BMW M3 E46 -TIME-ATTACK- by Schmiedmann Motorsport

Ett projekt där syftet är att bygga en riktigt snabb time-attack bil som fortfarande är väglaglig.
  • 102 Följare
  • 251 893 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 januari 2014
kristianm
5 april 2013 · 85 Inlägg

Såg bilen på Elmia - awesome!

Schmiedmann
12 maj 2013 · 473 Inlägg

Då var det dags att skriva racerapport från första deltävlingen i Timeattack-serien som var på Rudskogen igår 11/5.
Tyvärr så är jag inte på mitt absolut bästa humör när jag skriver detta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9344/9344-9bd374821c8df60d9d907e38da7b260b.jpg

Det har varit en extremt hektisk tid det senaste.
Bilen har krånglat, det har varit mycket kvar för att få den redo för race.
Den senaste veckan så har jag, flera vänner och anställda hjälpt till för att få bilen redo.
Vi fick ordning på kopplingen till slut och kunde fortsätta med de andra saker som behövde fixas innan första tävlingen.
Planen var att bilen skulle in på mappning igen på fredag morgon och sedan hämtas därifrån och köras direkt till Rudskogen fredag kväll.
Det var verkligen precis så att vi fick ihop det men vi fick in bilen till mappning och vi hämtade den igen fredag kväll precis enligt planen.
Kompressorfästet visade sig sitta lite för långt in mot motorn så remmen slet snett och höll på att gå av helt när vi hämtade bilen från mappningen.
Jag funderade när jag var på väg till Norge och bestämde mig för att plocka ner fästet och försöka hitta distanser i rätt tjocklek för att få ut fästet lite.

Så efter förarmötet på lördag morgon började jag skruva isär allt.
Det gick som tur är hyfsat snabbt men jag missade båda träningarna tyvärr.
Jag flyttade ut fästet 2mm med vanliga brickor, satte på en ny rem och nu så låg remmen rätt.

Kval 1
Till kval 1 så var bilen alltså körklar och jag begav mig ut på banan för första gången (någonsin).
Tyvärr så hände något vid 7000rpm märkte jag och bilen verkade inte få ordentligt med bränsle.
Jag fick köra och växla vid 6000rpm och då fungerade det bättre.
Efter 2 varv fick jag teknisk flagg vid huvudposteringen och samtidigt så bolmade det in rök i kupén.
Jag svängde omedelbart av banan och parkerade då jag trodde att det var ett oljeläckage någonstans.
Det visade sig att jag fick teknisk flagga för att jag glömt montera transpondern...
Jag var så upptagen med att få bilen körklar så jag glömde helt av detta.
Jag hade dock ett mindre oljeläckage också men inte så allvarligt.
När jag kom in till depån och öppnade huven så var det en koppling vid ventilkåpan precis över grenrören som hade tryckt ut olja.
Jag kände på skruven och den var inte jätte hårt åtdragen så jag antog att det var problemet, drog åt kopplingen ordentligt och gjorde mig redo för kval 2.

https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9344/9344-88c61d4987ebf8327d3aa9513f63474f.jpg

Kval 2
I kval 2 så började jag lära känna banan ordentligt.
Jag fick flera varv och bilen fungerade okej så länge jag växlade vid 6-7000rpm.
Jag lyckades ta mig upp till en 8.e plats i detta kvalet vilket kändes helt ok.
När jag kom in i depån igen och öppnade huven så hade det läckt olja igen.
Dock inte alls lika mycket men jag insåg att jag var tvungen att få tag på nya kopparbrickor till den kopplingen som läckte.
Kopparbrickor visade sig vara något som ingen hade trott sig behöva då det var helt omöjligt att få tag på.
Jag jagade runt en längre tid och frågade i stort sett alla i depån och till slut så fick jag tag på nya.
Jag bytte dessa och förberedde mig för kval 3.

https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9344/9344-11a34e6780a706d22159b73f31db4b34.jpg

Kval 3
Nu började det gå snabbt!
Jag klättrade upp till en 5:e plats i detta kvalet.
Jag skulle alltså ta mig vidare till final om jag bara kunde behålla min plats i Topp 8 Kvalet.

Topp 8 Kval
Sista kvalet innan finalen.
Min nuvarande ställning var 5:a.
Jag hade aldrig trott att jag skulle gå till final eftersom det var en helt ny bana och eftersom jag aldrig kört bilen innan med de nya modifieringarna!
Men jag fortsatte att klättra även i detta kvalet och kom på 3:e plats inför finalen!
Bästa tid här låg på 1:38:594 och var också min snabbaste tid för dagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9344/9344-4649310ce1df4c83f1ee56f90313b441.jpg

FINAL
När jag stod i line-up till finalen så såg jag hur riktigt tunga regnmoln närmade sig banan.
Regnet hade hängt i luften under hela dagen.
Jag hoppades verkligen att det skulle börja regna innan vi han komma ut på banan och inte under tiden vi var ute.
Eftersom bilarna släpps ut med ca 10 sekunder mellanrum så skulle 1:an ha ett bra övertag om han fick 20 extra sekunder på torr bana.
Om jag skulle ha en chans att vara med i fighten om topplaceringarna så hade det varit bättre med regn från start.
Det började inte regna innan utsläpp så jag visste att det troligtvis skulle vara första varvet som räknades.
Jag försökte att ha hyfsat tempo redan utsläppsvarvet och försökte få upp däcktemp så snabbt som möjligt.
När jag kom ut mot start/mål så var det full attack som gällde.
Det var allt eller inget helt enkelt.
Jag körde på så mycket det gick men däcktempen var inte helt optimal och det började duggregna in på halva varvet.
1:40:348 blev mitt snabbaste varv i finalen och det räckte till att behålla 3:e platsen.

Besvikelsen
När jag kom in i depån efter finalen och träffade mina vänner från NKM Motorsport så fick jag beskedet att jag tog 3:e platsen.
Jag kunde knappt vänta på att få ta emot mitt första pris i serien.
När vi väl gick bort till prisutdelningen så ropades namn efter namn upp.
När det till slut var min tur så ropades ett annat namn upp....
Det visade sig att ett "tekniskt fel" hade skrivit ut tiden från mitt avkylningsvarv som min bästa tid vilket inte stämde alls.
Jag fick alltså 10 sekunders påslag och hamnade på 4:e plats.
Eftersom vi följde live-uppdateringen på mobilen så kollade vi inte på tavlan vid huvudposteringen.
Eftersom vi inte såg lappen med de felaktiga tiderna på tavlan så lämnade vi inte in någon protest inom 10 minuter och blev därmed officiellt av med vår pallplacering.

Jag hade varit nöjd med min 4:e plats om det inte var så att jag körde 6 sekunder snabbare än 3:an...
Faktum är att jag hade varit nöjd med att bara få köra bilen några varv på träningen om det inte var så att jag tog mig till final och körde den 3:e snabbaste tiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9344/9344-d4d8d312fd57550884f158363e589a5a.jpg

Vi hoppas på bättre lycka nästa gång och vi kommer definitivt att kontrollera så att allt stämmer i fortsättningen...

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4
BMW M4 "Schmiedmann S4-R" (2014)
Schmiedmann
13 maj 2013 · 473 Inlägg

Fick bekräftat sent igår att vi fick 3:e platsen i alla fall!
Gött med bra start på säsongen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9344/9344-5cbf2dc206d6c29dad358ecfe7af231b.jpg

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4
BMW M4 "Schmiedmann S4-R" (2014)
SgtCrilly Hemmainstruktör
13 maj 2013 · 641 Inlägg

Schmiedmann skrev:
Fick bekräftat sent igår att vi fick 3:e platsen i alla fall!
Gött med bra start på säsongen smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/10/9344/9344-5cbf2dc206d6c29dad358ecfe7af231b.jpg

Vad bra att det löste sig, grattis till pallplatsen då!

Väldigt fet bil och imponerande bygge. Vingen och frontsplittern ser ju ganska groteska ut på en annors så vacker bil, men funktion före form är väll ända rätta för en racer. Synd att jag missade den på Elmia, är säkert än mer imponerande live.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Schmiedmann
4 juni 2013 · 473 Inlägg

Då var deltävling 2 avklarad.
Tyvärr inte jätte roligt resultat men vi kämpade ändå på bra måste jag säga.

Jag hittade kortslutningen till lambdasonderna till slut och fick det åtgärdat i sista sekund.
Vi åkte upp till Tierp och kunde inte annat än hoppas på att bilen skulle fungera ordentligt.
Helgen innan när vi var på Mantorp så gick bilen in i "protection mode" och vi hade ingen aning om varför.
Både på testkörningar innan och efter Mantorp-träffen så har bilen fungerat som vanligt.

Under träningen på Tierp så fungerade allt bra.
Bilen kändes bättre än någonsin.

Under kval 1 (filmen nedan) så började jag öka tempot lite och testa mig fram.
Det är väldigt få banor som det känns att man behöver växla ner till 2:an så jag ville inte göra det i början av ren ovana men till slut så insåg jag att jag var tvungen för att inte förlora tid.
Tyvärr så blev det inte mer än 2 varv jag hann köra lite mer aggressivt innan expansionskärlet delade sig på mitten...
När resultatet kom upp så hade jag den andra snabbaste tiden vilket var ganska otippat.
Jag kastade mig i skåpbilen och åkte bort till... ett köpcenter i Uppsala som säljer bl.a. bildelar ;-)
Jag tömde deras lager på epoxylim och åkte tillbaka till Tierp.
Vi limmade och tejpade kärlet men tyvärr så höll det inte tätt.
Efter det så försökte vi att smälta ihop plasten på kärlet men det var meningslöst tyvärr.
Efter kval 2 och 3 så hade vi halkat ner till 5:e plats inför top-8 finalen.
Men eftersom vi inte kunde köra så hamna vi automatiskt på 8:e plats.

Det är bara att kämpa vidare och hoppas att allt fungerar felfritt nästa deltävling smile

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4
BMW M4 "Schmiedmann S4-R" (2014)
Schmiedmann
2 oktober 2013 · 473 Inlägg

Mer mos smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9344/9344-5c22fc47a51ae75e1559fd8cba383907.jpg

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4
BMW M4 "Schmiedmann S4-R" (2014)
crille_hallden
7 januari 2014 · 28 Inlägg

Precis läst igenom tråden då jag börjat kika på en M3;a för lagom gata/bana kompromiss.

Nyfiken på kolfiberinsuget, måste ha missat info från mappningen?
Vad gav det med insuget/airboxen, avgas och ev. kammar?
Mappade ni med LMM? Vad blev kostnaden annars?

Är insuget från samma leverantör som säljer till Mk motorsport? Väldigt likt en av modellerna. Väldigt bra pris (strax över 10tkr) ni har, får jag säga...

Ps; inte helt omöjligt att man blir kund när det blir M#. Många sköna tusenlappar att spara på dina trial and error... ;-)

BMW M3 ESS "Track Addict Motor" (2009)
Schmiedmann
8 januari 2014 · 473 Inlägg

crille_hallden skrev:
Precis läst igenom tråden då jag börjat kika på en M3;a för lagom gata/bana kompromiss.

Nyfiken på kolfiberinsuget, måste ha missat info från mappningen?
Vad gav det med insuget/airboxen, avgas och ev. kammar?
Mappade ni med LMM? Vad blev kostnaden annars?

Är insuget från samma leverantör som säljer till Mk motorsport? Väldigt likt en av modellerna. Väldigt bra pris (strax över 10tkr) ni har, får jag säga...

Ps; inte helt omöjligt att man blir kund när det blir M#. Många sköna tusenlappar att spara på dina trial and error... ;-)

Vi körde faktiskt aldrig med kolfiberinsuget då vi istället bestämde oss för att köra med kompressor.
Du kan inte köra det insuget med original LMM om du inte bygger en egen adapter och sätter luftfiltret nere i fronten bakom dimljuset.
Har dock sett att det finns mjukvara för att köra med detta insuget utan LMM.
Annars är det map-sensor som gäller.
Men vi har även kolfiberinsug som fungerar med original LMM.
Jag kan inte svara på om det är samma leverantör som MK Motorsport men det tillverkas i Tyskland och är väldigt likt i alla fall ;-)

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4
BMW M4 "Schmiedmann S4-R" (2014)
crille_hallden
8 januari 2014 · 28 Inlägg

Adapter i alu./förstärka är inga konstigheter, "ni" har ju dessutom gjutit in uttag för LMM i tratten så handlar ju bara om en överföring med rätt diameter för att sätta filter eller dra rör vidare?

Sitter på jobbet och kommer inte ihåg det inledande i tråden... Körde du inte en del innan ni monterade kompressorn? Inte tävling på samma nivå men körde den. Mappade ni då utan LMM, vilket ju är görbart eller monterade ni en adapter?

Tack så länge

Senast redigerat av crille_hallden (8 januari 2014)

BMW M3 ESS "Track Addict Motor" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang