Trimchippning?

Bandi44
16 januari 2014 · 20 Inlägg

Undrar hur jag ser om bil är chipptrimmad eller bondtrimmad?Eftersom jag inte vet om en bil är bondtrimmad så har jag inte en aning om vad ordet innebärroll.Hoppas kunna få en bättre bild av det.En annan fråga vilken kan kan vara lämplig och ev grenrör om man har ett chipptrimmad Volvo 945 2,3 turbo?Plus vad för mellan tumme och pekfinger i hästar kan man tänka sig.Förstår att svaret blir svårt medtanke på allt är i relation till vad för typ av delar man kommer använda osv,mkt hypoteser.Men,inga direkt exakta siffror.Besitter inte mkt kunskap i ämnet och lyssnar mer än gärna på andra som kan mer än jag själv.Mvh Bandi

Senast redigerat av Bandi44 (17 januari 2014)

850grabb
18 januari 2014 · 756 Inlägg

för att se om bilen din är chippad,  så får du öppna bränsleboxen och kolla sitter på passagerar sidan precis nere vid dörren finns en kåpa där ta bort den, och skruva lös bränsleboxen och öppna och kolla,   sen  får du kolla om bilen har guldbox som är chippad med tändningschippet, den guldfärgade boxen sitter under rattstången!!  hoppas mitt svar var till någon hjälp  lycka till, och är det något är det bara höra av sig i pm, då jag håller på med chippning ,  PS  lägger till att om du inte har guldbox och boxen  under rattstången är svart,  då måste du köpa in en  guldbox för att kunna chippa med tändningschippet!

bor i förorten där man kör golare till skogen livet är som robin hood. Vet ni varför Audi går så dåligt ? För dom har kolvringarna i grillen istället för i motorn!
Volvo S60 T5 "Atm 400 paketet" (2005)
Volvo S60 2,4T "Under ombyggnad syns 2020" (2003)
Bandi44
19 januari 2014 · 20 Inlägg

Stort tack för hjälpen,ska kolla imorgon.Och om jag behöver mer hjälp så hör jag av mig igen.Stort tack igen.:-)

850grabb
19 januari 2014 · 756 Inlägg

Jajemän gör så smile

bor i förorten där man kör golare till skogen livet är som robin hood. Vet ni varför Audi går så dåligt ? För dom har kolvringarna i grillen istället för i motorn!
Volvo S60 T5 "Atm 400 paketet" (2005)
Volvo S60 2,4T "Under ombyggnad syns 2020" (2003)
Demmpa
19 januari 2014 · 329 Inlägg

850grabb skrev:
för att se om bilen din är chippad,  så får du öppna bränsleboxen och kolla sitter på passagerar sidan precis nere vid dörren finns en kåpa där ta bort den, och skruva lös bränsleboxen och öppna och kolla,   sen  får du kolla om bilen har guldbox som är chippad med tändningschippet, den guldfärgade boxen sitter under rattstången!!  hoppas mitt svar var till någon hjälp  lycka till, och är det något är det bara höra av sig i pm, då jag håller på med chippning ,  PS  lägger till att om du inte har guldbox och boxen  under rattstången är svart,  då måste du köpa in en  guldbox för att kunna chippa med tändningschippet!

det kan även vara en "vanlig" box, men då byter man in den, så löder tex (bsr) in chippet,
guldboxen kan du chippa hemma helt själv, och då byter du bara ut chippet som sitter där i, exakt som du byter chippet i en bränslebox till 940,

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
TobbeTT
20 januari 2014 · 948 Inlägg

Original turbogrenrör i 940t räcker långt så behöver ej bytas. S k bonntrimm brukar väl vara höjt laddtryck(antingen schimsa ut wg klockan eller pysventil) utan att direkt kompensera med bränsle, alltså chip.
Ska man köra med original turbo är det ingen idé att chippa tändningsboxen, räcker långt med ett bränslechip. Men skaffar man ett riktigt bränslechip, justerbar wgklocka och ett laddtryck runt 1-1.2bar så ger det c:a 190-200hk. Sen kan det ju även vara en idé att kolla så den är servad eller att man gör det själv, så som bränslefilter, stift, tändkablar, rotor, fördelarlock, luftfilter och olja och filter.

turbodeath
20 januari 2014 · 2 452 Inlägg

demmpa bsr löder inte in chip,dels tar det tid sen så måste du ha en såkallad dotterbrygga kostar lika mycket som att köpa en guldbox på skroten.....

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang