Tips om upplägg på trim till A3 2.0TFSI

TomBjorklund VAGIS Car Club
21 januari 2014 · 1 093 Inlägg

Man läser och läser, men har man inte hållit på innan så smälter det ihop till slut.

Bilen: Audi A3 från 2005 med 2.0TFSI (200Hk org)
         3" från katten och bak
         i övrigt inga modifikationer

Så... kikar lite på steg 2 alt steg 3 på en gång, alltså i storleksordningen mellan 250 och 270Hk
Prismässigt skiljer det inte mycket med tanke på att jag idag redan har grövre från katten.

TMC tar 6999 för steg 3 och då krävs 3" framrör och min 2,25" efter katt
Vtech tar 8900 för sitt steg 2 som enligt dem ska ge 270Hk (orimligt om inget måste bytas va?)

I vilken ordning bör jag ta ett ev byte av framrör till 3" kontra mappning?
Tips på firmor som lämpligt kan utföra det i Västerås/Stockholms regionen?
och vilket av "steg 2" och "steg 3" som i slutändan ger ett bra resultat?

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Mack855
21 januari 2014 · 1 354 Inlägg

Nu är jag trött eller så skriver du lite luddigt men för att skrämma upp den motorn i 260-270 hästar så ska du ha grövre DP, ny soppa pump och så chiptrim/ omprogrammering av styrbox. Då är du upp i den effekten. Med ett chip och fetare DP så tror jag tyvärr inte att du kommer få den effekten. Ska du börja plocka mer så kommer du få byta koppling då du har samma koppling som S3an och dom börjar säga jag orkar inte mer lite över 300 strecket.

Angående Vtech's siffror vet jag inte om jag litar på dom, dock så har dom om jag inte nu minns fel en egen bänk så du kan se ifall deras siffror verkligen stämmer om jag nu som sagt inte minns fel. (Hade samma motor fast lite nyare modell)
Du har ju den Stertman's motorsport i nynäs också. Dom är jävligt duktiga och av min egen uppfattning är dom väldigt kunniga. Jimmy ger dig den infon och servicen du vill ha. Dom är lite dyrare men jag tycker dom är helt suveräna att ha att göra med.

Mappa behöver du inte göra om du går efter trimfirmornas trimsteg, det är mer ifall du börjar med egna experiment.

TomBjorklund VAGIS Car Club
21 januari 2014 · 1 093 Inlägg

Nej tanken är inte att att pipa iväg över 300.

så soppapumpen är begränsningen efter avgassystemet?
funderade mest på om man vågade lite på 270 utan att ha bytt något, men det lutar väl åt att byta DP i alla fall.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Mack855
21 januari 2014 · 1 354 Inlägg

Vissa firmor säger att det inte är en begränsning men jag skulle hellre ha en soppa pump som jag till 100% vet orkar leverera den soppan bilen vill ha för att kunna prestera som utlovat.

TomBjorklund VAGIS Car Club
22 januari 2014 · 1 093 Inlägg

Jo men det är klart att det är betydligt bättre!
Finns det något bra sätt att ta reda på vilken pump som passar?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Mack855
22 januari 2014 · 1 354 Inlägg

Det bästa är att låta trimfirman sköta det så blir det helt rätt!

soyd
22 januari 2014 · 1 853 Inlägg

Alla 2.0TFSI har samma sorts soppa pump monterade original. Det finns lite olika tillverkare i varierande prisklasser och kvalité.. Men det alla har gemensamt är att man byter ut vissa eller alla interna delar i pumpen mot starkare/bättre delar. Här är några exempel på tillverkar jag själv föredrar, i ordning efter vad jag personligen anser är bästa valet:

1 APR 8500kr (Pris från England)
2 HPFP UPGRADE - 6500kr (Pris från USA tull och moms inräknad)
3 LOBA Motorsport - 6100 (Pris från Tyskland)
4 Autotech Sport - 3500kr (Pris från England)
*Cirka priser just nu...*

APR är nya OEM pumpar med alla delar utbytta.

HPFP UPGRADE är nya OEM pumpar med de flesta delar utbytta beror på vilket steg du väljer hos dem.

LOBA Motorsport är en nya OEM pumpar med alla delar utbytta.

Autotech Sport Är en sats du köper med delar och uppgraderar din egen pump själv. Men de flest återförsäljaren kan montera in delarna i en ny OEM pump åt dig mot en summa på ca 2800kr.

Passa på att byta camfollowern i samma veva du byter pumpen bara, bäst är att i dags läget bara byta mot en ny OEM follower. Sedan ska man vara medveten om att i och med att soppa pumpen är uppgraderad så ökar slitaget på camfollowern, så den bör ses över vid varje oljebyte eller vartannat olje byte beror på vilken intervall man kör med. Men mist en gång per säsong i alla fall. Kör man med original followers så är det bra att alltid ha en extra hemma så man kan byta den om man ser att den som sitter där är för sliten..

Sedan vilken pump och när det rekommenderas att byta pump varierar mellan de olika firmorna. Men det är som sagt ingen nackdel att byta den oavsett vad som rekommenderas. Då bilen försöker att leverera den mängd bränsle som anses behövas hela tiden, så dellemmat blir ändra kan den leverera över hela registret eller inte... smile

/mvh soyd

Senast redigerat av soyd (22 januari 2014)

TomBjorklund VAGIS Car Club
22 januari 2014 · 1 093 Inlägg

Kalasbra svar, tack!
Får när det blir dags hur många pållar (Hk) som ska jagas in under huven till.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang