Hjälp med kondensator

dbgirl
12 januari 2014 · 17 Inlägg

Jag har bytt bil och därmed behövt flytta mitt ljud. Jag har kopplat exakt lika som i förra bilen
Från plus på batteriet, till konding och vidare till plus på steget. Jord från konding till karossen och därifrån till steget.
Men, kondingen startar inte, eller rättare sagt, den lyser inte som den gjort tidigare. Steget och basarna funkar

Vad kan detta bero på?

tujbo
13 januari 2014 · 5 852 Inlägg

Låter som kondingen har laddat ur. Vad är det för modell på den?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2014 · 13 742 Inlägg

laddade upp den innan du kopplade in?

iof kanske dom har inbyggd laddning dom med display och sånt strunt?!

brukar ta en 5watts lampa vid säkeringshållarn vid batterit och sätta ena sidan av kabeln på minusen på lampan och den andra på + på lampan när lampan slocknar är kondingen uppladdad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dbgirl
13 januari 2014 · 17 Inlägg

Nej, ingen speciell uppladdning innan. (har aldrig behövt göra det förr)
Kommer inte ihåg modell just nu, kan gå ut o kolla det sen. Men den är ca 5år gammal om jag inte minns helt galet

dbgirl
14 januari 2014 · 17 Inlägg

Ingen som vet vad felet kan vara?

Noiseprojekt
15 januari 2014 · 1 523 Inlägg

Du har inte missat att koppla in remotekabeln?

lighter22
16 januari 2014 · 436 Inlägg

om plus och minus är kopplat ordentligt  så ska kondingen gå igång så fort du börjar belasta den.

om inte så är den antagligen kaputt då är det bara att byta ut.

dbgirl
16 januari 2014 · 17 Inlägg

Har aldrig suttit remotekabel på den innan.

Ska kolla mer noggrant på den senare idag/imorgon och se om jag kan hitta något.

OM det nu är så att det behövs en remotekabel helt plötsligt, hur kopplar jag den?

Kan man mäta på något sätt annars? Hur?

Noiseprojekt
16 januari 2014 · 1 523 Inlägg

dbgirl skrev:
Har aldrig suttit remotekabel på den innan.

Ska kolla mer noggrant på den senare idag/imorgon och se om jag kan hitta något.

OM det nu är så att det behövs en remotekabel helt plötsligt, hur kopplar jag den?

Kan man mäta på något sätt annars? Hur?

Är det en vanlig kondensator utan powercap (display och strömblock)
alltså bara 2 "skruvar"?

lighter22
17 januari 2014 · 436 Inlägg

kolla inlägg #5811 på länk http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2728747

där ser du hur det ska kopplas om du har råkat koppla något fel

VipMartie
17 januari 2014 · 537 Inlägg

dbgirl skrev:
Jag har bytt bil och därmed behövt flytta mitt ljud. Jag har kopplat exakt lika som i förra bilen
Från plus på batteriet, till konding och vidare till plus på steget. Jord från konding till karossen och därifrån till steget.
Men, kondingen startar inte, eller rättare sagt, den lyser inte som den gjort tidigare. Steget och basarna funkar

Vad kan detta bero på?

Jag reagerar mest på det som är i fet stil i citatet.

Du har alltså dragit kondingens minus till en jordpunkt i karossen och sedan därifrån till steget.

Prova dra från jordpunkt i karrosen till kondingens jord/minus och därifrån vidare till steget istället...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
dbgirl
18 januari 2014 · 17 Inlägg

Det sitter bara två skruvar på kondingen. För man ska inte behöva ta av "kåpan" för att koppla väl?

Men, jag har nu kollat över alla kablar och kopplingar. Bytt ut lite fästen på kablarna som faktiskt inte såg helt okej ut. Fick den att starta (displayen började lysa och så började en diod(?) att blinka) Däremot blev det svagare efter en stund, men stängdes inte av (när jag stängde bilen) Verkar vara glapp vid + skruven, så den reagerar vid minsta mm man skruvar till/släpper.

Den lyste när jag gick ifrån bilen, så ska kolla igen lite senare om den slocknat ordentligt.

VipMartie
19 januari 2014 · 537 Inlägg

dbgirl skrev:
Det sitter bara två skruvar på kondingen. För man ska inte behöva ta av "kåpan" för att koppla väl?

Men, jag har nu kollat över alla kablar och kopplingar. Bytt ut lite fästen på kablarna som faktiskt inte såg helt okej ut. Fick den att starta (displayen började lysa och så började en diod(?) att blinka) Däremot blev det svagare efter en stund, men stängdes inte av (när jag stängde bilen) Verkar vara glapp vid + skruven, så den reagerar vid minsta mm man skruvar till/släpper.

Den lyste när jag gick ifrån bilen, så ska kolla igen lite senare om den slocknat ordentligt.

Inte riktigt med på vad du menar med två skruvar... antar att du redan vet att det sitter + och - på kondingen?

Helt riktigt, du ska inte behöva lossa skyddskåpan för att koppla något undertill, men det beror ju förstås på vad du har för konding?

Din tidigare beskrivning tolkade jag som att du hade kopplat slutsteg och kondingen parallellt, alltså att du hade dragit en kabel från jord till kondingen och ytterliggare en annan anslutning från jord till slutsteg...

Det jag försökt förklara är att kondingen skall alltså ligga mellan jord och slutstegets jordanslutning.

Eftersom du nämnde display så antar jag att du har voltmätare inbyggd? Vad visar den för siffror?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
dbgirl
20 januari 2014 · 17 Inlägg

VipMartie skrev:
Inte riktigt med på vad du menar med två skruvar... antar att du redan vet att det sitter + och - på kondingen?

Helt riktigt, du ska inte behöva lossa skyddskåpan för att koppla något undertill, men det beror ju förstås på vad du har för konding?

Din tidigare beskrivning tolkade jag som att du hade kopplat slutsteg och kondingen parallellt, alltså att du hade dragit en kabel från jord till kondingen och ytterliggare en annan anslutning från jord till slutsteg...

Det jag försökt förklara är att kondingen skall alltså ligga mellan jord och slutstegets jordanslutning.

Eftersom du nämnde display så antar jag att du har voltmätare inbyggd? Vad visar den för siffror?

MVH / Martie

Ja, det är + och - jag menar med skruvarna. (det är ju skruvar?)

Jag har flyttat kablarna så de ska stämma överens med det du skrivit.

När displayen lyser så har den visat mellan 11.5 och 14.2. Men det är där mitt problem ligger just nu, att endera så lyser displayen hela tiden eller så lyser den inte alls hela tiden. Den reagerar när man rör skruvarna (+ och -) Har ett svagt minne av att den gjorde så en gång tidigare, men att jag fick ordning på den då. Men nu har jag provat att skruva åt hårdare eller släppa lite. Men det är endera eller.

Hoppas någon förstår min beskrivning

lighter22
20 januari 2014 · 436 Inlägg

då är det glapp i den.

om det sen siter i kretskortet eller någon annan stans är svårt att svara på.

men det är bara att se över skruvarna och kopplar och hoppas att du hittar vart den glappar aninars är det bara att byta ut.

dbgirl
20 januari 2014 · 17 Inlägg

okej, då får jag göra en genomgång på den och hoppas på det bästa

MammDiin
20 januari 2014 · 2 019 Inlägg

Kanske så att du dragit åt skruvarna för hårt och den tagit skada?

Och den ska kopplas parallellt. Men man kan dra vidare plus och minus på kondensatorn direkt till steget, för att få den så nära steget som möjligt och klara sig med mindre mängd kabel.

VipMartie
20 januari 2014 · 537 Inlägg

Precis som du har fått i svar... det är då något som glappar, kanske bara voltmätaren?

Eftersom steget och basen fungerar så har du parallellkopplat, så där är det ju rätt.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang