Volvo 940 prestanda

MolleCom Jägare
21 december 2013 · 97 Inlägg

Tjabba, har fått en 940 ltt av min käre far eftersom han själv bytt bil.
Har redan en brukis så tänkte då bygga något kul av denna! Bilen har gått 32k lugna mil, tänkte då höra hur mycket till renovering man måste göra om jag vill göra dessa ändringar!

-Byta till en ställbar WG 0,8 0,9 bar. ev kanske 16t?

-Sportluftfilter (lär väl nte spela nån roll men men ville bara skriva de smile)

-3 Tums från turbo

-Chippa

-Andra förslag?

Men om de vore så att jag ville byta till annan turbo samt spridare och försöka landa på 300 hk vad borde göras då i renoverings väg?

Sen låda, tror ni att m90 original räcker till?

Riktiga män kör otonat
david850
23 december 2013 · 331 Inlägg

Hej!

Låter som en bra början iaf. Spridare och turbo osv gör ju några hästar absolut. M90 hänger med ,dock en uppgraderad koppling behövs. sachs 712 tryckplatta är fin och räcker långt. Kör du med allt de har du över 220 hästar iaf. Sen en kam skulle jag satsa på. Orignalkammen klassas knappt som en kam utan mest som en " runt ickelyftande mojäng)

Kör på!

Mvh Grabben

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
MolleCom Jägare
23 december 2013 · 97 Inlägg

Ja men tror du att jag måste renovera motorn för den effekten?

Riktiga män kör otonat
david850
23 december 2013 · 331 Inlägg

Skall väll inte behövas:) Kanske en toppackning hade vart gött o ha bytt om den inte skulle vara bytt men.

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
Mickius
23 december 2013 · 4 670 Inlägg

Finns ju mängder med recept för att nå 300hk.

Renovering är ju alltid bra o h-profil en vettig uppgradering. Inget måste men oftast vill man ha mer effekt rätt snart o då är de ju skönt att botten är byggd för detta! Kostar ju kaffepengar till b230 oxå

Enchzzz
23 december 2013 · 347 Inlägg

Har runt 300 hästar i min bil så kika vad jag har för grejer i. Kör just nu med helt standard motor och med en a kam och det har hållt för mig. Gäller att ha koll så den får tillräckligt med bränsle bara. M90 orginal höll då för mig men bytte till bmw låda istället och det gjorde bilen bra mycket roligare då lådan är mer tätstegad.

MolleCom Jägare
23 december 2013 · 97 Inlägg

Okej, tänkte att en renovering är ett skapligt jobb ändå! Men ett topp packning kan vara värt att byta?
Annars kan jag ju göra den mer lindringa effektökningen nu med bara bytt topplocks packning och sedan ta den tyngre trimmingen till nästa vinter när man får gott om tid på sig att renovera och spara lite pengar smile
Men H profil kolvarna är låg komps kolvar eller?

Riktiga män kör otonat
MolleCom Jägare
23 december 2013 · 97 Inlägg

Men vet ni om man vill turbo konvertera en sugis om man kan ta alla turbo prylar, alltså turbo downpipe kylning etc etc från en annan med turbo och bara sätta dit?

Riktiga män kör otonat
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang