Volvo S70 GLT - Effektoptimering?

badassmotherfucker
29 september 2009 · 42 Inlägg

Finns det något sätt (förutom ett motorbyte) som gör att man kan få ut mer effekt ut en Volvo S70 GLT med en originaleffekt på drygt 170Hk/220Nm?

TurbOla Reservdansk
29 september 2009 · 6 271 Inlägg

Chippning, vilket kanske ger 10hk extra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Driven08
6 januari 2014 · 152 Inlägg

Är lite nyfiken så fyller i några frågor i denna gamla tråd hoppas det är ok. Att dessa frågor inte är ekonomisk försvarbara är jag helt medveten om så det lämnar vi smile

Volvo S70 GLT har org 170hk. Och enligt chip till denna så ska man få 188hk?  Sedan 2,5" system från katten och bak.  För att få lite mer kött på bena ger ett 2,5" system från katten något i effekt väg på sugmotorer? (1hk ger mer effekt) ni förstår min poäng där.

Vad ger ett full flödes avgassystem med racekatt (miljöns skull) med extraktor rör på dessa bilar? Vad är det som är "restriktivt" ?

Är helt ny på detta med sugtrimning men det är den vägen jag vill välja att slå in på. Så turbo trimning är inget alternativ ni som föreslår det pga penga mässigt smile sen är det ju givet att ju mer effekt (dvs ärliga hk) så kommer det kosta ordentligt.

Men min tanke är att bilen ska uppgraderings mässigt ha

- Chip
- Avgassystem 2,5 efter katt
- Race katt
- Sportluftfilter
- uppgraderade kamaxlar
- Helsats avgas
- Extraktor rör


I den ordningen hade jag tänkt ta det.

Hoppas på intressanta och långa diskussioner " !

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
turbodeath
6 januari 2014 · 2 452 Inlägg

du får ut med det du skriver där 200 hk,bara med ett chip så får du ut ca 18 hk samnt 30 nm mer,o det beror på hur bra motorn är skött med.men slänger du över dessa andra grejer med så kommer du till 200 hk med.det räcker med ett avgasystem bakom katen till 2,5,sen öppet filter samnt 3 tums spjället är ju inte alla som har 3 tums har man märkt.

döden kommer tillbaka
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2014 · 13 731 Inlägg

18hk brukar inte se lika skoj ut i en bänk..

fast 188hk är väll nya motorn som kom slutet 99 med elektroniskt gasspjäll.
där man även får ut 188hk ur 140hk

hur som helst blir dom inte speciellt mycket piggare.

åkt med både en v70n och s60 med 140hk sugis som blivit chippade visst går dom markant bättre men på tok för trötta oavsätt..

det som behövs är agresviare kammar för att det ska börja hända något.

jag personligen skulle fixa högre komp i maskinen mappa för e85 och några riktiga kamaxlar

det bör sluta runt 200-220hk utan allt för mycket mek

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mickius
6 januari 2014 · 4 670 Inlägg

Driven08 skrev:
Är lite nyfiken så fyller i några frågor i denna gamla tråd hoppas det är ok. Att dessa frågor inte är ekonomisk försvarbara är jag helt medveten om så det lämnar vi smile

Volvo S70 GLT har org 170hk. Och enligt chip till denna så ska man få 188hk?  Sedan 2,5" system från katten och bak.  För att få lite mer kött på bena ger ett 2,5" system från katten något i effekt väg på sugmotorer? (1hk ger mer effekt) ni förstår min poäng där.

Vad ger ett full flödes avgassystem med racekatt (miljöns skull) med extraktor rör på dessa bilar? Vad är det som är "restriktivt" ?

Är helt ny på detta med sugtrimning men det är den vägen jag vill välja att slå in på. Så turbo trimning är inget alternativ ni som föreslår det pga penga mässigt smile sen är det ju givet att ju mer effekt (dvs ärliga hk) så kommer det kosta ordentligt.

Men min tanke är att bilen ska uppgraderings mässigt ha

- Chip
- Avgassystem 2,5 efter katt
- Race katt
- Sportluftfilter
- uppgraderade kamaxlar
- Helsats avgas
- Extraktor rör


I den ordningen hade jag tänkt ta det.

Hoppas på intressanta och långa diskussioner " !

Du skriver att turbo ej är aktuellt pga pengar? Du är medveten om att sugtrimma är bra mycke dyrare än överladdning?

JimBo__
6 januari 2014 · 1 804 Inlägg

Har hört att man kan räkna på ca 1000kr per häst när man sugtrimmar smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
turbodeath
6 januari 2014 · 2 452 Inlägg

sen får man räkna så här ,hur mycket kan han göra själv,behöver inte bli så dyrt om han kan göra en del jobb själv med...

döden kommer tillbaka
Driven08
6 januari 2014 · 152 Inlägg

Jag tackar för alla intressanta svar som inkommit smile Hur är det med extraktor rör på S70 glt när börjar orginal bli "flaskhals" eller finns det någon effekt att hämta där?

Angående att det lät som att jag tyckte turbo inte var aktuellt pga kostnaden är fel. Det var inte så jag menade wink . Enligt mig är det en charm med sug motor trimning. Jag är inte ute och vet att jag inte kan vara ute efter mer än 200 ärliga hk vid denna bilmodell. 

Har läst så många trådar som gäller just sug motor trimning att alla skriver "lägg ner det och skaffa turbo" Vilket i vissa fall är befogade om man tror att man kan få 30-40hk för 3000-5000kr som en turbo chippning ger.

Men tillbaka till tråden. Finns det något belägg/ ungefär vad/hur mycket ger ett 2,5" system efter katt?

Jag här kunnig hjälp att få med montering och ihop plockning. smile

Att byta till en Wallbro 255l/h bränslepump kan det ge något? Som sagt 1hk är en vinst wink

Senast redigerat av Driven08 (6 januari 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang