2338
Sök

Luktar varmt/bränt gummi (Typ) bak från en Nissan X trail

690 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
Hej.

Försöker jaga alla möjliga orsaker till att det kan lukta bränt/varmt gummi (ej däckspinn då)
Jag har på senare tid till och från börja känt att det luktar lite bränt gummi när man stannar... lukten försvinner ganska fort när man stannar och är därav lite svår att lokalisera så att säga.

Bilen är en Nissan X-trail 2.5 Bensin automat (4 stegad) -05

Det är ingen rök eller liknande och först tyckte jag att jag kände lukten mest höger bak, men har även senare känt den höger fram och vänster bak... så det bör alltså ha lite med vinden att göra samt att det försvinner ganska fort så fort man stannat och oftast efter man kört över 1 mil i landsvägsfart.

Jag har funderat på ifall det skulle vara någon anliggande broms eller handbroms, men ingen fälg eller ens skiva är speciellt varm och då borde det lukta även när man stannat bilen samt det går att snurra däcken utan problem.
Sen så har jag varit inne på multiremmen som jag nu ska byta ändå pga ålder och lite smågnissel vid hög belastning på AC/generator och styrservo på tomgång, men när jag stannat och öppnar huven luktar det inget och jag kan ju tycka att det borde lukta åtminstone lite under huven även om det kan dra undan fort.
Står man stilla med motorn igång luktar det inget, så det är då troligtvis något som sker under belastning eller färd och under bilen?
Har testat med AC både av och på utan skillnad..

Vad mer kan lukta just bränt/varmt gummi? Drivlina? Diffar? avgasrör?
Jag ska dyka under bilen i början av nästa vecka då jag har tillgång till smörjgropp och lyft, men kan vara tacksamt med tips och ideer om vad det kan tänkas vara.

Stort tack på förhand
Senast redigerat av AEN (21 januari 2014)

2 251 Inlägg
10 januari 2014
På båda våra tidigare Golfar har det varit den främre avgassystemsupphängningen som rostat sönder. Det gjorde att själva avgasröret vilade på upphängningsgummit. Satt strax bakom katten.

Varför det blev under färd berodde på att motorn då vrider sig lite i motorkuddarna när den belastas och gummit brändes.

Inspektera upphängningen samtidigt som du bänder i systemet. Du kanske har samma fel på Din bil.

hmm
Senast redigerat av Meaganeowner (10 januari 2014)

690 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
Det ska jag absolut kolla till... ska inspektera så mycket jag kan när jag är under... Avgassystemet från kat och bakåt är ganska nytt rostfritt och framför det är det självklart lite rostigt och trasigt på värmesköldar osv, men har inte anmärkt på att det skulle vara någon upphänging som var trasig... samt att bilen är ganska nybesiktigad så jag tycker dom bör ha sätt det i så fall... Men ska som sagt absolut kolla till dem...
Jag har tänkt tanken att det är något skit från biltvätten som satt sig på röret.. typ någon silikon flärp från borstarna... har för mig att detta kom efter förra tvätten i automat
Senast redigerat av AEN (10 januari 2014)

2 251 Inlägg
10 januari 2014
Besiktningen bryr sig inte om något fäste är trasigt... bara systemet är någotsånär tätt.

690 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
ok.
Bromsarna kan jag nog helt utesluta...
Luktade en del, mest underifrån höger sida i morse när jag stannade...
Kände på fälgar och bromsskivor och kunde lägga fingrarna på skivorna och dom var ej ens ljumna så det kan jag nog utesluta.

Finns det något från själva drivlinan / Kardan / diff / fördelningslåda som kan lukta gummi/Plast? Det är ju lite som varma bromsskivor lukten men det är inte från bromsarna och jag tycker inte det luktar varm olja

Det är ju en elektroniskt styrd koppling som sitter bak, men jag känner ju inte om den slirar och det luktar ej lameller... det är nog inte heller så att den hängt sig och driver hela tiden.. det skulle kännas om diffen var låst och bilen skulle nog varna för att systemet skulle vara överhettat samt att bränsleförbrukningen borde stuckit iväg rejält.  Tror inte att det ska vara något med den men man vet ju aldrig, men jag tycker bilen borde varna i såfall... jag menar den ska ju tom varna om man har för stor skillnad i rullomkrets på något däck och stänga av 4wd helt.

Kanske kan tilläggas att bilen gått 11600 mil om det nu gör någon skillnad
Senast redigerat av AEN (11 januari 2014)

690 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Kan inte hitta varför det luktar som det gör...
Har bytt drivremmen för säkerhetsskull, men det var ej den som skapade lukten.
Har synat allt som kan tänkas dofta varmt gummi eller plast men inget är varmt eller bränt. Avgassystemet sitter som det ska och alla sköldar, slangar och kablar.
Bromsarna ligger ej ann någonstans och allt är svalt.
Jag sniffade så gott jag kunde under bilen och det luktar definitivt bakifrån någonstans.... tyckte att det luktade som mest på eller i närheten av bakre ljuddämparen, men själva ljuddämparen liksom resten av avgassystemet är helt rent och ingen plast som bränt fast...
Kunde ej heller känna att något var varmt runt dämparen eller upphängningen...

Kände på bakre diffen/slutväxeln och den elektroniska kopplingen till 4wd systemet och den var småljumen men absolut inte varm.
Dock börjar jag fundera på en sak... avluftningen till både  diffen och elektrokopplingen  går upp någonstans i balken ovanför.. vet ej exakt vart den går ut i slutändan, men skulle det kunna vara något från diff eller elektrokoppling som luktar??
Som sagt det luktar ju inte som bränd olja (typ bränt kaffe typ) utan som varmt gummi/plast... som om jag skulle kört väldigt hårt typ... samt att varken diffen eller kopplingen var ju varm utanpå...

Någon som vet om dessa skulle kunna lukta på detta sätt och i såfall varför?
Det är dax för oljebyte i dessa nu om ett par hundra mil, men tycker ju inte att det bör lukta för det och i såfall borde det ju lukta gammal bränd olja om det var så illa eller???

Tack för all hjälp som går att få!

2 251 Inlägg
21 januari 2014
Jo men, kolla upphängningarna till avgassystemet, i framänden, en gång till. Jag menar som så att när motorn drar så ändras läget lite i upphängningen. Bänd ordentligt. Gummit ska inte kunna komma i kontakt med de heta delarna.
Inte bara titta!

690 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Har kollat det... Finns inget som kan ta emot där (såvida inte hela motorn slår en volt och lägger sig på tvären och sen hoppar tillbaka när man stannar... och sånt vrid har jag inte kan jag lova :-)
Sen så borde det ju lukta där då när man är under bilen sekunderna efter körning och inte från bakdelen av bilen :-)
Alla upphängningar och fästen är i bra skick!

Kan ju som sagt även tillägga att det förekommer inga missljud, vibrationer eller några varningssignaler... X trailen har ju en sensor på den elektroniska våta kopplingen som slår ifrån den om den skulle överhettas samt att det blinkar på instrumentpanelen... och det väl samma olja i den kopplingen som det är i bakre diffen skulle jag tro...

Är som sagt lite orolig att det skulle vara diffen eller elektrokopplingen... men vet ej riktigt hur den skulle lukta ifall det var något galet där...
Senast redigerat av AEN (21 januari 2014)

72 Inlägg
21 januari 2014
Du har inte monterat på vinterdäcken, kan ju faktiskt komma från däcken - tänker på gummiblandningen, har haft sådana däck som luktar när man stannar o folk tror att man kört som en idiot...

690 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
Nä däcken satt på nästan 2 månader innan lukten kom.
det är rätt tryck och allt är som det ska i övrigt med däcken

54 Inlägg
21 januari 2014
Det kan vara saltvatten som kommer upp på avgasröret/ljuddämparna det kan lukta ganska illa/bränt

690 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
kan vara men det bör väl inte lukta just varmt eller bränt gummi?

690 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
Körde med 4wd automatiken av i går... alltså endast med framhjulsdrift eller mest med framhjulsdrift för den går tyvärr ej att slå av helt... dock så snurrar ju kardanen och elektro kopplingen ändå, men diffen belastas minimalt... även då luktar det fortfarande så det bör ej ha mef själva diffen att göra i allafall

72 Inlägg
22 januari 2014
Om inte någon tryckt in något i avgasröret som ligger där och smälter
så tror jag fortfarande att det är däcken, får väl köra en runda och
trycka näsan i däcket så fort du stannat, annars är det som du själv
skriver - inga fel eller varningar, ej heller vibrationer, då är det bara
att köra på, det kan ju faktiskt upphöra eller så händer något...

690 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
Det kommer som sagt inget från själva avgasröret... luktar knappt avgaser ens :-P
Om det nu vore däcken så borde väl samtliga däck lukta och i såfall efter lång körning...
Det luktar ju i hjulhuset, likväl som underifrån på sidorna och bak, men inte förknippat med själva däcket och nu kan vi tala om någon km körning i vinterväglag och då är ju däcket fortfarande kallt...

Helst så skulle jag ju vilja finna orsaken hellre än vänta på att det eventuellt går åt pipan... brukar bli dyrt att tänka så... speciellt om det skulle vara något med diff eller något sådant.

394 Inlägg
24 januari 2014
Hej.
Frustrerande när man inte hittar felet:/
Jag hade samma problem på en BMW jag ägde för några år sen, Det var stödlagret till kardanen som var dåligt och det sitter gummiupphängt på mitten. När lagret gick trögt så blev gummit varmt, och det luktade inte gott;)

Kolla stödlagret till kardanen, tror du har felet där:)
Lycka till//Stefan

690 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
Skulle kunna vara något... ska absolut kolla detta... tyckte dock inget var varmt eller luktade mot mitten av bilen (under), men jag ska absolut slå en kik på det igen.
Om det skulle vara det som är felet så bör det väl lukta lite precis vid lagret när man stannat? och även vara kännbart varmt på gummit och hållaren?

Det är som sagt ingen stark lukt av bränt gummi, utan mer som om man skulle hårtkört en bil ett tag med lite däcksläpp typ... så svårt att förklara lukter på ett bra sätt... men som sagt varmt gummi är det närmaste jag kan komma till.

Tack!
//Lars
Senast redigerat av AEN (24 januari 2014)

690 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
Hej igen...
Var/är ej stödlagret... luktar inget och den den är inte varm... lös med IR termomoeter och fick 11 grader på lagret, gummit och kardan intill lagret... och kan ju tänka mig att det mesta är uppvärmt av avgasröret som går intill.
Sen så luktar det absolut ingenting vid lagret... det enda stället som det luktar när man är under är långt bak ifrån bilen.
Tog tempen på det mesta men kunde ej få några höga temperaturer utöver avgassystemet då såklart... ingen plast eller gummi som var varmt... inget som såg konstigt ut... lite saltbeläggningar såklart men det får man ju räkna med på våra vintervägar

Sök