Kupefläkt Volvo 945.

aaby
17 januari 2014 · 23 Inlägg

Hej.

Jag har inget blås i kupén på Volvon, verkar som att fläkten går men de blåser inget. Det bara typ pyser ut luft.

Jag tycker att jag hör fläkten går bakom handsfacket. Bilen blir även normalt varm och det är riktigt med glykol i.

Finns det nån form av spjäll eller reglage som kan fastna eller något annat dylikt?

Med vänlig hälsning, Jocke

Volvo 145 "Polisen" (1969)
Enchzzz
17 januari 2014 · 347 Inlägg

Vet inte vad det är för fel men säg till om du behöver nåt till att fixa det. smile

aaby
17 januari 2014 · 23 Inlägg

Enchzzz skrev:
Vet inte vad det är för fel men säg till om du behöver nåt till att fixa det. smile

Okej, ska göra det Jens smile.

Kan eventuellt behöva en bättre begagnad kylare, har du nån? smile

Volvo 145 "Polisen" (1969)
YeahBitch
17 januari 2014 · 730 Inlägg

Jättelätt att byta fläkt på en 940! Men det kanske har hamnat löv eller liknande i rören så att ta isär strax efter fläkten kanske är värt ett försök!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
aaby
17 januari 2014 · 23 Inlägg

YeahBitch skrev:
Jättelätt att byta fläkt på en 940! Men det kanske har hamnat löv eller liknande i rören så att ta isär strax efter fläkten kanske är värt ett försök!

Ja har jag inte fattat helt fel så ska det vara väldigt lätt, men det verkar ju som fläkten går av det jag kan höra. Har dock inte monterat bort handsfacket för inspektion.

Det är något rör i motorutrymmet som är silverfärgat det är typ av kan de ha något med saken å göra?

Kan ta en bild imorrn ifall ni inte förstår pga min dåliga förklaring.

Volvo 145 "Polisen" (1969)
YeahBitch
17 januari 2014 · 730 Inlägg

Men ta bara bort handsfacket så sitter fläkten bara me 3 skruv! Lättare att ta lös den o kolla än att ta bilder o låta oss gissa smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
aaby
17 januari 2014 · 23 Inlägg

YeahBitch skrev:
Men ta bara bort handsfacket så sitter fläkten bara me 3 skruv! Lättare att ta lös den o kolla än att ta bilder o låta oss gissa smile

Såklart. Tänkte mest på det där röret i motorutrymmet gällande bilden. smile

Volvo 145 "Polisen" (1969)
Henkix
17 januari 2014 · 6 737 Inlägg

vad har du för anläggning? Ecc ,"manuell Ac" eller vanlig enkel utan ac?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
simlar
17 januari 2014 · 5 524 Inlägg

aaby skrev:

YeahBitch skrev:
Men ta bara bort handsfacket så sitter fläkten bara me 3 skruv! Lättare att ta lös den o kolla än att ta bilder o låta oss gissa smile

Såklart. Tänkte mest på det där röret i motorutrymmet gällande bilden. smile

Det röret är endast luftförvärmningen. Går mellan främre avgasrör och luftburk, på så sätt suger motorn in varmluft för att få upp temperaturen snabbare. Sitter även en ventil i luftburken med en bimetall som bestämmer hur mycket kall och varmluft som ska sugas in.
Har inget med luftflödet i kupén att göra.

Senast redigerat av simlar (17 januari 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
aaby
17 januari 2014 · 23 Inlägg

Henkix skrev:
vad har du för anläggning? Ecc ,"manuell Ac" eller vanlig enkel utan ac?

Är nog ecc tippar jag på, finns en AC knapp och så kan man ställa in typ fläkthastigheten å riktning på auto. Kanske är manuell AC dåra?. tongue

Volvo 145 "Polisen" (1969)
240bns
17 januari 2014 · 1 008 Inlägg

Om värmereglaget är graderat = ECC
Det är vanligt att vakumklockorna som styr de olika luftspjällen inte håller tätt, det sitter en drös av dessa runt värmepaketet.

Henkix
17 januari 2014 · 6 737 Inlägg

Är det detta värmereglage du har? http://forumbilder.se/images/ea020091025262a16.jpg

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
aaby
18 januari 2014 · 23 Inlägg

Henkix skrev:
Är det detta värmereglage du har? http://forumbilder.se/images/ea020091025262a16.jpg

Ja det är ett sådant smile

Volvo 145 "Polisen" (1969)
Henkix
18 januari 2014 · 6 737 Inlägg

aaby skrev:

Henkix skrev:
Är det detta värmereglage du har? http://forumbilder.se/images/ea020091025262a16.jpg

Ja det är ett sådant smile

Då kan du börja med o kolla felkoder o se vad den säger tongue
Det kan du göra via felkodsdosan i motorrummet, vet du inte hur man gör kolla på google finns massa där om det smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang