Eget företag på fritiden, vad ska man tänka på?

EmilHammarlund
29 januari 2014 · 44 Inlägg

Jo, har extremt svaga funderingar på att starta typ ett företag att bara lägga lite tid på ibland och max tjäna några tusen om året. Just för att iden (än så länge rätt hemlig) är förbannat kul. Har räknat och kommer inte att gå minus iaf så då borde det vara rakt fram. Dessutom kul att ha ett företag. lol

Har besökt diverse hemsidor men ännu lite oklart om skatt och vilka andra kostnader som ev. finns? Något mer bra att veta? Är detta ens möjligt?

Kan säkert finna svaren om jag djupdyker ytterligare så det behöver ni inte känna er tvungna att svara på eftersom jag framförallt med denna tråd veta om det finns någon här som sysslar med något liknande? Kanske tips som passar just mig.

Tack på förhand!

Senast redigerat av EmilHammarlund (29 januari 2014)

Hamilton
29 januari 2014 · 8 873 Inlägg

Läs på skatteverkets hemsida om vad och hur du går tillväga.
Låter mera som en hobbyverksamhet med tanke på det du skriver.
Vilka kostnader du får beror helt på verksamheten.
Googla och du hittar massor av tips och råd.

Senast redigerat av Hamilton (29 januari 2014)

Fotograf på tierpidag.se
EmilHammarlund
29 januari 2014 · 44 Inlägg

Hamilton skrev:
Läs på skatteverkets hemsida om vad och hur du går tillväga.
Låter mera som en hobbyverksamhet med tanke på det du skriver.
Vilka kostnader du får beror helt på verksamheten.
Googla och du hittar massor av tips och råd.

Tack för tipsen!
Trodde inte Skatteverket hade hand om så mycket men hittade en del nyttigt där. Ska även kontakta dem för tips om detta blir aktuellt.
Hobbyverksamhet kanske är en klok start. Men företag är tuffare och känns mer rätt. lol Hmm...
Jag får nog kontakta Skatteverket för att få stenkoll på detta. smile

Senast redigerat av EmilHammarlund (29 januari 2014)

Hamilton
29 januari 2014 · 8 873 Inlägg

Ja skatteverket är riktigt bra att ha att göra med snabba svar och snabb handläggning är min erfarenhet.
Vilken form du ska starta avgörs till stordel av vilken omsättning du räknar med.

Senast redigerat av Hamilton (29 januari 2014)

Fotograf på tierpidag.se
cewee
29 januari 2014 · 349 Inlägg

Bara en nyfiken fråga, vad är det du tänkt arbeta med? smile

Mitt tips om du inte pysslat med någonting innan är att försöka få bra kontakt med en / flera personer som driver företag och hjälpa honom/henne, inte för att tjäna pengar utan för att lära hur det kan vara. Alla har sina egna tips för att driva runt saker och ting.

Det första jag tänker på när jag hör folk säga "jag har räknat ut att jag inte kommer gå minus"  Så har dom hittat exempelvis billiga iPhone laddare i kina för 10kr st och kan sälja för 50kr här i Sverige och tänker "Fan det är ju 40kr vinst, kanon!"

Nämner bara vissa saker som glömts bort i denna 40kr vinst teori:
Är leverantören pålitlig?
Är produkten pålitlig?
Hur många konkurrenter finns det som jobbar med samma sak?
Vem finansierar lokal? 
Vem finansierar internet?
Vem finansierar abonnemanget för dina samtal ?
Vad kostar det att köpa komplett utrustning för att kunna jobba? (Dator, skrivare, telefon, osv)
Vad ska du använda dig för fraktbolag och vad kostar det?
Vem sköter bokföringen? 
+ miljoner andra saker att tänka på.

Redan där börjar man kanske förstå hur många iPhone laddare man behöver sälja för att ha råd att driva runt företaget. Och då har vi inte pratat om diverse skatter, förmånsvärden och din egen lön.

Och där börjar nästa teori, har du TID att sälja så många iPhone laddare det krävs för att driva företaget?   

(jag vet ju inte alls vad du tänkt jobba med, detta tog jag bara som exempel som jag hört talas om)  Sen är ju allt helt beroende på vad för område du tänkt jobba med!

Avråder dig inte från att pröva, men tänk ordentligt innan du gör något beslut! smile

Senast redigerat av cewee (29 januari 2014)

Henrik-N
29 januari 2014 · 450 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Hamilton skrev:
Läs på skatteverkets hemsida om vad och hur du går tillväga.
Låter mera som en hobbyverksamhet med tanke på det du skriver.
Vilka kostnader du får beror helt på verksamheten.
Googla och du hittar massor av tips och råd.

Tack för tipsen!
Trodde inte Skatteverket hade hand om så mycket men hittade en del nyttigt där. Ska även kontakta dem för tips om detta blir aktuellt.
Hobbyverksamhet kanske är en klok start. Men företag är tuffare och känns mer rätt. lol Hmm...
Jag får nog kontakta Skatteverket för att få stenkoll på detta. smile

termen Hobby verksamhet finns inte längre, alltså borttaget. är du själv så ligger ju AB eller enskild firma närmast till hands för din del att fundera på.

själv driver jag ENV inom VVS då jag bedriver heltidstudier, och GIVETVIS kan man köra en företag "jämte".

kör på!

EmilHammarlund
29 januari 2014 · 44 Inlägg

cewee skrev:
Bara en nyfiken fråga, vad är det du tänkt arbeta med? smile

Mitt tips om du inte pysslat med någonting innan är att försöka få bra kontakt med en / flera personer som driver företag och hjälpa honom/henne, inte för att tjäna pengar utan för att lära hur det kan vara. Alla har sina egna tips för att driva runt saker och ting.

Det första jag tänker på när jag hör folk säga "jag har räknat ut att jag inte kommer gå minus"  Så har dom hittat exempelvis billiga iPhone laddare i kina för 10kr st och kan sälja för 50kr här i Sverige och tänker "Fan det är ju 40kr vinst, kanon!"

Nämner bara vissa saker som glömts bort i denna 40kr vinst teori:
Är leverantören pålitlig?
Är produkten pålitlig?
Hur många konkurrenter finns det som jobbar med samma sak?
Vem finansierar lokal? 
Vem finansierar internet?
Vem finansierar abonnemanget för dina samtal ?
Vad kostar det att köpa komplett utrustning för att kunna jobba? (Dator, skrivare, telefon, osv)
Vad ska du använda dig för fraktbolag och vad kostar det?
Vem sköter bokföringen? 
+ miljoner andra saker att tänka på.

Redan där börjar man kanske förstå hur många iPhone laddare man behöver sälja för att ha råd att driva runt företaget. Och då har vi inte pratat om diverse skatter, förmånsvärden och din egen lön.

Och där börjar nästa teori, har du TID att sälja så många iPhone laddare det krävs för att driva företaget?   

(jag vet ju inte alls vad du tänkt jobba med, detta tog jag bara som exempel som jag hört talas om)  Sen är ju allt helt beroende på vad för område du tänkt jobba med!

Avråder dig inte från att pröva, men tänk ordentligt innan du gör något beslut! smile

Delvis tillverkning/försäljning. Inget stort eller avancerat, mest en kul grej.
Tack för goda råd, ska tänkas på även fast det inte berör min typ av företag så starkt. Är ju inget större projekt...

EmilHammarlund
29 januari 2014 · 44 Inlägg

Henrik-N skrev:

EmilHammarlund skrev:

Hamilton skrev:
Läs på skatteverkets hemsida om vad och hur du går tillväga.
Låter mera som en hobbyverksamhet med tanke på det du skriver.
Vilka kostnader du får beror helt på verksamheten.
Googla och du hittar massor av tips och råd.

Tack för tipsen!
Trodde inte Skatteverket hade hand om så mycket men hittade en del nyttigt där. Ska även kontakta dem för tips om detta blir aktuellt.
Hobbyverksamhet kanske är en klok start. Men företag är tuffare och känns mer rätt. lol Hmm...
Jag får nog kontakta Skatteverket för att få stenkoll på detta. smile

termen Hobby verksamhet finns inte längre, alltså borttaget. är du själv så ligger ju AB eller enskild firma närmast till hands för din del att fundera på.

själv driver jag ENV inom VVS då jag bedriver heltidstudier, och GIVETVIS kan man köra en företag "jämte".

kör på!

Tack för uppmuntran!
Har dessutom aldrig tänkt se detta som en inkomst utan ett litet kul projekt att inte förlora pengar på.

Henrik-N
29 januari 2014 · 450 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Henrik-N skrev:

EmilHammarlund skrev:
Tack för tipsen!
Trodde inte Skatteverket hade hand om så mycket men hittade en del nyttigt där. Ska även kontakta dem för tips om detta blir aktuellt.
Hobbyverksamhet kanske är en klok start. Men företag är tuffare och känns mer rätt. lol Hmm...
Jag får nog kontakta Skatteverket för att få stenkoll på detta. smile

termen Hobby verksamhet finns inte längre, alltså borttaget. är du själv så ligger ju AB eller enskild firma närmast till hands för din del att fundera på.

själv driver jag ENV inom VVS då jag bedriver heltidstudier, och GIVETVIS kan man köra en företag "jämte".

kör på!

Tack för uppmuntran!
Har dessutom aldrig tänkt se detta som en inkomst utan ett litet kul projekt att inte förlora pengar på.

Hobby verksamhet: är en form där man egentligen inte fick ha för avsikt att gå med vinst. gjorde du det mot förmodan så blev de beskattning på överskottet som vilken enskild firma som helst.

Nu är den enklaste formen att välja enskild firma, kräver ingen insats alls och det ända du beskattas på är överskottet i form av egenavgifter samt så ska du ju betala moms. så per 100 kr får du cirka 30 kr i fickan.

Lycka till

Senast redigerat av Henrik-N (29 januari 2014)

EmilHammarlund
29 januari 2014 · 44 Inlägg

Henrik-N skrev:

EmilHammarlund skrev:

Henrik-N skrev:
termen Hobby verksamhet finns inte längre, alltså borttaget. är du själv så ligger ju AB eller enskild firma närmast till hands för din del att fundera på.

själv driver jag ENV inom VVS då jag bedriver heltidstudier, och GIVETVIS kan man köra en företag "jämte".

kör på!

Tack för uppmuntran!
Har dessutom aldrig tänkt se detta som en inkomst utan ett litet kul projekt att inte förlora pengar på.

Hobby verksamhet: är en form där man egentligen inte fick ha för avsikt att gå med vinst. gjorde du det mot förmodan så blev de beskattning på överskottet som vilken enskild firma som helst.

Nu är den enklaste formen att välja enskild firma, kräver ingen insats alls och det ända du beskattas på är överskottet i form av egenavgifter samt så ska du ju betala moms. så per 100 kr får du cirka 30 kr i fickan.

Lycka till

Okej, mkt intressant information! smile
Tack så mycket!

Senast redigerat av EmilHammarlund (29 januari 2014)

cewee
29 januari 2014 · 349 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

cewee skrev:
Bara en nyfiken fråga, vad är det du tänkt arbeta med? smile

Mitt tips om du inte pysslat med någonting innan är att försöka få bra kontakt med en / flera personer som driver företag och hjälpa honom/henne, inte för att tjäna pengar utan för att lära hur det kan vara. Alla har sina egna tips för att driva runt saker och ting.

Avråder dig inte från att pröva, men tänk ordentligt innan du gör något beslut! smile

Delvis tillverkning/försäljning. Inget stort eller avancerat, mest en kul grej.
Tack för goda råd, ska tänkas på även fast det inte berör min typ av företag så starkt. Är ju inget större projekt...

Då tycker jag du ska köra på! Lycka till!! smile

EmilHammarlund
29 januari 2014 · 44 Inlägg

cewee skrev:

EmilHammarlund skrev:

cewee skrev:
Bara en nyfiken fråga, vad är det du tänkt arbeta med? smile

Mitt tips om du inte pysslat med någonting innan är att försöka få bra kontakt med en / flera personer som driver företag och hjälpa honom/henne, inte för att tjäna pengar utan för att lära hur det kan vara. Alla har sina egna tips för att driva runt saker och ting.

Avråder dig inte från att pröva, men tänk ordentligt innan du gör något beslut! smile

Delvis tillverkning/försäljning. Inget stort eller avancerat, mest en kul grej.
Tack för goda råd, ska tänkas på även fast det inte berör min typ av företag så starkt. Är ju inget större projekt...

Då tycker jag du ska köra på! Lycka till!! smile

Tack så mycket! Har troligtvis inget att förlora så att ta steget till detta nöje är nog helt klart en tanke att fundera vidare på...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang