1690
Sök

Proson 15" , hjälp med lådan

6 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
Hej, tänkte jag skulle bygga en låda till min bas, en proson 15". http://www.ljudfokus.se/pdf/datablad-ps-2015.pdf
Har be en portad låda med 4 tumsport och 85 liter! Har någon något annat tips? På olika portar eller om den ska va sluten, hur många liter, vill veta allt:)

21 761 Inlägg
5 februari 2014
Till den basen vill jag föreslå sluten låda med tanke på att Qts är ordentligt högt. 80-100 liter netto med dämpull på innerväggarna kan vara en utgångspunkt. smile

6 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
varför sluten låda? skulle de låta högre eller?

406 Inlägg
6 februari 2014
Volvo945gl skrev:
varför sluten låda? skulle de låta högre eller?

Som drönirettab skrev, väldigt högt qts-värde gör att den funkar bäst i sluten låda, läs igenom denna sida så försvinner ett par frågetecken: http://www.drkrupp.se/hifi/box_olika_box.html

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

6 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
men, vasen på denna bas är cr 54 står de. men ska de va sluten låda då? eller sk jag ha 80-100? hur vet man vad man ska ha för volym?

406 Inlägg
6 februari 2014
Volvo945gl skrev:
men, vasen på denna bas är cr 54 står de. men ska de va sluten låda då? eller sk jag ha 80-100? hur vet man vad man ska ha för volym?

Testa ladda hem WinIsd, väldigt enkelt gratis program sen kan du laborera lite själv, se hur kurvorna blir etc med olika volymer.
Jag kolla din bas för skojs skull.......o enligt min mening är portad låda uteslutet, blev väldigt konstig kurva utan kör du på 100 liter slutet, blir nog bäst kompromiss i bil........kan tänka mig att den basen funkar bäst i lådor stora som kylskåp för hemmabruk.

6 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
den ska va i bilen, en volvo 945, men alla parametrar finns ju inte att fylla i, har redan det programet och BASBOX. har inte förstått hur det fungerar.

406 Inlägg
6 februari 2014
Volvo945gl skrev:
den ska va i bilen, en volvo 945, men alla parametrar finns ju inte att fylla i, har redan det programet och BASBOX. har inte förstått hur det fungerar.

använd winisd och fyll bara i Vas,Fs,Qts o lämna resten av fälten tomma, det blir ändå hyfsat rätt beräknat!
Kurvan ska ju va jämn o fin med mjuk avrundning neråt vid avstämningen, en mjuk puckel på kanske 2-3db är ok.
Bra att du har en 945:a för den vill ha en stor låda, basreflex funkar bara inte som jag skrev innan(programmet säger en låda 4000+ liter) utan sluten är det som gäller.
100 L =Qtc 1,61
200 L =Qtc 1,46
300 L =Qtc 1,41
Läs den kopierade texten härefter så förstår du vad jag menar:

Beräkningsexempel

Qtc uttrycker det SAMLADE högtalarsystemets Q-faktor i samspel mellan element och låda. Qtc är alltid högre än elementets angivna Qts, och är ett "mått" på hur en sluten låda låter.
Qtc 0,5  Kallas kritiskt dämpad och utmärker sig med ytterst välkontrollerad, något tunn basåtergivning.
Qtc 0,7   Anses vara en mycket användbar kompromiss mellan fyllig och rimligt kontrollerad basåtergivning. Ger rakaste frekvensgång och lägsta undre gränsfrekvensen.
Qtc 1  Kännetecknas av en något fyllig ock knappt så välkontrollerad, "populär" basåtergivning.
Qtc 1,4  Utmärker sig med särskilt fyllig och "långvarig" basåtergivning utan större styrning.
Qtc 2   Kvalificerad till begreppet "fläskbas". Ger väldigt mycket och "fet" basåtergivning, men med mycket dåligt transientsvar och styrning.

Generellt gäller:  Lägre Qtc - Större låda.
Optimalt ska vara Qtc 0,707.

6 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
tack för svaret smile

Sök