1597
Sök

läckage under bilen

50 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
Hej

Jag har fått mig ett litet problem. Jag har en Opel Vectra 98 tdi som har funkat klockrent. Körde runt den idag i kanske 6tim i sträck vilket inte brukar vara nått som helst problem. När jag nu kom hem på kvällen och ska parkera bilen märkar jag ett läckage 50cm bakom fram hjulet. Och jag har inte världens bästa på mek och problem, så nu undrar jag om någon vet vad det kan vara, eller haft samma problem. Kan tilläggas att det även var "blöt" inne i motor rummet, längst ner. Vätskan som läcket, är fytande, aninges glatt när man tar på den, den är inte tjock och lukten påminner om avfettning blandat med rapsolja.

Hjälp Uppskattas...

"No chrome on the wheels, I'm a grown-up for real"

Colaberoende
1 219 Inlägg
4 maj 2007
Kolla Kylarn imorron innan du använder bilen. Kan ha varit kylet eller en slang som har sprungit läck.

/Ena

Forummoderator
26 473 Inlägg
4 maj 2007
J-J-JOHAN skrev:
Hej

Jag har fått mig ett litet problem. Jag har en Opel Vectra 98 tdi som har funkat klockrent. Körde runt den idag i kanske 6tim i sträck vilket inte brukar vara nått som helst problem. När jag nu kom hem på kvällen och ska parkera bilen märkar jag ett läckage 50cm bakom fram hjulet. Och jag har inte världens bästa på mek och problem, så nu undrar jag om någon vet vad det kan vara, eller haft samma problem. Kan tilläggas att det även var "blöt" inne i motor rummet, längst ner. Vätskan som läcket, är fytande, aninges glatt när man tar på den, den är inte tjock och lukten påminner om avfettning blandat med rapsolja.

Hjälp Uppskattas...

...och jag är definitivt ingen expert men..inte kan det vara glykol med vatten?
Har tempen gått upp något...svajat lite? Kylaren hel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

50 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
Ena - Det ska jag göra. Dyrt att laga?

Airone - Roligt att du nämner det, för farsan tyckte också att det luktade glykol...

Kan det vara så att motorn bara blivit varm och slängt ur sig lite vätska? Om nu en sån sak kan hända (önsketänkande) smile

50 Inlägg
4 maj 2007
Trådstartare
har kollat bilen idag, och all kylarvätska e borta, så antingen är väl problemet att det är en slang som har pajjat, eller vattenpumpen

133 Inlägg
4 maj 2007
häll vanligt vatten starta bilen och kolla vart de läcker, då ser du om de är en slang alt. vattenpumpen smile

50 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
jag har komit underfund med att det är en slang. Men det visar sig vara knivig att mixtra med

Sök