpm men ibland har den inte gjort det alls.
Dock finns inga felkoder.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Mazdakillen Motormontör
18 december 2013 · 437 Inlägg

olof102 skrev:
Om magnetventilen går sönder brukar man bara få grundladd, det är dock väldigt ovanligt att den lägger av.

Kontrollera dom 3 slangarna som ansluts till MV:n, speciellt dom från tryckklockan och kompressorhuset på turbon, är där en spricka eller läcka på dessa resulterar det i att turbon tokladdar, tills laddtrycksvakten slår i.

Slang från kompressorhuset, menar du den som laddluften går till IC??

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Jockew93
18 december 2013 · 105 Inlägg

De blir när turbon laddar fullt. Och med slangen till kompressorhuset menar han den som går från mv:n till turbon skulle jag tro

Saab 9-3 Aero "Bettan" (2001)
BMW 525i e60 "bimmern" (2005)
Mickius
18 december 2013 · 4 670 Inlägg

Det ni känner är laddtrycksspärren. Kolla slangar, om mv känns ok. På 9000 brukar wg bli slapp vilket leder till svaj o laddtrycksspärr

Jockew93
18 december 2013 · 105 Inlägg

Slantarna var hela och fina

BMW 525i e60 "bimmern" (2005)
Saab 9-3 Aero "Bettan" (2001)
antiXxJohansson
18 december 2013 · 13 Inlägg

Det finns mycket som gör att det kan bli så, kolla dumpen med en vacuum pump för att se så den öppnar och stänger rätt, kolla alla tryckslangar, magnetventilen har svårt för att gå sönder så det brukar inte vara det men de finns en chans,  Wastegaten som Japs-micke skrev, men första att göra är att kolla över alla slangar, det är det vanligaste, plocka ut dem, plugga ena sidan och blås (ett lätt alternativ), är det saabs original slangar så vet jag att dem gillar att torka och få sprickor!

Jockew93
19 december 2013 · 105 Inlägg

Aa ska kolla dump å wastegate så får vi se fall de är några problem där

BMW 525i e60 "bimmern" (2005)
Saab 9-3 Aero "Bettan" (2001)
olof102
19 december 2013 · 342 Inlägg

Mazdakillen: Eftersom din bil inte har elektronisk styrning av turbotrycket kan felet "bara" ligga i 3 möjliga saker.

Turbon i sig (förslagsvis spricka i avgashuset eller wastegaten)
Slangen som ansluter kompressorhus med tryckklocka
Tryckklockan

Hade jag varit du hade jag bytt slangstumpen som sitter på turbon först, en spricka i den resulterar i att turbon laddar tills den når 1,54 bar. Då säger sprutet ifrån och bryter bränsletillförseln till motorn.

Ps. slangen ska bara 6mm invändigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang