10 januari 2014
Trådstartare
Hej.
Försöker jaga alla möjliga orsaker till att det kan lukta bränt/varmt gummi (ej däckspinn då)
Jag har på senare tid till och från börja känt att det luktar lite bränt gummi när man stannar... lukten försvinner ganska fort när man stannar och är därav lite svår att lokalisera så att säga.
Bilen är en Nissan X-trail 2.5 Bensin automat (4 stegad) -05
Det är ingen rök eller liknande och först tyckte jag att jag kände lukten mest höger bak, men har även senare känt den höger fram och vänster bak... så det bör alltså ha lite med vinden att göra samt att det försvinner ganska fort så fort man stannat och oftast efter man kört över 1 mil i landsvägsfart.
Jag har funderat på ifall det skulle vara någon anliggande broms eller handbroms, men ingen fälg eller ens skiva är speciellt varm och då borde det lukta även när man stannat bilen samt det går att snurra däcken utan problem.
Sen så har jag varit inne på multiremmen som jag nu ska byta ändå pga ålder och lite smågnissel vid hög belastning på AC/generator och styrservo på tomgång, men när jag stannat och öppnar huven luktar det inget och jag kan ju tycka att det borde lukta åtminstone lite under huven även om det kan dra undan fort.
Står man stilla med motorn igång luktar det inget, så det är då troligtvis något som sker under belastning eller färd och under bilen?
Har testat med AC både av och på utan skillnad..
Vad mer kan lukta just bränt/varmt gummi? Drivlina? Diffar? avgasrör?
Jag ska dyka under bilen i början av nästa vecka då jag har tillgång till smörjgropp och lyft, men kan vara tacksamt med tips och ideer om vad det kan tänkas vara.
Stort tack på förhand
Senast redigerat av AEN (21 januari 2014)