Köpa billjud! BEHÖVER HJÄÄLP!

_Jonex_ Byggare Behm
24 december 2013 · 562 Inlägg

Ang. kabeln..  Sist jag skulle köpa 35 mm2 kabel på Biltema så fick dom behålla grejerna.
En vanlig 20mm2 kabel hos den lokala ljudgubben hade grövre kärna än biltemas 35mm2. Räknar biltema med det tjocka höljet runt också då.. Löjligt i jämförelse iaf.   Fan vet men deras kablar kan dom behålla.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Fjong
24 december 2013 · 1 494 Inlägg

_Jonex_ skrev:
Ang. kabeln..  Sist jag skulle köpa 35 mm2 kabel på Biltema så fick dom behålla grejerna.
En vanlig 20mm2 kabel hos den lokala ljudgubben hade grövre kärna än biltemas 35mm2. Räknar biltema med det tjocka höljet runt också då.. Löjligt i jämförelse iaf.   Fan vet men deras kablar kan dom behålla.

Grovleken på kabeln (kvadraten) mäts väl på kärnan? smile Annars hade dom siffrorna bara varit bullshit ^^

eki_93
24 december 2013 · 84 Inlägg

Fjong skrev:

eki_93 skrev:

Fjong skrev:

Om det är koppar eller inte ser du på färgen på trådarna men som jag sa så kan det vara svårt att se om trådarna är förtennade men det tror jag inte att dom är. (man förtennar ytan för att förhindra att den oxiderar å ger sämre kontakt).

När det står 2st 35mm2 å 1st 50mm2 så menar dom att det finns tre infästningar på varje polplint och två av dom är för 35mm2 kabel och en är för 50mm2 kabel smile

tack å mkt ! duu hjälper mkt kondensator basen?

Beror ju på va du har för grejer i bilen men en kondensator är ju till för att hjälpa till lite i kraftiga basslag där du annars får en dip då inte batteriet riktigt klarar ge så mkt ström. Vad hade du tänkt ha för batteri därbak? Sätter du ett litet batteri som klarar ge ut mkt ström så kanske det är bättre än en kondring men vågar inte svara på det.

min främre batteri ligger nu på 62 amper jag tänkte har batteri på minst 70 amper men läste på garaget att man ska ha samma batteri i bak som i fram..  eller vad tycker du ?

Fjong
25 december 2013 · 1 494 Inlägg

eki_93 skrev:

Fjong skrev:

eki_93 skrev:

tack å mkt ! duu hjälper mkt kondensator basen?

Beror ju på va du har för grejer i bilen men en kondensator är ju till för att hjälpa till lite i kraftiga basslag där du annars får en dip då inte batteriet riktigt klarar ge så mkt ström. Vad hade du tänkt ha för batteri därbak? Sätter du ett litet batteri som klarar ge ut mkt ström så kanske det är bättre än en kondring men vågar inte svara på det.

min främre batteri ligger nu på 62 amper jag tänkte har batteri på minst 70 amper men läste på garaget att man ska ha samma batteri i bak som i fram..  eller vad tycker du ?

Är inte så påläst om det här med batterier tyvärr sad Men vad jag vet så ska det va en fördel med likadana batterier lika pga belastning å sånt skulle jag tro. Det finns trådar här på forumet som förklarar å beskriver hur man ska gå till väga med inkoppling å olika batterier å grejer, läs dom smile

eki_93
31 december 2013 · 84 Inlägg

Hej igen big_smile kunde ej låta vara och inte beställa 6x9 pionner som kostar 187 kr.. så tänkte köpa mig nu en 4 kanal slutsteget, och min fråga är eftersom kommer ha 6 högtalarna, hur ska jag koppla 4 högtalarna på 2 kanal? men vill  ej gå ner till 2ohm utan vill att det ska spelas på 4ohm.. ska jag koppla ++ och -- eller hur kan man koppla de bäst ? Hälsningar smile)

mb_pucken
31 december 2013 · 5 087 Inlägg

++ och -- ger 2 ohm, Du kan ej koppla 2 stycken 4 ohms högtalare på samma utgång och få 4 ohms belastning på steget smile 2 eller 8 ohm är de som gäller smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
eki_93
31 december 2013 · 84 Inlägg

mb_pucken skrev:
++ och -- ger 2 ohm, Du kan ej koppla 2 stycken 4 ohms högtalare på samma utgång och få 4 ohms belastning på steget smile 2 eller 8 ohm är de som gäller smile

Hmm okaaj men kan jag köra fram högtalare på 4ohm och bakre dem 4 högtalarna på 2ohm? självklart om steget klarar?

eki_93
31 december 2013 · 84 Inlägg

Om min stereo klara mellan 4 och 8 ohm och jag kopplar på stereo 4 högtalarna och får ut 8 ohm kommer detta gå ihop ? fast stereo är stabil i 4 ohm ... ?

Fjong
1 januari 2014 · 1 494 Inlägg

eki_93 skrev:
Om min stereo klara mellan 4 och 8 ohm och jag kopplar på stereo 4 högtalarna och får ut 8 ohm kommer detta gå ihop ? fast stereo är stabil i 4 ohm ... ?

Du behöver inga 6*9or köp ett bra kitsystem fram å ett par koaxiala i bakdörrarna om du vill ha ljud där å sen kör du det på ett bra 4 kanal steg smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang