polisen provoserar fram brott?

Alecci
30 april 2007 · 2 014 Inlägg

LazerHawke:

Det är tillåtet att köra om hur/när/var du vill så länger du inte bryter mot lagar och förordningar. Det är alltså tillåtet att köra om en om ligger i 60 km/h på 90-väg trots att där finns plåtpoliser, såvida din egen hastighet aldrig överstiger 90 km/h.

Finns både för- och nackdelar med detta... En snabbare omkörning är ofta säkrare så länge föraren av den omkörande bilen kan behärska situationen. Men var drar man gränsen? Det är knappast så att omkörningar i 100 km/h + tillåten hastighet är särskilt vettigt (extremfall för exemplets skull), och polisen kan ju knappast utföra kompetensprov på samtliga de stannar för hastighetsöverträdelse vid omkörning.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Ena Colaberoende
30 april 2007 · 1 219 Inlägg

Jag hade bara problem med polisen i början när jag fick mitt körkort och det var ju ett bra tag sedan. Nu är dom faktiskt grymt trevliga mot mig.
Man blir ju bemött på samma sätt som jag bemöter dom.
Jag skulle inte vilja byta jobb med dom. efter att ha lyssnat på Polisradio en helg så tycker jag bara synd om dom för all skit dom är med om.

/Ena

bernersennen
30 april 2007 · 70 Inlägg

Tycker dock att trafiksäkerhetsverket som bestämmer våra hastigheter skulle kunna tänka lite mer logiskt, än t.ex höja till "hela" "120" på vissa vägsträckor där det redan idag snittas på säkert 120-140!
Många av våra vägavsnitt ( E-4 E 6-an) håller betydligt högre säkerhet än t.ex Tyska autobahn på många ställen.
Är själv inte för "helt fri fart", det skulle många av oss svenskar inte klara av, speciellt inte de som ligger i 100 i vänster körfält  på E4-an, men lite nytänkande från ovanstånde "verk" skulle nog inte skada!

Figgy
30 april 2007 · 157 Inlägg

Vad gör inte staten för lite extrapengar???

BMW 735i (1996)
BasiC
2 maj 2007 · 41 Inlägg

Jag bor i Stockholm ( Hässelby ) , Volvo, Saab, Chrysler är nog dom vanligaste, sen har jag själv blivit stoppad av en honda och en kompis blev stoppad av en cadillac... så jag gasar inte på för det mest, prövotid hehe big_smile

Akka
3 maj 2007 · 1 174 Inlägg

Ibland provoserar dom nog fram smile

Markus_C Kart & Mätningstekniker
3 maj 2007 · 701 Inlägg

Såg en Toyota Land Cruiser med blåljuset blinkandes på E22 här om dagen. Blev ganska så paff. Men 2 min tidigare hade jag mött en Chevrolet Van som var målad vars lampor också blinkade.

jonesono Personal- och beteendevetare
3 maj 2007 · 1 082 Inlägg

LazerHawke skrev:
är det förbjudet köra om fegisar som ligger i 60 på en 90-väg pga att där e kameror??

är det 90 så tycker jag man kan hålla det men är väglaget dåligt sikten dålig så visst då kan man ligga lägre i hastigheten... men inte annars det gör en bara irriterad...

men dock när det är fri sikt bra klart väder bra väglag etc då kan man gott å väl ligga i 90!

Kör om hur fort du vill, men kom inte och gnäll om du får en bot. Ligger någon i 60 på 90 väg borde man väl kunna ta sig förbi lagomt, förutsatt att det inte kommer mötande.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
carnageman Rallyförare
3 maj 2007 · 1 075 Inlägg

Snutarna har ingen rättighet att överskrida fartgränsen...
...Enda undantaget är vid utryckning. Annars begår dom en olaglig handling och riskerar dryga böter samt att bli av med kortet. Den stora frågan är vem som skall stoppa dom?
Eftersom poliskåren är korrupterad så lär ingen snut stoppa dom, däremot kan man ligga efter och filma ekipaget+en hastighetsmätare som mäter med GPS och sedan stanna när polisbilen stannar och filma föraren för att sedan dunsta illa kvickt...
Och sedan låter man kompisen göra polisanmälan, Sveriges lag har ingen angiveriplikt så kompisen behöver inte säga att det var du som körde efter... (och körde för fort...)

Decibel skrev:
Brottsprovokation att köra snabbt efter vägen, har ni småknattar någon allmän skyldighet att haka på så fort någon kör förbi er? isåfall kan ni gott ta böterna också.
Polisen har nog bättre för sig än så.

Senast redigerat av carnageman (3 maj 2007)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang