Få en 850 T-5R att låta mer

Nystedt88
6 februari 2014 · 411 Inlägg
Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Volvo 240 "Hjördis" (1980)
JimmyAndersson
6 februari 2014 · 1 679 Inlägg

Högre pysljud får du också med mer laddtryck, så chippa den så kommer pysa mer smile
Sen 3tum från turbo med 100/300cells kat och nån mindre dämpare längst bak då får du härligt muller smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2014 · 13 744 Inlägg

3" från turbon och bakåt ..och montera orginal burken och orginal avlastningsventil och ett chips så går den bra..
och inte bara låter mycket..

för det är meningslöst att få in varmluft för har inte åkt någon 850 som mått bra av ett öppet filter..
utan dom har gått betydligt mycket sämre..polarns 854R gjorde mätarn ut och varvstoppet med orginal luftfilterbox
men med öppet filter gjorde den knappt 250 =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jocke_gronberg
6 februari 2014 · 4 586 Inlägg

Steg 3 chip och JT hela vägen ger bra fart och underbart ljud

Körde med 1 dämpare och 200 cells kat

enda sättet att få bilen att låta vass är att få den att bli det också

http://www.garaget.org/video/104772

Reso
6 februari 2014 · 238 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Steg 3 chip och JT hela vägen ger bra fart och underbart ljud

Körde med 1 dämpare och 200 cells kat

enda sättet att få bilen att låta vass är att få den att bli det också

http://www.garaget.org/video/104772

Låter mycket logiskt. smile

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
jocke_gronberg
6 februari 2014 · 4 586 Inlägg

Culprates skrev:

jocke_gronberg skrev:
Steg 3 chip och JT hela vägen ger bra fart och underbart ljud

Körde med 1 dämpare och 200 cells kat

enda sättet att få bilen att låta vass är att få den att bli det också

http://www.garaget.org/video/104772

Låter mycket logiskt. smile

Hittade nyss en annons på blocket med styrbox ifrån autotech steg 3

Spiike
6 februari 2014 · 1 196 Inlägg

Körde 3" rostfritt utan katt och en liten dämpare bak,

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2014 · 13 744 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Steg 3 chip och JT hela vägen ger bra fart och underbart ljud

Körde med 1 dämpare och 200 cells kat

enda sättet att få bilen att låta vass är att få den att bli det också

http://www.garaget.org/video/104772

tycker att jt 3" med dubbla dämparna är på gränsen till vad man står ut med i längden..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
RymdSeglet N/A
8 februari 2014 · 165 Inlägg

tju2an skrev:

RymdSeglet skrev:
Bara så att ni vet så fungerar turbos jättebra utan dumpventil, en del jag känner kör utan dom och det fungerar helt klockrent, och har gjort det länge.
Låter dessutom bättre utan!

En turbo bör ha någon form utav avlastningsventil. Om du stänger gasspjället stiger trycket och turbon hamnar i "surge".
Förmodligen så har de du känner en s.k återcirkulerande ventil, den låter inte så värst mycket men leder tillbaka luften till inloppsröret

Nä, dom kör garret turbos utan ventiler och hardpipe kit så ingen dump på dom, blockade även dumpen på en 940 jag hade. Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt ingen (har inte läst om någon heller) som har fått ras av just den anledningen, att man rekomenderar en återcirkulerande är jag helt med på smile

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Munkis
8 februari 2014 · 1 636 Inlägg

Growe skrev:

jocke_gronberg skrev:
Steg 3 chip och JT hela vägen ger bra fart och underbart ljud

Körde med 1 dämpare och 200 cells kat

enda sättet att få bilen att låta vass är att få den att bli det också

http://www.garaget.org/video/104772

tycker att jt 3" med dubbla dämparna är på gränsen till vad man står ut med i längden..

Kör JT 3" med en dämpare på min, knappt märkbar skillnad i kupén men utanför låter den betydlig mycket mer. Låter konstigt om din med dubbla dämpare låter mycket. Glömde dom stoppa i dämpull kanske? tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 februari 2014 · 13 744 Inlägg

Munkis skrev:

Growe skrev:

jocke_gronberg skrev:
Steg 3 chip och JT hela vägen ger bra fart och underbart ljud

Körde med 1 dämpare och 200 cells kat

enda sättet att få bilen att låta vass är att få den att bli det också

http://www.garaget.org/video/104772

tycker att jt 3" med dubbla dämparna är på gränsen till vad man står ut med i längden..

Kör JT 3" med en dämpare på min, knappt märkbar skillnad i kupén men utanför låter den betydlig mycket mer. Låter konstigt om din med dubbla dämpare låter mycket. Glömde dom stoppa i dämpull kanske? tongue

utanför så hördes det riktigt långt..iof var det på min automater när polarn åkte iväg med den så hördes det rätt länge även lugn körning

med 2dämpare fungerar det men mer än så skulle jag bli väldigt störd..
det låter fullt tillräckligt när man står på fullt

men det viktigaste att man ska kunna ligga i 160-170 utan att man ska dåna bort
behöver inte förvarana länsman så inåthelvete smile
dessutom så är det skönt att ha glada grannar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
djukk34
10 februari 2014 · 309 Inlägg

Munkis skrev:

Growe skrev:

jocke_gronberg skrev:
Steg 3 chip och JT hela vägen ger bra fart och underbart ljud

Körde med 1 dämpare och 200 cells kat

enda sättet att få bilen att låta vass är att få den att bli det också

http://www.garaget.org/video/104772

tycker att jt 3" med dubbla dämparna är på gränsen till vad man står ut med i längden..

Kör JT 3" med en dämpare på min, knappt märkbar skillnad i kupén men utanför låter den betydlig mycket mer. Låter konstigt om din med dubbla dämpare låter mycket. Glömde dom stoppa i dämpull kanske? tongue

Det är ju i princip raka rör så det verkar minst sagt skumt tongue

Tobzter
10 februari 2014 · 3 145 Inlägg

Körde också med JT'S 3"  1 dämpare på min 855r lät helt underbart inte allt för mycket tyckte jag i alla fall wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
djukk34
10 februari 2014 · 309 Inlägg

tobzter skrev:
Körde också med JT'S 3"  1 dämpare på min 855r lät helt underbart inte allt för mycket tyckte jag i alla fall wink

Jag som sitter och blir förbannad i min med 2 dämpare, dock är min bil betydligt sämre isolerad. Men ändå.. neutral

Tobzter
10 februari 2014 · 3 145 Inlägg

maaw skrev:

tobzter skrev:
Körde också med JT'S 3"  1 dämpare på min 855r lät helt underbart inte allt för mycket tyckte jag i alla fall wink

Jag som sitter och blir förbannad i min med 2 dämpare, dock är min bil betydligt sämre isolerad. Men ändå.. neutral

Hehe..sen e de väl mycket en tolknings fråga va som låter mycket å så men ja körde med 2dämpare då lät de inte mycke mer än orginal

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
djukk34
10 februari 2014 · 309 Inlägg

tobzter skrev:

maaw skrev:

tobzter skrev:
Körde också med JT'S 3"  1 dämpare på min 855r lät helt underbart inte allt för mycket tyckte jag i alla fall wink

Jag som sitter och blir förbannad i min med 2 dämpare, dock är min bil betydligt sämre isolerad. Men ändå.. neutral

Hehe..sen e de väl mycket en tolknings fråga va som låter mycket å så men ja körde med 2dämpare då lät de inte mycke mer än orginal

Ja jo det är väl det, hade en s60 T5 med JT3 2 dämp, det lät i princip ingenting inne men väldigt mycket ute.
Är väl min riskokare som är pinsamt isolerad bara tongue

Lillkanto Inbiten Volvonörd
10 februari 2014 · 799 Inlägg

Har man en turboladdad bil så behövs det oftast inte så mycket ljuddämpning eftersom turbon dödar en del av ljudet.

Senast redigerat av Lillkanto (10 februari 2014)

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2014 · 13 744 Inlägg

Lillkanto skrev:
Har man en turboladdad bil så behövs det oftast inte så mycket ljuddämpning eftersom turbon dödar en del av ljudet.

fast orka sitta i en resonanslåda.. det ska vara tyst tills man klipper på gasen..smile

bilar som låter när man kör lungt är bara ett spel för galleriet..dom som går behöver inte hävda sig..2dämpare ska det vara annars får man krupp hur skoj är det att ligga och åka 20mil i en resonanslåda..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
10 februari 2014 · 799 Inlägg

Growe skrev:

Lillkanto skrev:
Har man en turboladdad bil så behövs det oftast inte så mycket ljuddämpning eftersom turbon dödar en del av ljudet.

fast orka sitta i en resonanslåda.. det ska vara tyst tills man klipper på gasen..smile

bilar som låter när man kör lungt är bara ett spel för galleriet..dom som går behöver inte hävda sig..2dämpare ska det vara annars får man krupp hur skoj är det att ligga och åka 20mil i en resonanslåda..smile

Var ju just det jag menade, blir ganska tyst tack vare turbon.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Munkis
11 februari 2014 · 1 636 Inlägg

Growe skrev:

Lillkanto skrev:
Har man en turboladdad bil så behövs det oftast inte så mycket ljuddämpning eftersom turbon dödar en del av ljudet.

fast orka sitta i en resonanslåda.. det ska vara tyst tills man klipper på gasen..smile

bilar som låter när man kör lungt är bara ett spel för galleriet..dom som går behöver inte hävda sig..2dämpare ska det vara annars får man krupp hur skoj är det att ligga och åka 20mil i en resonanslåda..smile

Åkte tur och retur till Vallåkra (110mil) i min 855 med JT 3". Inga problem alls, bilen låter som orginal i motorvägstempo. Å nej någon krupp fick jag inte även fast jag saknar en dämpare tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang